auto.cz: Nové podvody s ojetinami

auto.cz: Nové podvody s ojetinami

Pozor na nové trendy s ojetinami! Češi by při dnešním nedostatku ojetin  koupili snad i motorizovaná vrata od stodoly a šarlatáni toho s gustem zneužívají.

Za posledního půldruhého roku jsme již mnohokrát psali o nedostatku kvalitních ojetých aut a růstu cen těch zbývajících. Však také autobazary hlásí za poslední týdny rekordní prodeje. Jenže současně varují před nevítanými novinkami, které na trhu sledují – stále častěji se majitelé snaží lhát. Chtějí je třeba prodat auta, která už jim nepatří. Pokud je zájemci v dobré víře koupí, přijdou o vozidla i peníze.

 
Prověřujte sami!
 
„V důsledku pandemie koronaviru obecně přibylo podvodů s ojetými auty, ať už jde o stáčení tachometrů, zatajování havárií, omlazování vozidel, nebo uvádění falešného původu,“ uvádí Barbora Minksová ze společnosti Cebia, která se již léta zabývá prověřováním historie vozidel.
V souvislosti s novými trendy upozorňuje zejména na snahy prodat auta v exekuci, na což není tak snadné přijít. Rozhoduje tam zejména rychlost, s jakou dlužník „své“ auto prodává. „Měsíčně zaznamenáme desítky pokusů o takový podvod. Z pohledu kupujícího se jedná o závažnější podvod, než je například stáčení tachometrů, z toho důvodu, že v tomto případě je mu vozidlo odebráno bez náhrady a on tak o něj přijíždí. A také o peníze,“ varuje Minksová s tím, že pravděpodobnost vymožení kupní ceny zpět od majitele je prakticky nulová.
 
Stejně Jindřich Topol ze sítě bazarů AAA Auto potvrzuje, že z přibližně 1200 vozů, které každý týden vykoupí, se minimálně u tří desítek objeví nějaký právní problém. Typicky právě exekuce na původního majitele, takže nesmí auto prodat.
 
Jistota není nikdy
 
Alespoň nějakou naději před koupí auta v exekuci dává pořízení v bazaru. Jenže ani to není zcela zaručeno! „Taková vozidla jsou často prodávána přímo jejich majiteli, tedy fyzickými osobami v exekuci. Případně bývají spíše v komisním prodeji. Ale samozřejmě i bazar nebo individuální prodejce vozů může nevědomky takové auto vykoupit a přenést finanční zátěž na sebe,“ připouští Barbora Minksová s tím, že zákazník by v případě odhalení vymáhal dlužnou částku po autobazaru.
Přestože bazary mají možnost už pět let si prověřovat exekuce v placené službě, občas nějaké takové auto sítem projde. „Pohybuje se to v jednotkách kusů ročně. Pro běžného spotřebitele, který si pořizuje auto na ulici, je však prakticky nemožné, aby auto prověřil na takové úrovni jako my. V České republice jsme za poslední dobu zaznamenali několik vozidel, která byla v zástavě u jiné společnosti, a přesto se nám je někdo pokusil prodat,“ připouští Jindřich Topol ze sítě AAA Auto s tím, že u ojetých aut dovezených z ciziny stále převládají podvody se stočenými kilometry nebo zatajenými totálními haváriemi.
Právě v důsledku rostoucích podvodů s exekucemi uvolnila společnost Cebia i pro běžné zákazníky službu prověřování exekucí. Není to sice zadarmo, ale v porovnání s riziky se investice za 49 Kč jeví jako rozumná – online z mobilu a odkudkoli. Na webových stránkách Exekutorské komory je jinak výpis exekucí původního majitele za 60 Kč, na pobočkách nebo poště o desetikorunu levnější.
 
Poslanci, jednejte!
 
K dalším oblíbeným „podvodům“, které nadělají protistraně těžkou hlavu, patří nepřevedení vozidla na své jméno po koupi. Mnozí chytráci se tím snaží šetřit na povinném ručení nebo pokutách. A často se jim to vede.
Asociace autobazarů proto již několik měsíců apeluje na poslance na přijetí novely zákona, která má vyřešit přeregistraci vozů mezi majiteli. Stávající znění sice dává možnost prohlásit vozidlo i bez kooperace druhé osoby, jenže v praxi je to neuskutečnitelné kvůli povinnosti absolvovat evidenční kontrolu - jenže jak to udělat, když po prodeji už nemáte v ruce auto ani klíče, ale jen kupní smlouvu? „Dnes je provozovatelem ten, kdo je v registru silničních vozidel zapsán jako vlastník vozidla. Na něj chodí pokuty za přestupky. Pokud nový majitel nesplní povinnost dohlásit auto v registru vozidel na sebe, stále je uvedeno na původního majitele. Bývalý vlastník nemá možnost domoci se změny zápisu v registru vozidel,“ zlobí se Filip Kučera ze společnosti Auto ESA a uvádí případ, který už bazar vyšel na desítky tisíc. A škoda dále roste. Před lety bazar prodal auto s tím, že si jej zákazník sám na sebe musí dohlásit. Jenže ten to neudělal. „Po dlouhé době provozu vůz zaparkoval na vyhrazeném parkovišti a opustil je. Magistrát vůz odtáhl na hlídané parkoviště a začal účtovat parkovné. Původní vlastník Auto ESA, podle registru vozidel provozovatel, byl žalován a soud prvního stupně posoudil, že k úhradě parkovného ve výši dvaadvacet tisíc není pasivně legitimován. Jenže odvolací soud závěru nepřisvědčil a nevlastníka odsoudil. Je opakovaně vyzýván k převzetí věci a účtovány stálé parkovné. Ale protože Auto ESA není vlastníkem, nemá klíče ani doklady k vozidlu, a tak je převzít reálně nemůže. K dnešnímu dni cena parkovného dvojnásobně převýšila cenu vozu. Absurdní rozhodnutí,“ končí manažer bazaru s tím, že podobných případů přibývá a už jsou jich stovky. Týká se to už i pokut ze zahraničí, kde je vše účtováno v eurech.
Víc než kdy dřív proto dnes platí, že je potřeba vozidlo před koupí pořádně prověřit. A přepsat ho na své náklady a čas, i když je to holt nemilé…
 
Pro delší evidenčku
 
Autobazary lobbují za delší evidenční kontrolu. Současná platnost 30 dnů je nepraktická v případě, že je třeba dohlásit prodané vozidlo na nového majitele bez jeho součinnosti. Návrh se ale logicky nezamlouvá stanicím technických kontrol, které mají z „evidenček“ pravidelný příjem. „I my jsme ti, kdo vozidla kupují z ulice. Evidenční kontrolu nevnímáme jako naši ochranu, protokol z STK i rok starý vyhovuje,“ myslí si předseda Asociace autobazarů Petr Přikryl. Na Hospodářském výboru sněmovny se hovořilo o prodloužení na 90, nebo 120 dnů, ve hře je i stejná platnost jako STK, tedy dva roky.
 

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

včera, 24. dubna 2024 | Česko ročně přichází o stovky milionů na nevybraných pokutách za stočené kilometry

Podvody se stáčením najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozidly bohužel obecně běžnou praxí. Ročně kvůli nim tratí nejen podvedení kupující, ale i státy. Společnost carVertical, která se zabývá daty z automobilového průmyslu, ve svém průzkumu napříč 22 evropskými trhy a USA zjišťovala, jak se k nim… více

18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko

Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více

28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více