iDnes.cz: Česko jako vrakoviště. Každé druhé auto z dovozu jezdí víc než deset let

Slabá koruna posílila export mladších ojetin z Česka, do země naopak míří z okolních zemí čím dál víc méně vyhovujících a hlavně starších aut. Ukazují to statistiky z centrálního registru vozidel.
Téměř každý druhý ojetý automobil dovezený do Česka byl vyrobený před více než deseti lety. Podíl této kategorie na celkových dovozech se za pět let prakticky zdvojnásobil a letos dosáhl rekordního podílu přes 47 procent.
Za prvních devět měsíců Češi dovezli ze zahraničí přes 112 tisíc ojetin. Dovoz ojetin letos roste celkem o 24 procent. Kromě kategorie použitých aut vyrobených před více než deseti lety roste také podíl ještě starších vozů: 11 ze stovky dovezených aut bylo vyrobeno před více než 15 lety. Ještě v roce 2010 to byla jen tři procenta celkového počtu dovezených aut. Mezi nejstaršími ojetinami dominují volkswageny a škodovky.
I přes rostoucí prodeje nových aut v Česku průměrné stáří vozového parku dál roste. Výrazně totiž přibývá i ojetých aut, které se od nás vyváží.
Společnost Cebia, která se zabývá ověřováním historie vozidel, letos například očekává růst exportu o 45 procent, především kvůli oslabenému kurzu koruny. „Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl být dovezený vůz stočený, je o padesát procent vyšší než u tuzemských ojetin. Naopak se mylně domnívají, že výběrem vozidla ze zahraničí se stočeným vozidlům vyhnou,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.
Odvolává se na vlastní analýzu na vzorku ojetých aut ze zahraničích, u kterých mělo stočený tachometr přes 60 procent aut, v průměru o 82 tisíc kilometrů. Podle Pajera jsou navíc takto v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí.
„Z dovozů ojetin prokazatelně profitují zejména zahraniční prodávající a tuzemští prostředníci, kteří vozy nezákonně a podvodně ‚vylepšují‘. Kupující doplácí na přetrvávající vlnu zájmu o ojetiny v západní Evropě, která má kvalitních aut akutní nedostatek,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO.
Dovoz ojetin měl zastavit poplatek za převod u vozů splňujících normy. Stát ale zatím nerozšířil tento poplatek i na vozy s lepšími motory, a proto roste podíl aut, které se do Česka dovážejí bez tohoto poplatku.
Více najdete zde.
Novinky ze světa elektromobility
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
Aktuality
26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci
Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více
21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily
Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více
20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu
Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více
20. května 2025 | Výrobci stahují miliony vozů a sdružení SOVA varuje - netýkají se svolávací akce přímo Vás?
V prvních čtyřech měsících letošního roku vyhlásily automobilky v Evropě bezprecedentní počet svolávacích akcí. Týkají se vážných technických závad, které mohou mít přímý dopad na bezpečnost řidičů a jejich rodin. Problémy se neomezují na konkrétní modely nebo značky – riziko hrozí stovkám tisíc vozů, které běžně jezdí i… více