E15.cz: Nenapravitelné autobazary: Dvě třetiny podvádějí, hlavně na Moravě

E15.cz: Nenapravitelné autobazary: Dvě třetiny podvádějí, hlavně na Moravě

Dvě třetiny (63 procent) prodejců ojetin porušují předpisy, zjistila kontrola České obchodní inspekce. Zejména najeté kilometry u nabízených aut neodpovídají skutečnosti. Podle ministra průmyslu Jana Mládka závěry jasně ukazují, že se v prodeji automobilů stále ve velkém podvádí. Chce proto, aby se přetáčení kilometrů stalo trestným činem jako v Německu nebo USA.

Z 84 prodejců, které ČOI kontrolovala na konci loňského roku, jich 53 porušilo právní předpisy. Nejhorší výsledky kontroloři zjistili v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, kde předpisy porušilo 12 ze 13 prodejců. Vzhledem k počtu kontrolních zjištění a jejich závažnosti bude ČOI v kontrolách pokračovat i letos.

 

Podle Asociace prodejců použitých automobilů je v Česku asi 850 autobazarů a není možné je plošně odsuzovat. „Ze strany ČOI a ministerstva průmyslu dochází pouze k verbálním deklaracím, ale fakticky se v legislativě neděje vůbec nic,“ uvedl předseda asociace Petr Přikryl.

Podotkl, že stát přenáší veškerou odpovědnost na prodejce, ale nedává jim stejné kontrolní možnosti. Autobazary tak například na rozdíl od ČOI nemohou žádat o výpis servisní historie vozidla přímo výrobce nebo importéra, případně využít originál servisní databáze jednotlivých značek. Nemají ani přístup k informacím v registru vozidel.

 

Před zahájením kontrol inspektoři spolu se soudními znalci vytipovali v autobazarech i na webových stránkách vozy, u kterých informace budily podezření. Ojetin vytipovali 47, z nichž ke 23 vypracovali znalecké posudky. Nižší počet najetých kilometrů objevili u 12 z nich, deset vozidel bylo bouraných, ačkoli byla nabízena jako nehavarovaná.

Například u vozu Škoda Octavia Combi tachometr ukazoval 138 200 najetých kilometrů, podle znalců byl přitom stav 335 400 až 347 865 kilometrů, tedy více než dvojnásobek.

 

Kupec musí vyžadovat informace

 

Podle ředitele ČOI Mojmíra Bezecného jsou zjištění inspektorů velmi závažná. „Upozorňuji, že s podobnými praktikami se mohou spotřebitelé při koupi ojetého vozu setkat, a pokud nebudou vyžadovat úplné informace předem nebo si jejich pravdivost všemi dostupnými prostředky neověří, mohou koupit mnohem opotřebovanější vůz, než na základě údajů poskytnutých prodávajícím očekávali,“ uvedl Bezecný.

Za méně závažné nedostatky inspekce uložila pět pokut za celkových 21 tisíc korun. V ostatních případech budou pokuty, případně další opatření, uloženy v rámci dalšího řízení.

 

Češi to sami chtějí, tvrdí autobazary

 

Jména konkrétních prodejců inspektoři nezveřejnili. Velké autobazary ale chtějí podle svých prohlášení při boji proti podvodům. „Celý trh ojetých automobilů je tímto podvodem zcela zdeformovaný, protože stav počítadla ujeté vzdálenosti se stal zcela nedůvěryhodnou veličinou. Problém vidíme i v práci STK, které sice stav tachometru zapisují, ale jeho pravdivost vůbec neprověřují, čímž zmanipulované údaje de facto legalizují,“ uvedla šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Další velký prodejce Auto ESA chtěl na svých stránkách zveřejňovat čísla VIN vozidel, která byla odmítnuta k výkupu kvůli stočenému tachometru. Úřad na ochranu osobních údajů to ale nepovolil.

 

Stojí za tím automafie?

Nejenom nepoctiví prodejci, ale i lidé sami si často můžou za nešvary trhu, nebo, což je horší, už je berou jako fakt. „Je to čistá ekonomická zlodějna, ale Češi už si na ni prostě zvykli a berou ji jako fakt. Často slyšíme, koupil jsem auto. A dobře, ani nebylo moc stočený,“ upozornil na pokřivení trhu předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý.

„Docílit trestnosti přetáčení tachometrů je hlavní náplní činnosti Sdružení SOVA prakticky již od jeho vzniku před jedenácti lety. Za tu dobu se objevilo několik smysluplných zákonodárných iniciativ, které však vždy záhadně vyšuměly. Máme za to, že omezení tohoto nelegálního byznysu brání automafie, která je schopná vždy v Parlamentu zabránit legislativnímu řešení. Jinak by tento organizovaný zločin přišel ročně o tučné výdělky v řádu stovek milionů až jednotek miliard korun,“ dodal Veselý.

Češi v současnosti porážejí v poctivosti u autobazarů Moraváky. Tak by se daly shrnout poznatky inspektorů ČOI z poslední kontroly. V poctivosti služeb jsou na tom nejlépe Ústecký a Liberecký, naopak nejhůře Moravskoslezský a Olomoucký kraj.

 

Původní článek najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více

30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně

Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více

18. ledna 2024 | Zásadní změna, která ušetří čas i peníze. Převést auto půjde on-line

Od února by mělo být daleko snadnější převést auto při jeho prodeji. Nejprve bude možnost požádat o převod digitálně zpřístupněná fyzickým osobám, později během roku se zpřístupní také firmám. více