iDnes.cz: Díky odebírání techničáků zmizí vraky, věří policie. Stáří aut je rekordní

iDnes.cz: Díky odebírání techničáků zmizí vraky, věří policie. Stáří aut je rekordní

Nová pravidla pro odebírání takzvaného malého technického průkazu přímo na místě policejní kontroly český vozový park neomladí. Ve spojitosti s novými pravidly přitom právě tento pozitivní efekt zazníval. Policisté však věří, že ze silnic zmizí opravdu zjevné vraky. Průměrné stáří aut v Česku je přitom rekordní.

Například šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý novou vyhlášku, která umožní policistům za vážné závady odebírat takzvané malé technické průkazy na místě, vítá. „Jednak vymýtí ‚popelnice‘, nebo případy, kdy lidé jezdí s auty po dopravní nehodě. Také přinejmenším ztíží činnost překupníků, kteří se snaží legalizovat auta různého původu,“ řekl iDNES.cz. To, že by nová pravidla pomohla omladit český vozový park, se však Veselý nedomnívá. „Komplikovanější možná bude návrat vozů, které o technický průkaz přijdou,“ myslí si.

Zapravdu mu dává i Václav Špička z Autoklubu České republiky, který připomíná, že seznam třinácti závad necílí přímo jen na věkově stará auta. „Jsou namířené proti vrakům, nikoli starým autům,“ říká. Špička doplnil, že lidi, kteří nemají na nový vůz, vyhláška určitě nemusí nějak zvlášť trápit. „Není to namířeno na řidiče, kteří nemají na nová auta. Stáří nerozhoduje, jen technický stav. Je to jako při koupi ojetin: i mladší vůz může být v mnohem horším stavu než starší,“ říká Špička.

Veselý upozornil, že se nic moc nezmění ani pro řidiče. Policisté odhalí jen to, co uvidí. Závada musí být zjevná. Největší šanci pak policie má při takzvaných silničních technických kontrolách, které dělala i před platností zákona. Zjevným vrakům ale nemohla osvědčení o registraci odebrat přímo na místě, ale posílala je na STK. Při běžných kontrolách podle Veselého řidiči rozdíl v postupu hlídky vůbec nepoznají.

 

Stáří českých aut je rekordní

Vedle zjevných vraků, které má novela pomoci z českých silnic vymýtit, je problémem českého vozového parku právě i jeho stále se zvyšující průměrný věk. K letošnímu březnu dosáhl v Česku podle Svazu dovozců automobilů na 15,1 roku, což je absolutně nejvyšší hodnota od vzniku samostatné ČR v roce 1993. Celkový počet osobních aut v registru vozidel se letos v 1. čtvrtletí přitom zvýšil o 47 tisíc na 5,2 milionu.

Trend je v posledních letech stále narůstající. Ještě k 31. prosinci 2015 bylo průměrné stáří auta 14,3 roku. Vozidel starších 15 let bylo 40,6 procenta, mezi deseti a patnácti lety to bylo 23,6 procenta osobních aut.

„Auta stále stárnou a obměňují se málo,“ řekl iDNES.cz Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů. „Je zřejmé, že ke snižování průměrného věku automobilů přispívají zejména ekonomické nástroje. Počty vyřazovaných vozidel v tuzemsku však naopak dlouhodobě klesají, neboť v ČR v podstatě neexistuje žádný nástroj pro motivaci občanů k vyřazování starých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel,“ řekl analytik Antonín Šípek, který dříve dlouhodobě působil jako ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Negativní vliv na vývoj průměrného věku osobních aut má také dovoz ojetých vozidel v nevyhovující věkové struktuře. Téměř polovinu dovozů osobních ojetin tvoří automobily ve věku nad 10 let. Nejstarší kategorií vozidel zůstávají motocykly, jejichž průměrný věk se v prvním čtvrtletí zvýšil na 33,4 roku. Počet strojů v registru stoupl o 5 600 na 1,07 milionu.

Vyhlášku, která policistům umožňuje odebrat malý technický průkaz přímo na místě nehody, vydalo ministerstvo dopravy na konci dubna. Stanovila třináct vážných závad, odebrání techničáku tak hrozí například autům bez podstatné části výfuku, s rezavou karoserií či těm vozům, ze kterých vytékají provozní kapaliny.

 

Za co policie odebere osvědčení o registraci vozu

1. absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému

2. poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení

3. absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy

4. zjevné nadměrné úniky provozních kapalin 5. koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie

6. opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy

7. deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu

8. deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost

9. zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru

10. deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla

11. deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu

12. zjevné deformace nebo praskliny kol

13. zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3 

 

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

7. ledna 2021 | Žena dostala na Vánoce kradené ojeté auto z dovozu

Devětadvacetiletá žena z Olomoucka dostala od bratra jako vánoční dárek auto Audi A3. Na registru v Olomouci při přihlášení vozidla se přišlo na to, že automobil byl ukraden v zahraničí. Policie ihned vozidlo zabavila. O případu informovala policejní mluvčí Petra Vaňharová. více

23. listopadu 2020 | Policejní šetření potvrdilo nelegální stáčení u dovozových ojetin

Sdružení SOVA již delší dobu upozorňuje na vysoké riziko při nákupu ojetiny z dovozu. „Podle našich zkušeností bývá až 90 % těchto aut stočených. Často jsou i předmětem dalších podvodů, jako je falšování roku výroby, zatajení oprav po vážných haváriích či vozidlo v zahraničí odepsané po totální škodě a opět… více

16. listopadu 2020 | Za zapálení autobazaru a zámku tresty od do 4,5 do 9 let vězení

Odvolací soud kvůli kauze zapálení autobazaru v Rozkoši na Vysočině a zámku v Horním Maršově na Trutnovsku zasedal hned dva dny po sobě. Rozsudek táborského soudu částečně zrušil a vynesl nový pravomocní verdikt. Zároveň jednomu z obžalovaných dal povinnost nahradit majetkovou škodu 763 030 korun. více

20. srpna 2020 | Na oficiálních inzertních serverech lze stále koupit identifikátory vozidel i platné „papíry“

Několik všímavých uživatelů internetu upozornilo Sdružení SOVA na zajímavý inzerát na serveru bazos.cz. Prodejce neznámého jména se zde snažil, nebo možná ještě snaží prodat část auta s identifikačním číslem VIN a k tomu i platný technický průkaz. více

9. dubna 2020 | Kvůli koronaviru přicházejí majitelé aut o peníze, ojetiny skoro nejdou prodat, koupit ani reklamovat

V zavřených autobazarech stojí v komisním prodeji auta za miliardy. Na sdružení SOVA se obracejí zoufalí majitelé vozů, které stojí ve stovkách zavřených autobazarů po celé České republice v komisním prodeji. Za normálního stavu by se auta většinou již dávno prodala a prodávající by dostali své peníze. Při zákazu… více

SOVA na Facebooku