E15.cz: Nenapravitelné autobazary: Dvě třetiny podvádějí, hlavně na Moravě

E15.cz: Nenapravitelné autobazary: Dvě třetiny podvádějí, hlavně na Moravě

Dvě třetiny (63 procent) prodejců ojetin porušují předpisy, zjistila kontrola České obchodní inspekce. Zejména najeté kilometry u nabízených aut neodpovídají skutečnosti. Podle ministra průmyslu Jana Mládka závěry jasně ukazují, že se v prodeji automobilů stále ve velkém podvádí. Chce proto, aby se přetáčení kilometrů stalo trestným činem jako v Německu nebo USA.

Z 84 prodejců, které ČOI kontrolovala na konci loňského roku, jich 53 porušilo právní předpisy. Nejhorší výsledky kontroloři zjistili v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, kde předpisy porušilo 12 ze 13 prodejců. Vzhledem k počtu kontrolních zjištění a jejich závažnosti bude ČOI v kontrolách pokračovat i letos.

 

Podle Asociace prodejců použitých automobilů je v Česku asi 850 autobazarů a není možné je plošně odsuzovat. „Ze strany ČOI a ministerstva průmyslu dochází pouze k verbálním deklaracím, ale fakticky se v legislativě neděje vůbec nic,“ uvedl předseda asociace Petr Přikryl.

Podotkl, že stát přenáší veškerou odpovědnost na prodejce, ale nedává jim stejné kontrolní možnosti. Autobazary tak například na rozdíl od ČOI nemohou žádat o výpis servisní historie vozidla přímo výrobce nebo importéra, případně využít originál servisní databáze jednotlivých značek. Nemají ani přístup k informacím v registru vozidel.

 

Před zahájením kontrol inspektoři spolu se soudními znalci vytipovali v autobazarech i na webových stránkách vozy, u kterých informace budily podezření. Ojetin vytipovali 47, z nichž ke 23 vypracovali znalecké posudky. Nižší počet najetých kilometrů objevili u 12 z nich, deset vozidel bylo bouraných, ačkoli byla nabízena jako nehavarovaná.

Například u vozu Škoda Octavia Combi tachometr ukazoval 138 200 najetých kilometrů, podle znalců byl přitom stav 335 400 až 347 865 kilometrů, tedy více než dvojnásobek.

 

Kupec musí vyžadovat informace

 

Podle ředitele ČOI Mojmíra Bezecného jsou zjištění inspektorů velmi závažná. „Upozorňuji, že s podobnými praktikami se mohou spotřebitelé při koupi ojetého vozu setkat, a pokud nebudou vyžadovat úplné informace předem nebo si jejich pravdivost všemi dostupnými prostředky neověří, mohou koupit mnohem opotřebovanější vůz, než na základě údajů poskytnutých prodávajícím očekávali,“ uvedl Bezecný.

Za méně závažné nedostatky inspekce uložila pět pokut za celkových 21 tisíc korun. V ostatních případech budou pokuty, případně další opatření, uloženy v rámci dalšího řízení.

 

Češi to sami chtějí, tvrdí autobazary

 

Jména konkrétních prodejců inspektoři nezveřejnili. Velké autobazary ale chtějí podle svých prohlášení při boji proti podvodům. „Celý trh ojetých automobilů je tímto podvodem zcela zdeformovaný, protože stav počítadla ujeté vzdálenosti se stal zcela nedůvěryhodnou veličinou. Problém vidíme i v práci STK, které sice stav tachometru zapisují, ale jeho pravdivost vůbec neprověřují, čímž zmanipulované údaje de facto legalizují,“ uvedla šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Další velký prodejce Auto ESA chtěl na svých stránkách zveřejňovat čísla VIN vozidel, která byla odmítnuta k výkupu kvůli stočenému tachometru. Úřad na ochranu osobních údajů to ale nepovolil.

 

Stojí za tím automafie?

Nejenom nepoctiví prodejci, ale i lidé sami si často můžou za nešvary trhu, nebo, což je horší, už je berou jako fakt. „Je to čistá ekonomická zlodějna, ale Češi už si na ni prostě zvykli a berou ji jako fakt. Často slyšíme, koupil jsem auto. A dobře, ani nebylo moc stočený,“ upozornil na pokřivení trhu předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý.

„Docílit trestnosti přetáčení tachometrů je hlavní náplní činnosti Sdružení SOVA prakticky již od jeho vzniku před jedenácti lety. Za tu dobu se objevilo několik smysluplných zákonodárných iniciativ, které však vždy záhadně vyšuměly. Máme za to, že omezení tohoto nelegálního byznysu brání automafie, která je schopná vždy v Parlamentu zabránit legislativnímu řešení. Jinak by tento organizovaný zločin přišel ročně o tučné výdělky v řádu stovek milionů až jednotek miliard korun,“ dodal Veselý.

Češi v současnosti porážejí v poctivosti u autobazarů Moraváky. Tak by se daly shrnout poznatky inspektorů ČOI z poslední kontroly. V poctivosti služeb jsou na tom nejlépe Ústecký a Liberecký, naopak nejhůře Moravskoslezský a Olomoucký kraj.

 

Původní článek najdete zde.

Aktuality

29. května 2023 | Končí velký technický průkaz a hrozí tzv. omlazování ojetých automobilů

Řidiče čeká od 1. ledna 2024 velká změna: Přestanou se vydávat velké technické průkazy a nahradí je malý technický průkaz. To může zkomplikovat určení skutečného stáří vozu. Malý technický průkaz sice bude obsahovat víc informací než doposud, ale v porovnání s velkým průkazem to bude stále výrazně méně.  více

25. května 2023 | STUDIE ODHALILA NEJČASTĚJI STÁČENÉ OJETINY

Z analýzy vzešlo jako jasný „vítěz“ Audi A8. Stočený tachometr má téměř každá třetí nabízená ojetina  V desítce nejčastěji stáčených ojetin najdeme také například VW Transporter, BMW X5, Audi A7 nebo Ford Mustang  Ze studie společnosti carVertical také vyplývá, že roste počet stočených… více

25. května 2023 | Cebia protestuje proti prezentaci svých prověrek ze strany AUTO ESA

Na trhu ojetin vypukl nevídaný konflikt. Společnost Cebia, která má vysoké odborné renomé a třicetiletou tradici v oblasti prověřování ojetých vozů, se ohradila proti způsobu, jakým prezentuje její data autobazar AUTO ESA. Autobazar Auto ESA tvrdil, že všechna auta jsou kompletně nezávisle prověřena společností Cebia, ale ta… více

16. května 2023 | Nejvíce kradenou značkou v roce 2022 byl Mercedes-Benz. Následují BMW a Audi

Rok 2022 byl pro trh s novými i ojetými automobily náročný. Celému odvětví stále chybí tempo, a i když se zdá, že se do podoby, kterou jsme zažili ještě před krizí již nevrátí, za posledních 12 měsíců se událo mnoho zajímavých věcí. Platforma pro kontrolu historie vozů carVertical představuje nejzajímavější poznatky,… více

24. dubna 2023 | Rok 2022 byl ve znamení klesajícího zájmu o ojetiny ze zahraničí

Přemýšlíte nad koupí ojetiny z dovozu? Na co si dát pozor a jak auto správně prověřit? Víte, jaké nástrahy skýtá nepřiznané DPH a jak si stojí trh s ojetinami z dovozu? více