Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci

Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra odpovědnosti na straně kupujícího a ne každá porucha automaticky zakládá právo na reklamaci.

 

Zákazník zakoupil vůz v jednom z největších českých autobazarů a po ujetí necelých 2000 kilometrů došlo k poruše vodní pumpy, která následně způsobila rozsáhlé poškození motoru. Spotřebitel požadoval vrácení kupní ceny a tvrdil, že se jednalo o skrytou vadu. Prvostupňový soud mu sice dal za pravdu, ale Městský soud v Praze, Nejvyšší soud i Ústavní soud jeho nárok zamítly.

Doporučení k výměně hraje klíčovou roli

Jedním z hlavních důvodů, proč soudy nedaly kupujícímu za pravdu, bylo doporučení autobazaru uvedené v příloze kupní smlouvy. V něm byla uvedena nutnost výměny rozvodového systému včetně vodní pumpy bez zbytečného odkladu. Zákazník však toto doporučení ignoroval.

„V tomto konkrétním případě se soudy přiklonily k názoru, že porucha vodní pumpy byla důsledkem běžného opotřebení odpovídajícího stáří a nájezdu vozu. Pokud navíc prodávající doporučí důležité servisní úkony a kupující je neprovede, nelze odpovědnost automaticky přenášet na autobazar,“ uvádí Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.

Opotřebení není totéž co skrytá vada

Ústavní soud ve svém odůvodnění uvedl, že automobil byl v době prodeje provozuschopný a skutečnost, že zákazník s vozem ujel téměř 1800 kilometrů, svědčí o tom, že auto sloužilo svému účelu. Porucha se tak nejevila jako skrytá vada, ale jako důsledek běžného opotřebení.

„Spotřebitelé se často domnívají, že jakákoliv porucha po koupi je důvodem k reklamaci. To však není pravda. Zvláště u starších vozidel je třeba počítat s tím, že některé komponenty mohou selhat, aniž by to znamenalo, že vozidlo bylo vadné už při prodeji,“ doplňuje Zbyněk Veselý.

Reklamace má smysl – ale záleží na okolnostech

Sdružení SOVA upozorňuje, že reklamační právo je důležitým nástrojem ochrany spotřebitele, ale nelze jej chápat jako univerzální záruku proti všem poruchám. Reklamace je oprávněná například v případě zatajené havárie, stočeného tachometru nebo technické závady, o které prodávající věděl a záměrně ji zatajil.

„Tento případ jasně ukazuje, že v právu může mít pravdu i autobazar. Pokud prokáže, že vůz byl provozuschopný a porucha souvisí s běžným opotřebením či zanedbáním servisních doporučení, není důvod jej sankcionovat,“ uzavírá Veselý.

 

 

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci

Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více

21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily

Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více

20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu

Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více

20. května 2025 | Výrobci stahují miliony vozů a sdružení SOVA varuje - netýkají se svolávací akce přímo Vás?

V prvních čtyřech měsících letošního roku vyhlásily automobilky v Evropě bezprecedentní počet svolávacích akcí. Týkají se vážných technických závad, které mohou mít přímý dopad na bezpečnost řidičů a jejich rodin. Problémy se neomezují na konkrétní modely nebo značky – riziko hrozí stovkám tisíc vozů, které běžně jezdí i… více