Nový podvod autoservisů: účtují dražší opravy pro auta z velkých bazarů za stejnou práci

Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Ozvaly se desítky řidičů z celé ČR, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či výměnami dílů, které to nepotřebovaly. „Ukázalo se, že autorizované servisy účtují vyšší částky zejména u aut zakoupených ve velkých autobazarech. Naopak u vozů koupených například ‚na ulici‘ bývá oprava levnější. To je nepřijatelné a jasně to ukazuje, že servisy cíleně nadhodnocují ceny podle původu vozu,“ říká předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

„Účtovali vám v servisu zbytečně vysokou částku za opravu?“ Touto otázkou Sdružení SOVA nedávno oslovilo motoristy po celé republice. Odezva byla okamžitá a během několika dnů přišly desítky příběhů, které ukazují, že rozdíly v cenách oprav jsou větší, než se na první pohled zdá. A že servisy zohledňují, od koho si zákazník automobil pořídil.

„Dostali jsme například hlášení o tom, že zákazník zaplatil o 8 000 Kč víc, než kolik mu předem odhadli. Servis navíc bez konzultace vyměnil několik součástek, které ještě sloužily. Jiní dostali odhady oprav, které se blížily i třetině ceny vozu,“ popisuje předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Dražší auta, dražší opravy

„Řada podnětů ukázala, že autorizované servisy záměrně nadhodnocují opravy u vozů zakoupených ve velkých autobazarech. Naopak majitelé aut pořízených při koupi od soukromníka – obvykle dostávají za stejnou opravu nižší cenu. Servisy totiž vědí, že v případě vysokých nákladů na opravu se zákazník může obrátit přímo na autobazar, který auto prodal, a žádat úhradu nákladů nebo slevu z ceny. To jim dává prostor účtovat více, protože předpokládají, že část nákladů ponese autobazar. Zejména se tak děje v případech, kdy je auto nepojízdné a zákazník je v podstatě zahnaný do kouta, obzvlášť, pokud musí auto splácet,“ říká Veselý.

„Auto jsem koupil v jednom z největších autobazarů. Když jsem se ptal v autorizovaném servisu na opravu drobných závad, dostal jsem nacenění skoro dvojnásobně vyšší, než mi nabídly menší servisy v okolí a k tomu radu, ať náklady na opravu uplatním v autobazaru“ uvádí pan K. z Brna.

Další příběhy řidičů:

„Auto jsem vezl na výměnu brzdových destiček. Nakonec mi na faktuře přibyly i kotouče a další práce, o kterých jsme se vůbec nebavili. Místo tří tisíc jsem platil přes deset,“ uvádí pan M. z Olomouce.

„V servisu mi tvrdili, že je nutné měnit celou převodovku. Nechala jsem si udělat druhý posudek a stačilo vyměnit jedno ložisko. Úspora byla 25 000 Kč,“ říká paní L. z Plzně.

„Po opravě jsem chtěl zpátky staré díly, ale řekli mi, že už je vyhodili. Doma jsem pak zjistil, že některé ‚nové‘ díly byly staré a jen přestříkané,“ dodává pan R. z Prahy.

„U ojetého auta si zákazník dokáže udělat představu o ceně. Ví, kolik má najeto, na internetu najde stovky podobných nabídek a má rámcovou představu, kolik má vozidlo stát. U oprav je to ale jiné. Když vám v servisu řeknou, že je nutné měnit převodovku, nemáte možnost porovnat, jestli oprava má stát 20 tisíc nebo 80 tisíc. Neexistují všeobecně dané ceny a chybí transparentnost. A právě z toho vzniká obrovský zmatek v cenách oprav,“ vysvětluje předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Rady Sdružení SOVA, jak se vyhnout předraženým opravám:

– Trvejte na předběžné kalkulaci: servis má povinnost poskytnout odhad ceny předem a navýšení musí konzultovat.
– Nechte si vrátit vyměněné díly: ověříte si tak, zda byla výměna skutečně nutná.
– Požadujte podrobný rozpis prací: faktura by měla obsahovat přesný seznam úkonů a materiálu.
– Konzultujte více servisů: druhý názor často odhalí zbytečné položky.
– Hledejte recenze a doporučení: zkušenosti ostatních řidičů vám pomohou vybrat prověřený servis.

„Chceme, aby řidiči věděli, že mají právo na férovou a transparentní službu. Předražené opravy i neoprávněné výměny dílů jsou neakceptovatelné a čím více případů zdokumentujeme, tím větší šanci máme tomuto jednání zamezit. Podle našeho názoru je tu i velký prostor pro kontroly ze strany ČOI, protože se podle nás může jednat o nekalou obchodní praktiku, kdy zákazník je velmi nevýhodném postavení, často i v tíživé finanční situaci,“ uzavírá Veselý.

Odkaz: https://www.autojournal.cz/novy-trik-autoservisu-uctuji-drazsi-opravy-pro-auta-z-velkych-bazaru-za-stejnou-praci/

Novinky ze světa elektromobility

25. listopadu 2025 | Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální

Většina majitelů elektromobilů věří, že není zdravé vůz nabíjet zcela do plna. Odpověď však není tak jednoduchá. Záleží na tom, jakou chemii používá vaše baterie, jak často jezdíte a jak s autem zacházíte. … více

13. října 2025 | Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost

Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení dom… více

22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou

Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

Aktuality

dnes, 9. prosince 2025 | Nový podvod autoservisů: účtují dražší opravy pro auta z velkých bazarů za stejnou práci

Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Ozvaly se desítky řidičů z celé ČR, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či… více

3. září 2025 | Díly v servisech se mění, i když to není potřeba. Anketa mezi lidmi ukázala předražené účty za opravy

Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do… více

25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout

Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více

16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!

Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více