Černé ovce: Auto v bazaru

Černé ovce: Auto v bazaru

Pořad Černé ovce České televize přinesl reportáž o dalším případu podvodu autobazaru při koupi a prodeji auta. Zákaznice již vyhrála dva soudy, má exekutora, ale žádné peníze ještě neviděla. Případ se táhne téměř tři roky. Před podobnými případy, které vznikají špatnou volbou prodejce a využitím komisního prodeje, Sdružení SOVA dlouhodobě varuje.

Zákaznice koupila v autobazaru pana Jůzy a Vanča nedaleko Kolína Ford Ka za 25 000 Kč (plus zaplatila 3800 Kč za eko daň za převod). Po návštěvě servisu, kde jí řekli, že je auto nepojízdné, se ho rozhodla vrátit. Bazar jí nechtěl vzít auto zpět, ani vrátit peníze, jedině ho dát do komisního prodeje, kde ho i nechala. To znamená, že auto zůstalo jejím majetkem a ona čekala, až si ho v bazaru někdo koupí. Mezitím bazar prodal její původní auto, které tam dříve nechala rovněž v komisi.

 

Zákaznice po majitelích požadovala 12 000 Kč, které měla podle smlouvy dostat za prodej původního auta. To se nestalo a v lednu 2012 podala žalobu. Dostala jen polovinu peněz, pan Jůza jí peníze dal, pan Vančo ne. Zákaznice jezdila bazar urgovat a ptát se, zda už druhý vůz prodal.

 

Česká televize do bazaru zákaznici doprovodila, pana Vanča už ale v kanceláři nenašli, dokonce tam nebyl ani její Ford Ka. Bazar už má nového majitele, který prozradil, že pana Vanča tam často hledají lidé, kterým dluží peníze. A tak paní Černá podala v lednu 2013 na pana Vanča novou žalobu. Tentokrát na vrácení peněz za Ford Ka. Soud vyhrála a pan Vančo jí má podle rozsudku zaplatit 25 000 korun, plus náklady za soudní řízení. To ale dosud neudělal.

 

Pan Vančo poslal pouze e-mail, kde vysvětluje, že se vinen necítí a nesouhlasí s rozsudkem soudu. Peníze za auto prý předal tehdejšímu kolegovi, na kterého už nemá kontakt.

 

Asi před rokem a půl dala zákaznice svůj případ exekutorovi, který tvrdí, že je 13. v pořadí, protože bazarista dluží mnoho peněz dalším lidem. Zákaznici tedy nezbývá než čekat, jestli exekutor peníze vymůže. Může se ale stát, že na pana Vanča bude vyhlášeno insolvenční řízení. „Pak bych určitě doporučila, aby sledovala insolvenční rejstřík, protože za situace, že bude na pana Vanča zahájeno insolvenční řízení, buď z jeho iniciativy, nebo z iniciativy nějakého jiného věřitele, pak se ona musí s tou svojí pohledávkou přihlásit,“ doporučuje právnička.

Celou reportáž najdete zde.

„Sdružení SOVA dlouhodobě varuje před nákupem levných aut v malých bazarech. Tento případ je dalším důkazem rizik spojených s komisním prodejem. Lidé by měli kupovat vozy pouze u takových prodejců, kteří jim garantují možnosti výměny vozu za jiný anebo vrácení peněz v případě problémů s legalitou původu auta. Před nákupem by si měli auto zkontrolovat v nezávislém servisu, ale také si prověřit i platební morálku bazaru. Na internetu mohou najít důležité informace od jiných podvedených,“ doporučuje předseda Sdružení SOVA Ing. Zbyněk Veselý.

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci

Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více

21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily

Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více

20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu

Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více

20. května 2025 | Výrobci stahují miliony vozů a sdružení SOVA varuje - netýkají se svolávací akce přímo Vás?

V prvních čtyřech měsících letošního roku vyhlásily automobilky v Evropě bezprecedentní počet svolávacích akcí. Týkají se vážných technických závad, které mohou mít přímý dopad na bezpečnost řidičů a jejich rodin. Problémy se neomezují na konkrétní modely nebo značky – riziko hrozí stovkám tisíc vozů, které běžně jezdí i… více