Novinky.cz: Koupě auta z komise může být problém

Novinky.cz: Koupě auta z komise může být problém

Lidé, kteří se rozhodnou vybrat si ojeté auto v autobazaru, musí počítat s tím, že ne všechny nabízené vozy jsou ve vlastnictví bazaru. Mnohé stále patří dosavadním vlastníkům a ti jen za poplatek využívají plochu autobazaru k nabídce. To je komisní prodej.

Zákazník ale v případě pozdějších problémů s autem z komisního prodeje má daleko menší šanci na reklamaci. U bazaru se přece jenom může nakonec dohodnout na nějaké kompenzaci.

Pokud ale u komisního prodeje původní majitel odmítne komunikovat, je reklamace vlastně nemožná a nový vlastník si musí vše zaplatit sám. Vymáhat peníze za opravu soudní cestou je pak podle odborníků často ekonomický nesmysl. Náklady na právníka obvykle přesáhnou hodnotu samotného vozu.

Úspěšnost reklamace je sice v praxi reálně malá i u aut koupených přímo od bazaru, protože potíže hodí na běžné opotřebení, ale u do očí bijících zalakovaných podrazů, jako jsou svařence z více aut, a skrytých vad má motorista přece jenom nějakou šanci, že se s autobazarem dohodne na kompenzaci nebo výměně.

Větší autobazary kromě toho deklarují záruku čistoty právního původu vozu, tedy že není kradený, a pojištění mechanických a elektrických závad.

 

Advokát: Spory končí mimosoudní dohodou

 

I když bazary obvykle z úředních a soudních řízení, třeba kvůli stočeným tachometrům, vyklouznou, častější návštěvy obchodní inspekce a právnická popotahování je unavují.

„Případy reklamací končí většinou mimosoudní dohodou, tedy třeba slevou z kupní ceny. Soudní spor je ale často vzhledem k průměrné ceně ojetého vozidla kolem 150 tisíc korun a s ohledem na nejistý výsledek neefektivní,“ potvrdil advokát Jiří Bílý.

Autobazar odpovídá za skryté vady, které byly na vozidle v době prodeje, pokud je při prodeji vlastníkem vozu. Tyto vady lze uplatnit do dvou let od prodeje a tuto dobu lze smluvně zkrátit na jeden rok.

Bazar ovšem neodpovídá za vady vzniklé po prodeji v důsledku používání a běžného opotřebení a také za vady zjevné a za ty, o kterých byl zákazník při prodeji informován.

 

Beru na vědomí, že vše je na odpis

Bazary si v praxi kryjí záda protokolem na jeden list papíru, kde je výčet jednotlivých komponent, jako je podvozek, motor, převodovka.

U každého je rovnou výslovně uvedeno, že důležité části jsou zralé na výměnu a nesou znaky opotřebení, přičemž kupující to podepíše, čímž dává najevo, že si je toho vědom. A v praxi je obtížné určit, kdy vada vznikla. Zda až poté, co s ojetinou jezdil kupující, nebo tam byla už v době prodeje.

„Když se závada objeví do půl roku po prodeji, zákon předpokládá, že už existovala při prodeji. Pokud se prodejce brání, musí prokázat opak. Ukáže-li se závada později, zůstává důkazní břemeno na kupci. Prodejce však neodpovídá za vady způsobené používáním nebo běžným opotřebením věci. Například ojeté pneumatiky nebo ošoupané sedačky se reklamovat nedají,“ shrnul pro Právo Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která ověřuje původ vozidel z dostupných databází.

Bazar, který je jen zprostředkovatelem prodeje (a prodává vozy v tzv. komisi), za vůz neručí vůbec, tj. neodpovídá za žádné vady, ani skryté, ani žádné jiné.

 

Stát versus stáčeči Podle rozhodnutí

Nejvyššího soudu z loňského léta je manipulace s tachometrem trestný čin podvodu vždy, kdy je cílem zvýšit hodnotu vozu o více než pět tisíc korun. Je to sice z hlediska práva hezké rozhodnutí, ale „servis tachometrů“, což je otevřená nabídka ke stáčení, je beztrestně a veřejně všem na očích nabízen dál.

Povinností bazaru je ale uvádět pravdivý popis zboží, které nabízí. Česká obchodní inspekce (ČOI) nyní postihuje případy, kdy bazar mohl vědět, že vůz má stočený tachometr, a přesto tuto informaci neuvedl.

Například pokud je vůz veden v databázi Cebia jako stočený a bazar tvrdí, že stočený není, respektive uvádí stav tachometru jako skutečný počet najetých kilometrů, aniž by na stočení upozornil. To je podle ČOI prohřešek proti zákonu. Je-li však vůz v komisním prodeji, na bazaru se motorista hojit nemůže.

 

Více najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

včera, 28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více

30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně

Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více

18. ledna 2024 | Zásadní změna, která ušetří čas i peníze. Převést auto půjde on-line

Od února by mělo být daleko snadnější převést auto při jeho prodeji. Nejprve bude možnost požádat o převod digitálně zpřístupněná fyzickým osobám, později během roku se zpřístupní také firmám. více