Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených například z Německa, Belgie či Itálie – a stočení často přesahuje 100 000 km. Sdružení SOVA proto doporučuje tato vozidla prověřovat obzvlášť pečlivě.
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA, které dlouhodobě upozorňuje na rizika spojená s nákupem ojetých vozů, varuje před stále častější manipulací s tachometrem. Podle dostupných dat přichází kupující kvůli stočeným kilometrům v průměru až o 20 % hodnoty vozu, což může u některých vozidel představovat i více než 60 000 Kč.
“Manipulace s nájezdem kilometrů je nejenom podvod, ale ohrožuje i bezpečnost. Vozy, u kterých byl tachometr stočený, často nedostanou předepsanou servisní údržbu, jako je výměna rozvodů či dalších dílů. Výsledkem jsou nečekané poruchy a vyšší riziko závad v prvních měsících po koupi,” říká Zbyněk Veselý, předseda sdružení SOVA.
Stočený tachometr? Častější, než si myslíte!
Z údajů za první polovinu roku 2025 vyplývá, že téměř 80 % stočených tachometrů se týká pouze deseti značek. Nejde přitom jen o vozy, které dominují trhu objemem – výrazně nadprůměrný výskyt manipulací je u prémiových značek, jako jsou Audi, BMW nebo Mercedes-Benz.
“Podvody se nejčastěji týkají vozidel starších více než pět let, a to především z dovozu ze zemí jako je Německo, Belgie, Itálie či Nizozemí. Stočení se často provádí opakovaně, aby vůz zůstal pod atraktivní hranicí 100 000 nebo 150 000 km. Průměrné stočení v letošním roce činí přes 100 000 km,” doplňuje Veselý.
Značky a modely, které prověřit opravdu důkladně
Značky s nejčastěji odhalenou manipulací (v abecedním pořadí):
● Audi – A4, A6
● BMW – řada 3, řada 5
● Ford – Mondeo, Focus
● Mercedes-Benz – třída C a E
● Peugeot, Renault, Fiat – zejména z dovozu
● Škoda – Octavia, Superb, Fabia
● Toyota - Avensis a Corolla
● Volkswagen – Passat, Golf, Touran
Značka Škoda sice dominuje celkovým počtem odhalených případů, to ale odpovídá jejímu
dominantnímu postavení na trhu. Prémiové značky však tvoří téměř třetinu všech stočených vozidel, ačkoli jejich podíl v inzerci je výrazně nižší.
Na co si dát pozor při koupi ojetiny?
Sdružení SOVA doporučuje:
● Prověřte VIN kód – využijte placené služby s kompletní historií vozu
● Trvejte na servisní historii – ideálně včetně faktur či záznamů ze servisních systémů
● Zkontrolujte interiér – nadměrné opotřebení neodpovídající deklarovanému nájezdu je varovným signálem
● Prověřte původ vozu – auta z ciziny, obzvlášť po fleetovém nebo taxislužebním využití, jsou rizikovější
Novinky ze světa elektromobility
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
Aktuality
včera, 16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci
Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více
21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily
Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více
20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu
Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více