Novinky.cz: Koupě auta z komise může být problém

Lidé, kteří se rozhodnou vybrat si ojeté auto v autobazaru, musí počítat s tím, že ne všechny nabízené vozy jsou ve vlastnictví bazaru. Mnohé stále patří dosavadním vlastníkům a ti jen za poplatek využívají plochu autobazaru k nabídce. To je komisní prodej.
Zákazník ale v případě pozdějších problémů s autem z komisního prodeje má daleko menší šanci na reklamaci. U bazaru se přece jenom může nakonec dohodnout na nějaké kompenzaci.
Pokud ale u komisního prodeje původní majitel odmítne komunikovat, je reklamace vlastně nemožná a nový vlastník si musí vše zaplatit sám. Vymáhat peníze za opravu soudní cestou je pak podle odborníků často ekonomický nesmysl. Náklady na právníka obvykle přesáhnou hodnotu samotného vozu.
Úspěšnost reklamace je sice v praxi reálně malá i u aut koupených přímo od bazaru, protože potíže hodí na běžné opotřebení, ale u do očí bijících zalakovaných podrazů, jako jsou svařence z více aut, a skrytých vad má motorista přece jenom nějakou šanci, že se s autobazarem dohodne na kompenzaci nebo výměně.
Větší autobazary kromě toho deklarují záruku čistoty právního původu vozu, tedy že není kradený, a pojištění mechanických a elektrických závad.
Advokát: Spory končí mimosoudní dohodou
I když bazary obvykle z úředních a soudních řízení, třeba kvůli stočeným tachometrům, vyklouznou, častější návštěvy obchodní inspekce a právnická popotahování je unavují.
„Případy reklamací končí většinou mimosoudní dohodou, tedy třeba slevou z kupní ceny. Soudní spor je ale často vzhledem k průměrné ceně ojetého vozidla kolem 150 tisíc korun a s ohledem na nejistý výsledek neefektivní,“ potvrdil advokát Jiří Bílý.
Autobazar odpovídá za skryté vady, které byly na vozidle v době prodeje, pokud je při prodeji vlastníkem vozu. Tyto vady lze uplatnit do dvou let od prodeje a tuto dobu lze smluvně zkrátit na jeden rok.
Bazar ovšem neodpovídá za vady vzniklé po prodeji v důsledku používání a běžného opotřebení a také za vady zjevné a za ty, o kterých byl zákazník při prodeji informován.
Beru na vědomí, že vše je na odpis
Bazary si v praxi kryjí záda protokolem na jeden list papíru, kde je výčet jednotlivých komponent, jako je podvozek, motor, převodovka.
U každého je rovnou výslovně uvedeno, že důležité části jsou zralé na výměnu a nesou znaky opotřebení, přičemž kupující to podepíše, čímž dává najevo, že si je toho vědom. A v praxi je obtížné určit, kdy vada vznikla. Zda až poté, co s ojetinou jezdil kupující, nebo tam byla už v době prodeje.
„Když se závada objeví do půl roku po prodeji, zákon předpokládá, že už existovala při prodeji. Pokud se prodejce brání, musí prokázat opak. Ukáže-li se závada později, zůstává důkazní břemeno na kupci. Prodejce však neodpovídá za vady způsobené používáním nebo běžným opotřebením věci. Například ojeté pneumatiky nebo ošoupané sedačky se reklamovat nedají,“ shrnul pro Právo Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která ověřuje původ vozidel z dostupných databází.
Bazar, který je jen zprostředkovatelem prodeje (a prodává vozy v tzv. komisi), za vůz neručí vůbec, tj. neodpovídá za žádné vady, ani skryté, ani žádné jiné.
Stát versus stáčeči Podle rozhodnutí
Nejvyššího soudu z loňského léta je manipulace s tachometrem trestný čin podvodu vždy, kdy je cílem zvýšit hodnotu vozu o více než pět tisíc korun. Je to sice z hlediska práva hezké rozhodnutí, ale „servis tachometrů“, což je otevřená nabídka ke stáčení, je beztrestně a veřejně všem na očích nabízen dál.
Povinností bazaru je ale uvádět pravdivý popis zboží, které nabízí. Česká obchodní inspekce (ČOI) nyní postihuje případy, kdy bazar mohl vědět, že vůz má stočený tachometr, a přesto tuto informaci neuvedl.
Například pokud je vůz veden v databázi Cebia jako stočený a bazar tvrdí, že stočený není, respektive uvádí stav tachometru jako skutečný počet najetých kilometrů, aniž by na stočení upozornil. To je podle ČOI prohřešek proti zákonu. Je-li však vůz v komisním prodeji, na bazaru se motorista hojit nemůže.
Více najdete zde.
Novinky ze světa elektromobility
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie
Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více
19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více
Aktuality
4. prosince 2023 | Odpovědnost za soukromou inzerci
Veřejné inzertní servery, které slouží jako platformy pro soukromou inzerci použitého zboží včetně ojetých automobilů, zůstávají v České republice bez legislativní povinnosti provádět kontroly nabízeného zboží. Zatímco klasické autobazary svá auta prověřují přes specializované firmy typu Cebia, Car Vertical, Vin-Check nebo… více
23. října 2023 | Příběhy s podvodnými ojetinami - když zaplatíte a auto nedostanete!
Lepší varianta je, když za své peníze dostanete horší auto, než prodávající sliboval. Takže zaplatíte třeba o 30 procent víc. Ti nejrafinovanější podvodníci dokážou zařídit, že zaplatíte, a auto nedostanete žádné. více
20. října 2023 | Podvodníci se nebojí prodávat bouraná auta jako ta bezproblémová. Reklamace je složitá
Na zahraničních aukčních portálech se dají pořídit i bourané ojetiny. Pro podvodníky je taková koupě velmi lákavá, protože auto levně koupí a následně draze prodají nic netušícímu zákazníkovi. To, že provoz takového auta je nebezpečný, už je však nezajímá. Jak poznat, že je s autem něco špatně a co dělat, když už… více
17. října 2023 | Podvody u ojetin nezarazil ani přísnější dohled
Dohled nad ojetými auty se sice zpřísňuje fotografováním na technických kontrolách nebo sdílením informací o historii z autoservisů a pojišťoven, ale podvodníci před prodejem stále stáčejí tachometry a maskují těžké nehody. A při uzavírání smlouvy o tom pomlčí. více