Češi nejčastěji kupují ojetá auta, riziko vidí v koupi na inzerát

Koupě auta je pro 87 % dotazovaných významná událost. Pro řadu z nich pak hned po pořizování bydlení druhý největší výdaj v rodinném rozpočtu. Proto se na koupi auta celých 68 % zájemců pečlivě připravuje. Vyplynulo to z výzkumu NMS Market Research „Češi a auta 2021“, který na jaře zrealizovala pod odbornou gescí Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů SOVA.

Výzkum se zaměřil na problematiku koupě a prodeje aut. „Shrneme-li situaci, zákazníci hodnotí jako nejméně problematický nákup auta od rodiny, rizika zde vidí pouze 11 % z nich. Proti tomu až 53 % respondentů vidí nejvyšší rizika u nákupu auta na inzerát,“ uvádí Kamil Kunc z NMS Market Research.

Na inzerát raději s odborníkem

Nejvíce se na českém trhu prodávají ojeté vozy, které stojí za plnými třemi čtvrtinami prodejů. že ojetinu kupovali na inzerát, přitom uvádí více než třetina kupujících (35 %). Jakkoliv je jejich příprava na nákup vozu důkladná, většina z nich se soustředí na funkčnost auta v okamžiku prohlídky. „Zákazníci soukromé inzerce si velmi málo uvědomují dvě věci: Za prvé, vady automobilu mohou být skryté a projeví se nejčastěji až s odstupem času. A za druhé, i prodávající je nejčastěji opět laik, který nemusí znát vady, rizika a závažnost opotřebení vlastního vozu,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.

Graf: Co platí o minulých nákupech aut ve vaší domácnosti? (N= 712)graf1   

Kvalitní technická prohlídka odborníkem chybí při soukromém nákupu v plné polovině případů. Druhá nejčastěji opomíjená náležitost je řádná kupní smlouva. „Lidem v zarážejícím množství případů stačí stáhnout nějaký papír z internetu a ihned podepisují. V kombinaci nulové technické prohlídky a nedostatečných záruk z amatérské kupní smlouvy pramení největší podíl nespokojených zákazníků při koupi na inzerát,“ dodává Zbyněk Veselý, jehož sdružení pomáhá majitelům automobilů již 17 let. Ze zkušeností SOVA přitom vyplývá, že nejčastější vady kupované ojetiny jsou stočený tachometr, padělaný rok výroby a oprava po závažné havárii či totální škodě.

Graf: Jaké náležitosti měla poslední koupě ojetého auta? (N=540)

graf1

Podle sdružení může rizika zmírnit nákup v kvalitním autobazaru, jehož služby využívá 48 % dotazovaných. „Auto v něm prochází výkupní kontrolou, prověrkou původu a právních závad vozu. Cena je stanovována s přihlédnutím k opotřebení a stavu vozu a není tedy zcela subjektivní jako u inzerátu,“ vysvětluje Zbyněk Veselý.

Zájemci tlačí na cenu

Čtvrtina respondentů má zkušenosti s přímým prodejem vozu. Téměř 40 procent uvádí, že mělo víc než 10 zájemců a absolvovalo s nimi více než 5 obhlídek. Po 63 % prodávajících byla požadována sleva. „Prodávající jsou nuceni věnovat prodeji nemalou pozornost a zpravidla nedocílí požadovanou cenu,“ doplňuje Zbyněk Veselý.

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci

Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více

21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily

Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více

20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu

Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více

20. května 2025 | Výrobci stahují miliony vozů a sdružení SOVA varuje - netýkají se svolávací akce přímo Vás?

V prvních čtyřech měsících letošního roku vyhlásily automobilky v Evropě bezprecedentní počet svolávacích akcí. Týkají se vážných technických závad, které mohou mít přímý dopad na bezpečnost řidičů a jejich rodin. Problémy se neomezují na konkrétní modely nebo značky – riziko hrozí stovkám tisíc vozů, které běžně jezdí i… více