iDnes.cz: Díky odebírání techničáků zmizí vraky, věří policie. Stáří aut je rekordní

Nová pravidla pro odebírání takzvaného malého technického průkazu přímo na místě policejní kontroly český vozový park neomladí. Ve spojitosti s novými pravidly přitom právě tento pozitivní efekt zazníval. Policisté však věří, že ze silnic zmizí opravdu zjevné vraky. Průměrné stáří aut v Česku je přitom rekordní.
Například šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý novou vyhlášku, která umožní policistům za vážné závady odebírat takzvané malé technické průkazy na místě, vítá. „Jednak vymýtí ‚popelnice‘, nebo případy, kdy lidé jezdí s auty po dopravní nehodě. Také přinejmenším ztíží činnost překupníků, kteří se snaží legalizovat auta různého původu,“ řekl iDNES.cz. To, že by nová pravidla pomohla omladit český vozový park, se však Veselý nedomnívá. „Komplikovanější možná bude návrat vozů, které o technický průkaz přijdou,“ myslí si.
Zapravdu mu dává i Václav Špička z Autoklubu České republiky, který připomíná, že seznam třinácti závad necílí přímo jen na věkově stará auta. „Jsou namířené proti vrakům, nikoli starým autům,“ říká. Špička doplnil, že lidi, kteří nemají na nový vůz, vyhláška určitě nemusí nějak zvlášť trápit. „Není to namířeno na řidiče, kteří nemají na nová auta. Stáří nerozhoduje, jen technický stav. Je to jako při koupi ojetin: i mladší vůz může být v mnohem horším stavu než starší,“ říká Špička.
Veselý upozornil, že se nic moc nezmění ani pro řidiče. Policisté odhalí jen to, co uvidí. Závada musí být zjevná. Největší šanci pak policie má při takzvaných silničních technických kontrolách, které dělala i před platností zákona. Zjevným vrakům ale nemohla osvědčení o registraci odebrat přímo na místě, ale posílala je na STK. Při běžných kontrolách podle Veselého řidiči rozdíl v postupu hlídky vůbec nepoznají.
Stáří českých aut je rekordní
Vedle zjevných vraků, které má novela pomoci z českých silnic vymýtit, je problémem českého vozového parku právě i jeho stále se zvyšující průměrný věk. K letošnímu březnu dosáhl v Česku podle Svazu dovozců automobilů na 15,1 roku, což je absolutně nejvyšší hodnota od vzniku samostatné ČR v roce 1993. Celkový počet osobních aut v registru vozidel se letos v 1. čtvrtletí přitom zvýšil o 47 tisíc na 5,2 milionu.
Trend je v posledních letech stále narůstající. Ještě k 31. prosinci 2015 bylo průměrné stáří auta 14,3 roku. Vozidel starších 15 let bylo 40,6 procenta, mezi deseti a patnácti lety to bylo 23,6 procenta osobních aut.
„Auta stále stárnou a obměňují se málo,“ řekl iDNES.cz Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů. „Je zřejmé, že ke snižování průměrného věku automobilů přispívají zejména ekonomické nástroje. Počty vyřazovaných vozidel v tuzemsku však naopak dlouhodobě klesají, neboť v ČR v podstatě neexistuje žádný nástroj pro motivaci občanů k vyřazování starých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel,“ řekl analytik Antonín Šípek, který dříve dlouhodobě působil jako ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Negativní vliv na vývoj průměrného věku osobních aut má také dovoz ojetých vozidel v nevyhovující věkové struktuře. Téměř polovinu dovozů osobních ojetin tvoří automobily ve věku nad 10 let. Nejstarší kategorií vozidel zůstávají motocykly, jejichž průměrný věk se v prvním čtvrtletí zvýšil na 33,4 roku. Počet strojů v registru stoupl o 5 600 na 1,07 milionu.
Vyhlášku, která policistům umožňuje odebrat malý technický průkaz přímo na místě nehody, vydalo ministerstvo dopravy na konci dubna. Stanovila třináct vážných závad, odebrání techničáku tak hrozí například autům bez podstatné části výfuku, s rezavou karoserií či těm vozům, ze kterých vytékají provozní kapaliny.
Za co policie odebere osvědčení o registraci vozu
1. absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému
2. poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení
3. absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy
4. zjevné nadměrné úniky provozních kapalin 5. koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie
6. opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy
7. deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu
8. deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost
9. zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru
10. deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla
11. deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu
12. zjevné deformace nebo praskliny kol
13. zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3
Více najdete zde.
Aktuality
29. května 2023 | Končí velký technický průkaz a hrozí tzv. omlazování ojetých automobilů
Řidiče čeká od 1. ledna 2024 velká změna: Přestanou se vydávat velké technické průkazy a nahradí je malý technický průkaz. To může zkomplikovat určení skutečného stáří vozu. Malý technický průkaz sice bude obsahovat víc informací než doposud, ale v porovnání s velkým průkazem to bude stále výrazně méně. více
25. května 2023 | STUDIE ODHALILA NEJČASTĚJI STÁČENÉ OJETINY
Z analýzy vzešlo jako jasný „vítěz“ Audi A8. Stočený tachometr má téměř každá třetí nabízená ojetina V desítce nejčastěji stáčených ojetin najdeme také například VW Transporter, BMW X5, Audi A7 nebo Ford Mustang Ze studie společnosti carVertical také vyplývá, že roste počet stočených… více
25. května 2023 | Cebia protestuje proti prezentaci svých prověrek ze strany AUTO ESA
Na trhu ojetin vypukl nevídaný konflikt. Společnost Cebia, která má vysoké odborné renomé a třicetiletou tradici v oblasti prověřování ojetých vozů, se ohradila proti způsobu, jakým prezentuje její data autobazar AUTO ESA. Autobazar Auto ESA tvrdil, že všechna auta jsou kompletně nezávisle prověřena společností Cebia, ale ta… více
16. května 2023 | Nejvíce kradenou značkou v roce 2022 byl Mercedes-Benz. Následují BMW a Audi
Rok 2022 byl pro trh s novými i ojetými automobily náročný. Celému odvětví stále chybí tempo, a i když se zdá, že se do podoby, kterou jsme zažili ještě před krizí již nevrátí, za posledních 12 měsíců se událo mnoho zajímavých věcí. Platforma pro kontrolu historie vozů carVertical představuje nejzajímavější poznatky,… více
24. dubna 2023 | Rok 2022 byl ve znamení klesajícího zájmu o ojetiny ze zahraničí
Přemýšlíte nad koupí ojetiny z dovozu? Na co si dát pozor a jak auto správně prověřit? Víte, jaké nástrahy skýtá nepřiznané DPH a jak si stojí trh s ojetinami z dovozu? více