Riziko luxusních ojetin z exotických zemí
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými vadami.
„Vozy z Japonska, Kuvajtu, Kataru, dalších zemí Blízkého a Středního východu nebo Severní Ameriky mohou být na první pohled atraktivní, ale jejich provoz v Evropě přináší řadu komplikací. Odborníci ze společnosti Cebia, která ojeté luxusní vozy z exotických destinací prověřují, se často setkávají s případy, kdy vozidlo neodpovídá deklarovaným údajům, má stočený tachometr, bylo havarované nebo pochází z oblasti postižené extrémními klimatickými podmínkami, jako jsou záplavy nebo tornáda,“ upozorňuje předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.
Podle dostupných dat se navíc u luxusních vozidel častěji falšuje skutečný původ. Prodejci mohou zatajit, že vůz pochází z rizikové země a vydávat jej například za německý model s ověřenou historií. To se týká nejen vozidel ze zámoří, ale i z některých evropských států, kde je kontrola kvality a původu méně přísná. Právě proto je důležité věnovat maximální pozornost prověření vozidla před koupí a vybírat profesionální prodejce, kteří za auta ručí.
Jak minimalizovat rizika při nákupu luxusního ojetého vozu?
Sdružení SOVA doporučuje několik zásadních kroků, jak se vyhnout problémovým vozidlům:
Ověření historie vozidla – Zkontrolujte skutečný původ vozu a jeho minulost prostřednictvím specializovaných databází.
VIN kód – Seriózní prodejce by měl být ochoten sdělit VIN kód vozidla, který umožňuje ověření důležitých údajů.
Pozor na nízkou cenu – Pokud je cena výrazně nižší než u srovnatelných modelů, je vhodné být obezřetný.
Kontrola technického stavu – Nechte vůz před koupí prověřit nezávislým odborníkem nebo v autorizovaném servisu.
Dovoz z exotických zemí – U vozidel dovezených ze zemí mimo EU se informujte o možnosti registrace a případných problémech se schválením pro provoz.
Výběr profesionálního prodejce – Upřednostňujte prodejce s dobrou reputací, kteří poskytují záruky na prodávaná vozidla a mají transparentní historii.
„Nejde jen o finanční ztrátu, ale také o bezpečnost. Nákup vozu s nejasnou historií může znamenat skryté vady, které se projeví až po čase, a opravy pak mohou být velmi nákladné. Proto doporučujeme vždy pečlivé prověření všech dostupných informací a volbu profesionálních prodejců, kteří za auta ručí, než se kupující pro vozidlo rozhodne,“ uzavírá Veselý.
Novinky ze světa elektromobility
25. listopadu 2025 | Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální
Většina majitelů elektromobilů věří, že není zdravé vůz nabíjet zcela do plna. Odpověď však není tak jednoduchá. Záleží na tom, jakou chemii používá vaše baterie, jak často jezdíte a jak s autem zacházíte. … více
13. října 2025 | Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost
Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení dom… více
22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou
Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
Aktuality
9. prosince 2025 | Nový podvod autoservisů: účtují dražší opravy pro auta z velkých bazarů za stejnou práci
Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Ozvaly se desítky řidičů z celé ČR, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či… více
3. září 2025 | Díly v servisech se mění, i když to není potřeba. Anketa mezi lidmi ukázala předražené účty za opravy
Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do… více
25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout
Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
