Problém s legálním původem ojetiny z autobazaru Trotina

Problém s legálním původem ojetiny z autobazaru Trotina

SOVA přináší informace o případu problémů s legálním původem vozu z autobazaru Trotina. Zákazník po dvou letech zjistil, že vůz mu nepatří, autobazar celou věc neřešil. SOVA opakovaně zdůrazňuje nutnost vyžadovat po prodejcích písemnou garanci vrácení peněz v případě problémů s legálním původem vozidla.

Po několika letech vlastnictví ojetého vozu zjistil Bronislav Pelikus z Trutnova nepříjemnou pravdu. Podle deníku iDnes kupoval v roku 2012 pan Pelikus vozidlo v v autobazaru Trotina Auto. Zalíbil se mu ojetý mercedes a prozíravě si ho nechal prověřit ve dvou komerčních databázích na internetu, jestli si na něj nedělá nárok ještě někdo jiný. Všechno bylo v pořádku, takže pan Pelikus auto koupil.

Jelikož bylo v komisi, nekupoval auto od bazaru, ale od tehdejšího vlastníka Vlastimila N. Tomu zaplatil 176 900 korun a nechal se zapsat do technického průkazu jako nový majitel. V pořadí už třetí – po Karlovi K. a Vlastimilu N.

Po dvou letech bezproblémového užívání vozu se pan Pelikus rozhodnul vůz vyměnit za jiný model a to formou protiúčtu. U výkupu však  zjistil, že se k vlastnictví mercedesu hlásí ještě i akciová společnost Credium, o níž pan Pelikus nikdy předtím neslyšel. "Byl jsem tím samozřejmě velice nemile překvapený. Sice jsem zapsaný ve velkém technickém průkazu, ale vozidlo mně nepatří, je neprodejné, s tím vozidlem já nemůžu nijak manipulovat," stěžuje si pan Pelikus.

Firma Credium je totiž finanční a úvěrová společnost, která se v roce 2011 stala vlastníkem vozu.  A tak jsou veškeré pokusy o převod vlastnictví auta od roku 2011 pravděpodobně neplatné a bazar ho nemohl zákazníkovi prodat.

Pan Pelikus nic nezanedbal a postupoval s náležitou opatrností. Před koupí si prověřil vlastnictví vozidla v technickém průkazu, zkontroloval případné právní vady v internetových databázích, nechal si potvrdit od bývalého vlastníka i od autobazaru, že vozidlo nemá žádné právní vady, a sám byl nakonec jako jediný vlastník zapsán do technického průkazu.

Mezitím společnost Credium (zřejmě v letošním roce) převedla vlastnická práva na úplně někoho jiného. Nový věřitel se však jako vstřícnější a vzdal se vlastnických práv. Auto přenechal Bronislavu Pelikusovi úplně zdarma. "Samozřejmě jsem neskutečně rád," říká pan Pelikus. "Ale je vidět, že i když jste jako jediný vlastník zapsaný v technickém, nemusí to vůbec nic znamenat. A že může být vlastníků spousta a spousta a vy se to ani nemusíte dozvědět."

„Autobazar se zde, alespoň dle informací v článku, zcela vyhnul jakékoliv odpovědnosti a nechal vše na zákazníkovi. Nebýt „milosrdnosti“ skutečného vlastníka vozu, byl by nyní zákazník autobazaru bez peněz i bez auta,“ komentoval případ  předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů, Ing. Zbyněk Veselý. „Etické by bylo, aby bazar vzal auto zpět a vrátil zákazníkovi všechny peníze. U seriozních prodejců ojetin by takový postup byl normální. Ti totiž poskytují garanci vrácení peněz pro případ, že by se v historii vozu objevil právní problém, včetně nejasného vlastnictví. Doživotní garance legality původu by měla být písemná ve smlouvě. U prodejce, který takovou garanci neposkytuje, bych doporučoval vůz nekupovat,“ dodal Veselý.

 

Původní článek najdete zde.

 

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

23. listopadu 2020 | Policejní šetření potvrdilo nelegální stáčení u dovozových ojetin

Sdružení SOVA již delší dobu upozorňuje na vysoké riziko při nákupu ojetiny z dovozu. „Podle našich zkušeností bývá až 90 % těchto aut stočených. Často jsou i předmětem dalších podvodů, jako je falšování roku výroby, zatajení oprav po vážných haváriích či vozidlo v zahraničí odepsané po totální škodě a opět… více

16. listopadu 2020 | Za zapálení autobazaru a zámku tresty od do 4,5 do 9 let vězení

Odvolací soud kvůli kauze zapálení autobazaru v Rozkoši na Vysočině a zámku v Horním Maršově na Trutnovsku zasedal hned dva dny po sobě. Rozsudek táborského soudu částečně zrušil a vynesl nový pravomocní verdikt. Zároveň jednomu z obžalovaných dal povinnost nahradit majetkovou škodu 763 030 korun. více

20. srpna 2020 | Na oficiálních inzertních serverech lze stále koupit identifikátory vozidel i platné „papíry“

Několik všímavých uživatelů internetu upozornilo Sdružení SOVA na zajímavý inzerát na serveru bazos.cz. Prodejce neznámého jména se zde snažil, nebo možná ještě snaží prodat část auta s identifikačním číslem VIN a k tomu i platný technický průkaz. více

9. dubna 2020 | Kvůli koronaviru přicházejí majitelé aut o peníze, ojetiny skoro nejdou prodat, koupit ani reklamovat

V zavřených autobazarech stojí v komisním prodeji auta za miliardy. Na sdružení SOVA se obracejí zoufalí majitelé vozů, které stojí ve stovkách zavřených autobazarů po celé České republice v komisním prodeji. Za normálního stavu by se auta většinou již dávno prodala a prodávající by dostali své peníze. Při zákazu… více

4. března 2020 | Cebia varuje: Pětina dovezených ojetých aut pochází z jiné země, než tvrdí prodejci

Každé páté dovezené ojeté auto (21 %) pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. více

SOVA na Facebooku