Kriminalita v oblasti nákupu a prodeje ojetých automobilů na českém trhu
Obchod s ojetými automobily probíhá v několika rovinách: ve velkých autobazarech s dobrým zázemím, v malých bazarech bez zázemí a u individuálních dovozců či prodejců na inzeráty. Podle zjištění SOVA se riziko kriminálního původu vozidla vždy s nižší úrovní prodeje zvyšuje. Na této stránce pro vás sledujeme různé kriminální kauzy, týkající se výkupu a prodeje ojetých automobilů (jetých vozidel, ojetých aut, ojetin) v celé České republice. Nejsme na ojetá auta esa, ale za více než 5 let sbírání zkušeností tisíců občanů, kteří se nám svěřují se svými stížnostmi, máme již velmi dobrý přehled o tricích nepoctivých prodejců ojetých automobilů. Rady, jak na tyto podvody a jiné kriminální jednání nenaletět najdete v naší příručce.
Sdružení SOVA doporučuje:
Kupovat ojeté vozy od bazarů, které jsou majiteli vozidel, nebo za přítomnosti skutečného majitele
Pečlivě sledovat reference jednotlivých autobazarů na webu SOVA
Vždy kupovat vůz jedině na základě podepsané smlouvy a za přítomnosti skutečného majitele
Vůz předávat proti hotovosti, stejně tak platit za ojetý vůz pouze výměnou za klíčky od auta
Požadovat garanci vrácení kupní ceny při zjištění nesrovnalostí v právním původu vozidla
Ověřovat si finanční situaci konkrétního prodejce
Požadovat možnost důkladné prohlídky technického stavu vozu, protože mnoho drobných prodejců umí dobře maskovat vážné závady
Vždy kontrolovat rok výroby, počet najetých kilometrů a pravost VIN kódu vozidla, např. prostřednictvím specializované společnosti Cebia
Vždy prověřovat, zda vůz není v leasingu, zástavě, soudní úschově, atd.
Těsně před koupí znovu ověřit, zda vůz není kradený
Dále by vás mohlo zajímat: Rizika ojetin v komisi, Rizika individuálního nákupu
Související články

iDnes.cz: Česko jako vrakoviště. Každé druhé auto z dovozu jezdí víc než deset let
Slabá koruna posílila export mladších ojetin z Česka, do země naopak míří z okolních zemí čím dál víc méně vyhovujících a hlavně starších aut. Ukazují to statistiky z centrálního registru vozidel. více
SOVA při hledání „stočenek“ odhalila nový trik: inzerci více vozů na jeden kód VIN
Zhruba po roce a půl projektu porovnávání zahraniční a domácí inzerce vozů na autoserverech sdružení SOVA odhalilo téměř 3300 stočených aut s celkovou sumou 173 milionů „ubraných“ kilometrů. Vedlejším produktem projektu je pak zjištění nového typu podvodu s ojetými vozy – inzerce více aut na jeden VIN. více
Lidové noviny: Čachry s tachometry focení nezastavilo
Potvrzuje dlouhodobý názor SOVA, že české STK pomáhají legalizaci stočených vozů ze zahraničí, což znovu poukazuje na vysokou rizikovost nákupu importovaných ojetin. Auta se stočenými tachometry se z českých silnic a autobazarů zatím vymýtit nedaří. Navzdory tomu, že ministerstvo dopravy na konci loňského roku věřilo, že se mu to povede. Nová pravidla pro STK, která měla "stočené" vozy odhalit, totiž zatím drhnou – podvodníci je dokáží poměrně snadno obejít. více

iDnes.cz: Díky odebírání techničáků zmizí vraky, věří policie. Stáří aut je rekordní
Nová pravidla pro odebírání takzvaného malého technického průkazu přímo na místě policejní kontroly český vozový park neomladí. Ve spojitosti s novými pravidly přitom právě tento pozitivní efekt zazníval. Policisté však věří, že ze silnic zmizí opravdu zjevné vraky. Průměrné stáří aut v Česku je přitom rekordní. více

ČT24: Stočení tachometru? Na Slovensku trestný čin, Česko s úpravou stále váhá
Slovensko od 1. března pohlíží na stáčení tachometrů u automobilů jako na trestný čin. Firmám, autosalonům i bazarům tam za prodej takových vozů hrozí pokuty i přes dva a půl milionu českých korun. O podobné praxi teď uvažuje i české ministerstvo dopravy. Úpravu ujetých kilometrů je sice už nyní možné posuzovat a trestat jako podvod – prokazování, kdo se ho dopustil, ale jednoduché není. Ministr dopravy Dan Ťok si nechává zpracovat analýzu, zda by změna zákona něčemu prospěla. více
Aktuality
29. května 2023 | Končí velký technický průkaz a hrozí tzv. omlazování ojetých automobilů
Řidiče čeká od 1. ledna 2024 velká změna: Přestanou se vydávat velké technické průkazy a nahradí je malý technický průkaz. To může zkomplikovat určení skutečného stáří vozu. Malý technický průkaz sice bude obsahovat víc informací než doposud, ale v porovnání s velkým průkazem to bude stále výrazně méně. více
25. května 2023 | STUDIE ODHALILA NEJČASTĚJI STÁČENÉ OJETINY
Z analýzy vzešlo jako jasný „vítěz“ Audi A8. Stočený tachometr má téměř každá třetí nabízená ojetina V desítce nejčastěji stáčených ojetin najdeme také například VW Transporter, BMW X5, Audi A7 nebo Ford Mustang Ze studie společnosti carVertical také vyplývá, že roste počet stočených… více
25. května 2023 | Cebia protestuje proti prezentaci svých prověrek ze strany AUTO ESA
Na trhu ojetin vypukl nevídaný konflikt. Společnost Cebia, která má vysoké odborné renomé a třicetiletou tradici v oblasti prověřování ojetých vozů, se ohradila proti způsobu, jakým prezentuje její data autobazar AUTO ESA. Autobazar Auto ESA tvrdil, že všechna auta jsou kompletně nezávisle prověřena společností Cebia, ale ta… více
16. května 2023 | Nejvíce kradenou značkou v roce 2022 byl Mercedes-Benz. Následují BMW a Audi
Rok 2022 byl pro trh s novými i ojetými automobily náročný. Celému odvětví stále chybí tempo, a i když se zdá, že se do podoby, kterou jsme zažili ještě před krizí již nevrátí, za posledních 12 měsíců se událo mnoho zajímavých věcí. Platforma pro kontrolu historie vozů carVertical představuje nejzajímavější poznatky,… více
24. dubna 2023 | Rok 2022 byl ve znamení klesajícího zájmu o ojetiny ze zahraničí
Přemýšlíte nad koupí ojetiny z dovozu? Na co si dát pozor a jak auto správně prověřit? Víte, jaké nástrahy skýtá nepřiznané DPH a jak si stojí trh s ojetinami z dovozu? více
Ojeté vozy z majetku ČD
Nechcete si koupit ojetinu z nepotřebného majetku Českých drah? Použijte náš speciální vyhledávač!
Zadejte VIN nebo registrační značku vozidla: