Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost

Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení domácí značky Škoda, která se s podílem 35,4 % stala lídrem trhu nových elektromobilů, zatímco Tesla poprvé po několika letech ztratila dominanci a její podíl klesl zhruba na 15 %. Elektromobilita tak definitivně přestává být okrajovým fenoménem a stává se běžnou součástí dopravy.

Zvýšený zájem o elektromobily se odráží i v aktivitách automobilek. Škoda Auto v září představila nový designový koncept Vision O, který naznačuje budoucí směřování značky v oblasti elektrické mobility. Sériová verze by měla následovat v roce 2026 a rozšířit tak stále pestřejší nabídku elektrických modelů, jež lákají čím dál více českých řidičů.

S tím, jak se rozšiřuje nabídka nových elektromobilů, přirozeně roste také trh s těmi ojetými. Jen za prvních sedm měsíců letošního roku bylo do Česka dovezeno 4 636 ojetých elektroaut, což představuje 5,4 % všech dovezených ojetin. Na každé dva nově prodané elektromobily tak připadá zhruba jeden dovezený ojetý vůz. A právě zde Sdružení SOVA varuje před zbrklým nákupem bez důkladné prověrky.

„V segmentu ojetin je nutné být velmi opatrný. Ojetiny dlouhodobě tvoří přibližně 75 % všech prodaných aut v Česku a tento trend se nyní začíná projevovat i u elektromobilů. S rostoucím počtem elektrovozů na trhu proto roste i riziko, že lidé koupí vůz se skrytými vadami, zejména v oblasti baterie a elektroniky,“ upozorňuje předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Dodává: „Při koupi ojetého elektromobilu je nejdůležitější prověřit skutečný stav baterie a prodělané havárie. Baterie je na celém voze nejdražším a nejcitlivějším komponentem a špatně servisovaný vůz s neopečovávanou baterií může skončit až samovznícením a ohrožením bezpečnosti majitele i ostatních účastníků silničního provozu. Důkladné prověření vozu před koupí tak může ušetřit spoustu peněz i starostí.“

Historii vozidla je možné prověřit například prostřednictvím společnosti Cebia, která nabízí nejen detailní přehled o původu a poškození vozu, ale také měření stavu baterie a diagnostiku vozidla. „Na náhodném vzorku 609 elektrovozidel jsme například zjistili, že 16 z nich bylo provozováno jako taxi, nejčastěji šlo o Teslu Model 3. U 41 % těchto aut jsme odhalili škodní událost, přičemž jejich četnost byla 1,67 na vozidlo,“ uvádí Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Jak si ověřit elektromobil před koupí

Získání VIN a prověření historie vozidla: prověřte původ vozu, havárie, opravy či zástavy podle VIN.
Diagnostika baterie: žádejte tzv. battery scoring a záznamy o nabíjení. Manipulace s těmito údaji často odhalí i stočený tachometr.
Kontrola poškození: elektromobil po havárii může mít vnitřní poškození baterie, které se projeví až po čase.
Volba ověřeného prodejce: seriózní prodejce nabídne záruku, transparentní historii a otevřenou komunikaci.
Smluvní jistota: ve smlouvě by měly být uvedeny klíčové údaje – VIN, stav baterie, servisní historie a garance.

V době, kdy elektromobilita zažívá nejrychlejší rozvoj v historii, je správná informovanost klíčem k bezpečnému a odpovědnému rozhodování. SOVA proto apeluje na všechny zájemce o nákup elektromobilu, aby nepodceňovali prověření vozu, zvláště u ojetin.

Novinky ze světa elektromobility

včera, 13. října 2025 | Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost

Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení dom… více

22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou

Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

Aktuality

3. září 2025 | Díly v servisech se mění, i když to není potřeba. Anketa mezi lidmi ukázala předražené účty za opravy

Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do… více

25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout

Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více

16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!

Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více

26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci

Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více