iDnes.cz: Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

iDnes.cz: Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu udělala. Zatímco ve starším voze by řidič srážku nepřežil, z moderního auta by vylezl jen s oděrkami, maximálně pohmožděninami.

Legislativa specifikující, jak mají auta chránit posádku, se právě před 20 lety měnila tak, aby ladila s tehdy novými standardy nezávislé organizace EuroNCAP.  V platnost tehdy vstoupila „Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska ochrany cestujících při čelním nárazu“,  předpis EHK 94 - samozřejmě za ty dvě desítky let výrazně upravovaný - platí dodnes.

Průzkumy uvádějí, že zavedení nárazových testů zachránilo během 20 let polovinu životů, které by byly jinak zmařeny při nehodách. Jde o desetitisíce lidí ročně. Celkový počet úmrtí na silnicích v EU činil totiž v polovině 90. let více než 45 000, v současnosti klesl na 25 000. Automobilky se přísným nárazovým testům nejprve bránily, ale postupem času se rozšířily i do USA a Asie a některé značky, jako třeba Renault nebo Volvo, si na nich dokonce vybudovaly pověst.

U příležitosti jubilea uspořádala společnost Global NCAP simulovaný test jednoho z nejprodávanějších evropských vozů posledních 20 let, Fordu Fiesta. Poslala proti sobě vůz z roku 1998 (který patřil v té době mezi nejlépe hodnocená auta) a provedení, které loni skončilo, jeho dnešní nástupce z něj ovšem výrazně vychází. Auta se srazila s 40 % čelním přesahem v rychlosti 64 km/h. Zatímco kabina staršího vozu se prakticky zhroutila a především řidič by měl minimální šanci přežít, z nového auta by posádka vystoupila jen s drobnými poraněními.

Začátky nárazových testů byly pro automobilky krušné. Vůbec prvním testovaným vozem byl Rover 100, který při zkoušce propadl a získal jen jednu hvězdičku z tehdejších čtyř maximálních (crashtest uvidíte zde). To vedlo k prudkému poklesu zájmu zákazníků a do tří let úplně zmizel z výrobního programu. Modely Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa a Renault Clio si odvezly dvě. EuroNCAP vzpomíná na mizernou ochranu chodců a také připomíná, že se tehdy automobilky bouřily a tvrdily, že jsou testy tak drsné, že je téměř nemožné dosáhnout na plný počet hvězd. Pět měsíců nato si je ovšem připsalo Volvo S40.

Celý článek zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

26. července 2019 | Deník.cz_Lhal o stočeném tachometru. Bývalý majitel autobazaru dostal podmínku

Konečný verdikt za lhaní o stavu tachometru padl tento týden u Krajského soudu v Ostravě. Senát v rámci odvolacího řízení potvrdil dvouletý podmíněný trest bývalému majiteli (42 let) autobazaru z Ostravy. Zdroj: https://www.denik.cz/krimi/soud-potrestal-muze-za-lhani-o-tachometru-20190725.html více

26. června 2019 | AutoŽivě.cz: Polsko je v kontrole historie vozu o pořádný krok napřed. Spouští centrální portál

Zjistit historii konkrétního vozidla může být mnohdy nadlidský úkol. Ano, existují různé databáze, kde se lze dopátrat řady informací. Nutno ale dodat, že dané databáze jsou vesměs placené, stejně jako je faktem, že nejsou stoprocentní. Zájemce tak musí v mnoha případech doslova riskovat a doufat, že s jeho vozem bude… více

14. června 2019 | Blesk: Simona Berková (39): Koupila jsem auto se stočeným tachometrem! O 217 000 km!

Měla to být oslava narozenin jak z amerických filmů... Auto s velkou mašlí a nadšení šťastné dcery. Jenže místo toho Simona Berková (39) řeší na policii vůz se stočeným tachometrem, který nemůže na silnici! více

24. května 2019 | Auto-mania.cz: Poláci omylem zrušili tresty za stáčení tachometrů, ještě než začaly platit

V Polsku nastala naprosto chaotická situace v legislativě zavádějící tresty za stáčení tachometrů ve výši až pěti let vězení. Úprava, na kterou se těšili všichni poctiví prodejci ojetin, byla na poslední chvíli omylem zrušena při hlasování o vyšších trestech za sexuální zneužívání dětí. Je to důsledek pedofilní aféry… více

30. dubna 2019 | TN. CZ: Za stočený tachometr 5 let vězení! Měli by přitvrdit i u nás?

Až pět let za mřížemi bude v Polsku hrozit za falšování údajů o stavu najetých kilometrů. Zákon, který výrazně přitvrzuje v boji proti podvodníkům, podepsal polský prezident Andrzej Duda. U nás od loňska hrozí za stočený tachometr maximálně půlmilionová pokuta. Je takový trest dostatečný, nebo by měl být zákon… více

SOVA na Facebooku