iDnes.cz: Na odborech dopravy lidé čekají i hodiny, narychlo řeší polopřevody aut

iDnes.cz: Na odborech dopravy lidé čekají i hodiny, narychlo řeší polopřevody aut

Zástupy řidičů, které úředníci někdy nestíhají odbavovat, a někdy i několikahodinové čekání. Tak to vypadá v posledních dnech na odborech dopravy ve velkých městech, kde lidé na poslední chvíli dokončují převody aut. Pokud mají totiž vůz jen v takzvaném polopřevodu, bude 1. července vyřazeno z registru.

Například na olomoucké radnici si v těchto dnech na nedostatek práce rozhodně stěžovat nemohou. „Je tu plno. Čekací lhůty přesně nevím, ale nějaká ta hodina to určitě bude. V úterý jsme museli i zastavit výdej čísel, abychom žadatele zvládli odbavit. Dnes to omezovat nebudeme, jsme tu do sedmi v hodně lidech, pokusíme se toho vyřídit co nejvíc,“ nastínil Michal Urbášek, vedoucí odboru agendy řidičů a motorových vozidel olomouckého magistrátu.

„Pokud se náhodou ukáže, že to nezvládneme, tak budeme brát na čísla a doděláme to v rámci lhůty. Takže každý, kdo si to chce vyřídit, bude mít šanci. Část lidí sice nebude moci po prvním červenci dočasně jezdit, ale budou to mít podané, což je na tom to podstatné,“ dodal s tím, že například mimořádné víkendové úřední hodiny odbor nechystá. „Zvažujeme ještě přidání hodin v pátek, ale to se ještě uvidí. Každopádně času lidé měli dost, mluví se o tom od začátku roku,“ shrnul Urbášek s tím, že převod nemá v Olomouci dokončeno víc než šest tisíc aut, velká část z nich už ale zřejmě vůbec neexistuje a ve skutečnosti tak zřejmě zbývá vyřešit maximálně kolem tisícovky vozů.

 

Na registrech vozidel musí lidé čekat i několik hodin

Podobné je to i v Přerově. „Upozorňuje se na to půl roku, bylo to v médiích i na stránkách města. Ale podle očekávání to řada lidí nechala na poslední chvíli a pondělkem posledního týdne tak počet klientů silně narostl. Třeba dnes ráno tu bylo v pořadí přes čtyřicet lidí. Přes den tak pozastavujeme vydávání čísel, aby bylo jisté, že stihneme všechny odbavit. Máme teď proto v úřední dny prodloužené hodiny,“ uvedla Jitka Kočicová, vedoucí odboru evidenčních správních služeb.

Nejinak je tomu i ve třetím velkém městě regionu - Prostějově. „Nápor žadatelů je větší než obvykle a čekací doby jsou teď někdy opravdu dlouhé, hlavně když se hodně lidí nakumuluje třeba před koncem pracovní doby. Někdy tak všechny neobsloužíme a objednáváme je na jiný termín,“ popsal vedoucí tamního odboru dopravy Miroslav Nakládal.

„Zatím to ale relativně zvládáme. Je to i tím, že máme dlouhodobě otevřeno každý den. Jsme ale připraveni případně v posledních dvou dnech přijmout mimořádná opatření, pokud to bude potřeba. Zbývají nám tu k vyřízení téměř čtyři tisíce aut, ale reálně je to spíš několik desítek, maximálně stovek. Většina těch vozů už nejspíš neexistuje,“ dodal.

Právě „úklid“ v registru vozidel je jedním z důvodů celé akce. Průměrné stáří osobních aut v Česku je totiž přes 14 let, ale toto číslo spoluvytvářejí i auta, která už neexistují. Nejsou ovšem odhlášená, nebo jsou to veterány. Předpokládá se tak, že většina aut, která „visí“ v polopřevodu, patří k těm nejstarším a zvyšují tak věkový průměr. Řádově je jich přitom několik set tisíc.

 

Muž přišel dořešit traktor, který byl v „polopřevodu“ 14 let

Vozy, které nemají dokončený převod, budou nyní k prvnímu červenci vyřazena z registru a jejich další provoz bude nezákonný. S letoškem se totiž změnil postup při převodu aut, který umožňoval takzvaný polopřevod. To znamená, že auto bylo napsané ve velkém technickém průkazu na nového majitele, ale nebylo „dopřevedené“ v registru vozidel. Při registraci vozidla už ale od 1. ledna 2015 není možné, aby někdo auto odhlásil, aniž by nový vlastník vozidlo zároveň nezaregistroval na sebe. Lidé, kteří si nejsou ohledně svého auta jistí, mohou administrativní stav vozu zkontrolovat i na webu www.dokonceteregistraci.cz.

Velký počet aut v polopřevodu lidé nechávali i z ekonomických důvodů. Typicky jsou totiž v polopřevodu nejlevnější vozy, u kterých by majitelé za dokončení převodu museli platit vysokou ekologickou daň, která se vztahuje na převod starších vozidel. Je to jednorázový poplatek placený při převodu staršího, méně ekologického auta. Ten u mnoha aut přesahuje hodnotu vozu - typicky u Škody Favorit, která slouží k dojíždění pár kilometrů do práce, činí deset tisíc korun. Bez jeho zaplacení není možné dokončit převod. „Měli jsme tu i člověka, který přišel dořešit traktor, jenž byl v polopřevodu 14 let,“ popsal jednu z kuriozit vedoucí prostějovského odboru dopravy Nakládal.

 

Původní text najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

včera, 28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více

30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně

Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více

18. ledna 2024 | Zásadní změna, která ušetří čas i peníze. Převést auto půjde on-line

Od února by mělo být daleko snadnější převést auto při jeho prodeji. Nejprve bude možnost požádat o převod digitálně zpřístupněná fyzickým osobám, později během roku se zpřístupní také firmám. více