Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po bouračce ve vysoké rychlosti, uvedl na svém webu časopis Wired, který popsal reinkarnaci bouraných elektromobilů na válkou sužované Ukrajině.

“Žádný autoservis by neohrozil opraváře tak poškozeným vozem,” tvrdí Max, jehož pojišťovna souhlasila s odesláním odepsané Betty na vrakoviště. O několik měsíců později Maxova aplikace hlásila, že Betty potřebuje aktualizovat software, a zakrátko upřesnila, že Betty je právě v opravě v Umani, ukrajinském městě na půli cesty mezi Kyjevem a frontovou linií. “Myslel jsem, že to musí být chyba,” řekl Max.

Chyba to nebyla. Betty se mu podařilo vystopovat na ukrajinský web prodávající auta. Vypadala jako nová, možná ještě lépe. Betty 2.0 prodal jakýsi Mychajlo, který tvrdil, že auto utrpělo “menší šrámy” v Kanadě, ale bylo opraveno originálními díly od Tesly. Cena: 55 000 dolarů (asi 1,23 milionu Kč), byla přibližně stejná jako za nový vůz ve Spojených státech.

Mezikontinentální zmrtvýchvstání Maxovy Betty bylo působivé, ale ne neobvyklé. Auta odepsaná v Severní Americe už dlouho končí ve východoevropských opravnách ochotných napravit škody, kterých se američtí a kanadští mechanici nechtějí ani dotknout. V roce 2021 byla Ukrajina podle dostupných údajů mezi třemi hlavními destinacemi pro ojetá americká osobní vozidla odeslaná do zahraničí, hned za Nigérií a Spojenými arabskými emiráty. Ukrajinští dovozci a opraváři vraků jsou známí svou vynalézavostí. Někteří učinili z oprav odepsaných elektrických vozidel svou specialitu, která pomohla zvýšit počet elektrických vozidel na ukrajinských silnicích i za pokračující války s Ruskem.

Přestože na Ukrajině prodává nová elektrická vozidla jen málo automobilek, jejich podíl mezi nově registrovanými vozy, devět procent, je přibližně stejný jako ve Spojených státech a téměř dvojnásobný oproti v Polsku nebo České republice.

Většina repasovaných elektrických vozidel na Ukrajině pochází ze Severní Ameriky. Mnoho z nich se dovezlo značně poškozených. Důvodem může být i skutečnost, že podle údajů pojišťoven se zánovní elektrická vozidla s nízkým počtem ujetých kilometrů v posledních letech odepisovala rychleji než jejich protějšky se spalovacím motorem. Americké a kanadské opravny a pojišťovny je považují za nebezpečnější a obtížněji opravitelné.

Ivan Malachovskyj se nebojí případů, jako je ten s Maxovou Betty. Jeho firma vznikla před pěti lety v Dnipru na východě Ukrajiny a opraví měsíčně kolem 100 vozidel Tesla, z toho asi pětinu ze zahraničí. V současnosti majitel sám slouží v ukrajinské armádě, ale řídí své zaměstnance na dálku.

“Máme problémy ve svých životech a dokážeme je vyřešit, ať jde o baterii, anebo invazi. Elektrická auta, baterie pro elektromobily, to není problém,” říká Malachovskyj.

Někdy Malachovskyj a jeho kolegové rozeberou neopravitelné velké baterie z elektrických aut a použijí je k pohonu elektrických skútrů nebo dokonce vojenských dronů. Malachovskyj tvrdí, že většina vozů Tesla na ukrajinských silnicích už byla nabouraná v Severní Americe.

Válka posílila ukrajinské podnikání s kříšením elektrických aut. Zdražila totiž pohonné hmoty, čímž učinila elektrické vozy atraktivnějšími. Ukrajina má také veřejnou nabíjecí síť s přibližně 11.000 nabíječkami, jak uvádí Volodymyr Ivanov ze společnosti Nissan Motor Ukrajina. To je více, než má americký stát New York, a dvakrát více než sousední Polsko.

Ukrajinská vláda po roce 2018 zrušila většinu daní a cel na dovoz ojetých elektrických vozidel. Ve Spojených státech bývají elektromobily drahé a vlastní je hlavně lidé s vysokými příjmy. Severoamerické vraky, ukrajinské pobídky pro elektromobily a relativně nízké ceny elektřiny vytvořily v zemi jiný obrázek.

“Jeden vtip praví, že všichni chudáci jezdí v elektromobilech a všichni boháči v benzinových autech,” říká Malachovskyj. Tesla je podle něj oblíbená i proto, že její údržba je velmi levná.

“Jde o relativně nedávný vývoj,” říká Hans Eric Melin z britské poradenské společnosti Circular Energy Storage, která sleduje mezinárodní toky použitých elektrických vozidel a baterií. Před několika lety začal bedlivě sledovat ukrajinský trh poté, co si všiml, že na internetu se v ukrajinštině nabízí více vozů Nissan Leaf než v angličtině. V té době byl tento průkopník mezi elektrickými vozidly v podstatě jediným vozem, který jezdil dost dlouho na to, aby se rozvinul trh s ojetinami.

Postupem času se ukrajinská elektrická flotila rozrostla a zahrnula celou škálu elektrických vozidel prodávaných ve světě. Melin odhadoval, že boom elektrických vozidel na Ukrajině ukončí válka. “Naprosto jsem se zmýlil,” připustil.

Od předloňského července do letošního léta se flotila ukrajinských elektrických vozidel zdvojnásobila na 64.312 aut, alespoň podle údajů shromážděných ukrajinskou výzkumnou skupinou Automotive Market Research Institute.

Zdroj: https://shorturl.at/kSTZ9 

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně

Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více

18. ledna 2024 | Zásadní změna, která ušetří čas i peníze. Převést auto půjde on-line

Od února by mělo být daleko snadnější převést auto při jeho prodeji. Nejprve bude možnost požádat o převod digitálně zpřístupněná fyzickým osobám, později během roku se zpřístupní také firmám. více

18. prosince 2023 | Koupil si auto a zůstaly mu jen oči pro pláč. O jeho prodeji v servisu nikdo nevěděl

Na internetu našel krásné Audi A6 ze zahraničí. Sedmačtyřicetiletý muž se rozhodl auto koupit a spojil se s prodávajícím a dostal dokonce i slevu. Vše vypadalo nadějně, vozidlo v bazaru skutečně bylo, jen mu ho zaměstnanci nemohli vydat, protože nikdo o jeho prodeji nevěděl. Muž tak přišel o 915… více

4. prosince 2023 | Odpovědnost za soukromou inzerci

Veřejné inzertní servery, které slouží jako platformy pro soukromou inzerci použitého zboží včetně ojetých automobilů, zůstávají v České republice bez legislativní povinnosti provádět kontroly nabízeného zboží. Zatímco klasické autobazary svá auta prověřují přes specializované firmy typu Cebia, Car Vertical, Vin-Check nebo… více