Europoslanec Zdechovský: Evropská komise musí začít řešit stáčení kilometrů u automobilů

Zhruba polovina ojetých vozidel prodávaných v EU má stočený odometr. Šizeni jsou předně zákazníci, důsledky těchto podvodů ale mají negativní dopad také na bezpečnost provozu a na životní prostředí. Ve čtvrtek 31. května proto europoslanci na plénu potvrdili zprávu z vlastní iniciativy výboru pro dopravu (TRAN) o nutnosti řešení problematiky. Hlasování Komisi zavazuje k připravení celoevropské legislativy za využití osvědčeného belgického systému zvaného Car-pass a speciálních aplikací přímo od výrobců, které mají znemožnit samotné stočení.

Průzkumy ukazují, že přetáčení kilometrů se týká zejména aut z dovozu. Zatímco u vozidel kupovaných přímo v zemi první registrace má upravený počet ujetých kilometrů jen zhruba 5 – 12 % z nich, u zahraničních prodejů tato pravděpodobnost strmě stoupá. Konkrétně v Česku je v takovém případě pravděpodobnost ošizeného tachometru až 80 %. „Snižování najetých kilometrů může podvodně zvednout cenu automobilu o 2 000 až 5 000 eur, při přepočtu na počet prodávaných ojetin na evropském trhu tak každoročně kupující přicházejí až o téměř 10 miliard euro,“ přibližuje rozsah problému se stáčením europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se řešením problematiky dlouhodobě zabývá.

„V současnosti je stáčení zakázáno ve 25 členských státech. Ve Francii můžete dostat až dva roky vězení, v Německu vysokou pokutu a 1 rok vězení. Přesto se v těchto zemích stáčení objevuje u zhruba 30 % aut a řešení přes různé sankce lze proto označit za neúčinné. Jediné dvě země, kde už tyto podvody prakticky neznají, jsou Belgie se systémem Car-pass a Nizozemí s podobným systémem Auto-pass,“ doplňuje dále Zdechovský a připomíná, že k 20. květnu spustilo systém na stejném principu také Slovensko. Už úvodní čtyřměsíční testovací provoz verze pojmenované ODO-pass přinesl snížení podvodů o více než 26 %, kdy poměr stočených aut klesl z 34 % na 10,6 %.

U všech tří pass-systémů jde o to, že konkrétní vozidlo získá k technickému průkazu ještě speciální certifikaci ve formě průkazky, do níž se opisuje stav odometru pokaždé, když majitel auta navštíví STK nebo servis. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto bez průkazky neprodejné. Certifikace stojí od 3 do 7 EUR podle toho, jak podrobné údaje majitel vyžaduje. Další výdaje nejsou a nemusí se jezdit ani na žádné speciální kontroly jen kvůli odečtu. Administrativa navíc je tak minimální.

Komise by také dále měla vyžadovat po výrobcích, aby u automobilů rovnou využívali existující aplikace znemožňující stočení. Cena těchto systémů se pohybuje kolem jednoho eura. „Při hledání řešení jsme kladli maximální důraz na to, aby řešení byla levná a došlo jen k narovnání trhu momentálně deformovanému podvody,“ uzavírá Zdechovský a rozptyluje tak obavy některých lidí, že nová legislativa a její zavedení bude mít negativní dopad na růst cen automobilů.

Celý článek zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

26. července 2019 | Deník.cz_Lhal o stočeném tachometru. Bývalý majitel autobazaru dostal podmínku

Konečný verdikt za lhaní o stavu tachometru padl tento týden u Krajského soudu v Ostravě. Senát v rámci odvolacího řízení potvrdil dvouletý podmíněný trest bývalému majiteli (42 let) autobazaru z Ostravy. Zdroj: https://www.denik.cz/krimi/soud-potrestal-muze-za-lhani-o-tachometru-20190725.html více

26. června 2019 | AutoŽivě.cz: Polsko je v kontrole historie vozu o pořádný krok napřed. Spouští centrální portál

Zjistit historii konkrétního vozidla může být mnohdy nadlidský úkol. Ano, existují různé databáze, kde se lze dopátrat řady informací. Nutno ale dodat, že dané databáze jsou vesměs placené, stejně jako je faktem, že nejsou stoprocentní. Zájemce tak musí v mnoha případech doslova riskovat a doufat, že s jeho vozem bude… více

14. června 2019 | Blesk: Simona Berková (39): Koupila jsem auto se stočeným tachometrem! O 217 000 km!

Měla to být oslava narozenin jak z amerických filmů... Auto s velkou mašlí a nadšení šťastné dcery. Jenže místo toho Simona Berková (39) řeší na policii vůz se stočeným tachometrem, který nemůže na silnici! více

24. května 2019 | Auto-mania.cz: Poláci omylem zrušili tresty za stáčení tachometrů, ještě než začaly platit

V Polsku nastala naprosto chaotická situace v legislativě zavádějící tresty za stáčení tachometrů ve výši až pěti let vězení. Úprava, na kterou se těšili všichni poctiví prodejci ojetin, byla na poslední chvíli omylem zrušena při hlasování o vyšších trestech za sexuální zneužívání dětí. Je to důsledek pedofilní aféry… více

30. dubna 2019 | TN. CZ: Za stočený tachometr 5 let vězení! Měli by přitvrdit i u nás?

Až pět let za mřížemi bude v Polsku hrozit za falšování údajů o stavu najetých kilometrů. Zákon, který výrazně přitvrzuje v boji proti podvodníkům, podepsal polský prezident Andrzej Duda. U nás od loňska hrozí za stočený tachometr maximálně půlmilionová pokuta. Je takový trest dostatečný, nebo by měl být zákon… více

SOVA na Facebooku