ČT24: Stočení tachometru? Na Slovensku trestný čin, Česko s úpravou stále váhá

ČT24: Stočení tachometru? Na Slovensku trestný čin, Česko s úpravou stále váhá

Slovensko od 1. března pohlíží na stáčení tachometrů u automobilů jako na trestný čin. Firmám, autosalonům i bazarům tam za prodej takových vozů hrozí pokuty i přes dva a půl milionu českých korun. O podobné praxi teď uvažuje i české ministerstvo dopravy. Úpravu ujetých kilometrů je sice už nyní možné posuzovat a trestat jako podvod – prokazování, kdo se ho dopustil, ale jednoduché není. Ministr dopravy Dan Ťok si nechává zpracovat analýzu, zda by změna zákona něčemu prospěla.

Stejnou definici „stočení tachometru = trestný čin“, která platí kromě Slovenska také třeba v Německu nebo Belgii opět zvažuje české ministerstvo dopravy. „Pokud by toto nebylo dost efektivní, je možné zvažovat i tu odpovědnost prodejců, ale tam opravdu musíme ještě posoudit ty dopady,“ potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„V následných soudních sporech to nebude jednoduché prokazovat, kdo a s jakým úmyslem a jakým prospěchem to stočil, ale přesto bych se přimlouval, že by to mělo být trestným činem,“ říká předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR Petr Přikryl. Zároveň dodává, že takové kvalifikaci a trestu by neměli unikat firmy a lidé, kteří stočení tachometrů nabízejí a také ti, kteří prodávají pomůcky k tomuto podvodu.

V současné době je v českých zákonech zakotveno, že pokud se kvůli stočenému tachometru zvýší cena vozu nejméně o pět tisíc korun, jedná se o trestný čin podvod. Pachateli hrozí propadnutí věci a až dva roky vězení.

 

Nejvíce se stáčejí škodovky a passaty

Podle společnosti Cebia se nejčastěji ubírají kilometry dovezeným vozům značky Škoda Octavia, Fabia a Volkswagen Passat, případně BMW a Škoda Superb. Obvykle jde o padesát až sto tisíc kilometrů. Výjimkou ale není ani 350 tisíc.

Pokud se cenová nabídka vozu jeví kupujícímu jako podezřelá, může si stav tachometru daného vozu sám zkontrolovat na internetových stránkách ministerstva dopravy. Potřebuje k tomu dva údaje: identifikační číslo vozidla (VIN) a číslo protokolu poslední technické prohlídky z velkého technického průkazu daného automobilu.

 

Klíčky z ruky až po převodu na úřadě

Další problém při prodeji ojetého vozu může nastat, pokud si kupující vůz od původního smluvního majitele fakticky převezme, zaplatí za něj, ale nedostaví se k přepisu automobilu na registru vozidel.

Poté, co ministerstvo dopravy loni zrušilo takzvané polopřevody, se množí případy, kdy s vozem už jezdí nový majitel, ale v technickém průkazu zůstává zapsaný ten původní. Tomu pak chodí případné pokuty nebo složenky za povinné ručení. Úřady takovým lidem neumějí pomoci.

Pro úředníky se tento problém stává v posledních letech rutinní záležitostí. Podle vedoucího brněnského registru vozidel se s takovým případem setkávají úředníci skoro každý týden. „Zákon úředníkům v současné době neumožňuje tuto situaci řešit,“ potvrzuje mluvčí Městského úřadu Břeclav Jiří Holobrádek.

„Zákon je naprosto v pořádku, ale je tu problém, že ho někdo obchází. Proto radíme nedávat klíčky od auta, doklady z ruky, dokud nemám vyřízenou tu registraci,“ uvedl mluvčí Ministerstva dopravy ČR Tomáš Neřold.

Jedinou v současnosti bezpečnou možností, jak změnit majitele vozu, je podpis smlouvy přímo u přepážky úřadu, kde je auto registrováno. Ministerstvo dopravy už plánuje přepisy ulehčit novelou zákona, která by umožnila udělat změnu na jakémkoliv registračním místě v zemi.

 

Celý článek najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko

Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více

28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více

30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně

Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více