iDnes.cz: Bazarová ruleta - Nevěřte pohádkám a prověřujte, radí odborník
Nezáleží na tom, kolik má auto najeto, ale musíte to vědět. Proto je přetáčení takový průšvih, říká poradce pro nákup ojetých aut. A přidává další rady. Nevěřte na zázraky, vše důkladně prověřte.
Chtěli byste šest let starý Ford Focus se 70 tisíci najetými kilometry za 130 tisíc korun? Přestaňte snít, není to reálné. Že jste ho viděli na internetu? Pak to byl téměř stoprocentně buď falešný inzerát, který vás měl nalákat do bazaru, nebo auto se stočeným tachometrem. Tržní cena tak málo ojetého focusu je kolem 180 tisíc, tak proč by ho někdo dával výrazně levněji?
Jestliže budete trvat na kombinaci nízké ceny a ujetých kilometrů, dopadnete téměř jistě tak, že budete mít doma „stočenku“ ze 170 tisíc km na vašich 70. A dozvíte se to, až když se stane nějaký průšvih. Takový příklad jsme si nevymysleli. Podle Jiřího Beneše, experta, který radí lidem s nákupem ojetého auta, jsou podobně napálených lidí spousty.
„Věřte průměrným inzerátům, opravdu dobrá auta za skvělou cenu si lidé prodávají mezi sebou. Výjimek je tak málo, že nestojí za řeč. A takové poklady se objevují u soukromníků, bazaristé vědí, jak mají vozy nacenit,“ říká Beneš, který sám několik let dělal specialistu výkupu autocentra a pak provozoval vlastní bazar. „Samozřejmě, je spousta slušných prodejců, což je vidět i na tom, že se začínají přiznávat skutečné stavy kilometrů třeba kolem dvou, tří set tisíc,“ tvrdí. Pořádné prověření auta je však stále nezbytné.
„Někteří prodejci o autu nic nevědí, dostanou ho na protiúčet, nebo dovezou a jen ho pošlou dál,“ vysvětluje. Proto platí, že bez zkušeného mechanika byste na nákup vyrážet neměli.
Klidně 200 tisíc kilometrů
Beneš se přitom najetých kilometrů nebojí. Sám má ojeté auto se 300 tisíci na tachometru, koupil ho s „dvoustovkou“. „Vůbec mi to nevadilo, když jsem věděl, že mělo pravidelný servis, vyměněnou sadu rozvodového řemene, pečlivou údržbu. A to třeba služební auta velkých firem mívají. Naopak několikrát jsem koupil auto po prvním majiteli a začalo se hned sypat, protože tam byly zbastlené věci od garážového opraváře,“ říká.
Trvat na co nejnižších kilometrech je podle něj zbytečný luxus. „Dříve se jezdívalo mnohem méně, auta na to nebyla stavěná, ve sto tisících se generálkovaly motory. Dnes při správné údržbě najedou půl milionu. Oněch sto tisíc může mít za sebou klidně dvouleté auto a bude ve špičkovém stavu.“
Největším problémem je, že stočením tachometru se naruší interval servisních výměn, a to může mít fatální následky. „Když víte, kolik máte skutečně najeto, přizpůsobíte se tomu a necháte vyměnit, co je třeba,“ říká Beneš.
U některých aut se v poslední době objevují elektronické servisní knížky. Majitel je nemá u sebe a přístup do nich má jen odborný servis. Tam už kilometry nijak stáčet nelze.
A ještě jednu dobrou radu Jiří Beneš přidává: „Nevěřte tvrzením typu‚ že to jenom svítí kontrolka, praskla pojistka nebo že to je drobnost, která jde lehce opravit. To by to prodejce udělal sám, aby si nekomplikoval život. Jakmile nějaká kontrolka zůstane svítit, jděte o dům dál,“ uzavírá Beneš.
Původní celý článek najdete zde.
Novinky ze světa elektromobility
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie
Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více
19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více
Aktuality
včera, 3. října 2024 | Z vody rovnou do bazaru
Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už… více
24. září 2024 | Pozor na zatopená auta, brzy po povodních je jich vždy plný trh. Jak je poznat?
Trvá to jen pár týdnů nebo dokonce dnů a stává se to vždycky – na trh s ojetinami brzy po povodních dorazí auta zaplavená a zničená vodou či bahnem. Původní majitelé nebo nekalí prodejci se většinou snaží škody zatajit, jak je tedy poznat? více
10. září 2024 | SOVA varuje před nákupem ojetého vozu přes soukromý inzerát – až v 80% inzerátů ojetin se neuvádí po pravdě veškeré informace
Podle odhadů společnosti Cebia u zhruba 80% inzerátů ojetých vozů na veřejných inzertních serverech prodejci neuvádí správně veškeré informace a v mnoha případech dokonce zatajují historii havárií, počet předchozích majitelů, původ ojetiny nebo skutečný kilometrový nájezd. více
27. srpna 2024 | Ověřujte si skutečný původ ojetiny ještě před koupí, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů
Klamavé techniky při prodeji ojetin jsou čím dál vynalézavější. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje kupující před dalším rizikem, a tím jsou přeregistrace. Přeregistrace vozidel původem ze zemí, které jsou známé nízkou kvalitou ojetých vozů, se stává oblíbenou technikou nepoctivých prodejců. více