Lidové noviny: Čachry s tachometry focení nezastavilo

Potvrzuje dlouhodobý názor SOVA, že české STK pomáhají legalizaci stočených vozů ze zahraničí, což znovu poukazuje na vysokou rizikovost nákupu importovaných ojetin. Auta se stočenými tachometry se z českých silnic a autobazarů zatím vymýtit nedaří. Navzdory tomu, že ministerstvo dopravy na konci loňského roku věřilo, že se mu to povede. Nová pravidla pro STK, která měla "stočené" vozy odhalit, totiž zatím drhnou – podvodníci je dokáží poměrně snadno obejít.

V roce 2016 si ojeté auto koupí možná až 300 tisíc Čechů. A drtivá většina z nich nebude mít jistotu, že vůz, který si za desítky nebo stovky tisíc korun pořizují,vminulosti skutečně ujel tolik kilometrů, kolik má napsáno na tachometru.

Stočených aut je přitom rok od roku víc. Kolik je jich přesně, nikdo neví. Experti ale odhadují, že údaj o počtu ujetých kilometrů má u nás upravený přinejmenším každé druhé ojeté vozidlo. Tomuto trendu vloni vyhlásilo válku ministerstvo dopravy. Přišlo s novými pravidly pro komisaře, kteří auta prověřují při takzvaných státních technických kontrolách (známějších pod zkratkou STK). Kontroloři mají od začátku letošního roku povinnost u každého auta, které prověřují, vyfotografovat tachometr a snímek vložit do interní i veřejné databáze.

"Dokumentování vozidel při STK se jednoznačně osvědčilo. Lidé si jednak mohou kdykoli na internetu ověřit stav tachometru při předchozí státní kontrole, majitelé aut zároveň o přísnějších kontrolách vědí, což je od podvodů zrazuje," řekl serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Má to ale háček: více než polovinu ojetin si Češi přivážejí ze zahraničí, většinou z Německa. A pokud za hranicemi někdo údaj na tachometru upraví, funguje nový systém ministerstva dopravy přesně opačně – podvod neodhalí, ale umožní jeho legalizaci.

"Je to prosté. Čeští kontroloři o historii vozu v zahraničí nevědí absolutně nic. Například o dokumenty vozu ze země původu se vůbec nezajímají. Pokud tak na kontrolu přijede auto stočené v zahraničí, technik zkrátka nemá jak podvod odhalit. Nezbývá mu proto než údaje prostě nafotit a zanést do databáze," vysvětlil Martin Häckl z autobazaru AAA auto.

Podle odhadů ÚAMK má falešný údaj o počtu ujetých kilometrů devadesát procent aut, která si Češi pořídí v zahraničí. Ministerstvo dopravy o problému ví. V současnosti mu však není schopno jakkoli čelit. Evropská unie předpisy, které by přeshraniční prodej ojetých aut upravovaly, zatím nemá.

"Už se ale pracuje na vytvoření celoevropského systému, který by výměnu dat umožnil," vysvětlit Neřold.

Překvapivě vysoké je i riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil. Osmadvacítka však s přípravami unijní databáze zatím nespěchá. "O žádném přesném termínu, kdy by systém mohl vzniknout, se teď nemluví," přiznal mluvčí ministerstva dopravy.

Nefunguje zatím ani spolupráce s okolními státy. Čeští kontroloři se tak například nemohou podívat do německých záznamů o vozidle, které právě kontrolují. "My samozřejmě vítáme každý krok, který má podvody omezit. Toto opatření ale stáčení tachometrů určitě nevymýtí," myslí si Petr Vomáčka z ÚAMK.

Povinné fotografování by mělo odhalovat i další problémy – například by mělo zamezit tomu, aby státními kontrolami prošla auta, která technici nikdy fyzicky neviděli. Stejně tak by komisaři neměli typickou červenou samolepku dát řidiči, na jehož autě není čitelný takzvaný VIN kód (mezinárodní identifikační číslo vozidla)

Češi se však rychle naučili, jak pravidla obcházet. Návodů k více či méně vychytralým podvodům už jsou plné internetové diskuse. "Ano, můžeme potvrdit, že i ta nová pravidla se obejít dají. Nerad bych ale naznačoval jak," doplnil Vomáčka.

 

Více najdete na Lidovky.cz.

Aktuality

2. února 2023 | Pojistné podvody s auty: Víte, co za ně hrozí?

Občas, když lidem dojdou peníze, snaží se je jakkoli sehnat, a to i podvodem. Ten se ale ve většině případů odhalí a následky jsou nedozírné. Za pár desítek tisíc korun, můžete skončit kvůli podvodu s autem i na deset let za mřížemi. Stojí to za to? Pochybuju.   více

26. ledna 2023 | Rizika přetočeného tachometru

Na první pohled banální „úprava,“ která pouze zvedne cenu při prodeji? Ve skutečnosti základ pro řadu dalších problémů a nečekaných, mnohdy vysokých, investic. více

3. listopadu 2022 | auto.cz: Nové podvody s ojetinami

Pozor na nové trendy s ojetinami! Češi by při dnešním nedostatku ojetin  koupili snad i motorizovaná vrata od stodoly a šarlatáni toho s gustem zneužívají. více

6. září 2022 | Kriminalisté uzavřeli zatím největší případ podvodů s auty v Ústeckém kraji. Škoda přesáhla 16 milionů korun

Policisté z oddělení hospodářské kriminality v Děčíně uzavřeli velký případ podvodu s auty, na kterém pracovali pět let. Vyšetřovatel v něm obvinil tři osoby a dvě firmy. Podle policie způsobili škodu 16 milionů korun tím, že prodávali auta se stočenými tachometry. více

21. července 2022 | Investigace.cz: Za auto na leasing zaplatili stovky tisíc. Nemají auto ani peníze

Desítky lidí zaplatily firmě Jitoro stovky tisíc korun za auto. Zákazníci se domnívali, že s poslední splátkou bude vůz jejich. Pak ale zažili šok: auto jim zabavila leasingová firma Unileasing. Ukázalo se, že auta patřila právě Unileasingu, firma Jitoro byla jen mezičlánek. A peníze, které jí klienti posílali, přestala… více

SOVA na Facebooku