Problém s legálním původem ojetiny z autobazaru Trotina
SOVA přináší informace o případu problémů s legálním původem vozu z autobazaru Trotina. Zákazník po dvou letech zjistil, že vůz mu nepatří, autobazar celou věc neřešil. SOVA opakovaně zdůrazňuje nutnost vyžadovat po prodejcích písemnou garanci vrácení peněz v případě problémů s legálním původem vozidla.
Po několika letech vlastnictví ojetého vozu zjistil Bronislav Pelikus z Trutnova nepříjemnou pravdu. Podle deníku iDnes kupoval v roku 2012 pan Pelikus vozidlo v v autobazaru Trotina Auto. Zalíbil se mu ojetý mercedes a prozíravě si ho nechal prověřit ve dvou komerčních databázích na internetu, jestli si na něj nedělá nárok ještě někdo jiný. Všechno bylo v pořádku, takže pan Pelikus auto koupil.
Jelikož bylo v komisi, nekupoval auto od bazaru, ale od tehdejšího vlastníka Vlastimila N. Tomu zaplatil 176 900 korun a nechal se zapsat do technického průkazu jako nový majitel. V pořadí už třetí – po Karlovi K. a Vlastimilu N.
Po dvou letech bezproblémového užívání vozu se pan Pelikus rozhodnul vůz vyměnit za jiný model a to formou protiúčtu. U výkupu však zjistil, že se k vlastnictví mercedesu hlásí ještě i akciová společnost Credium, o níž pan Pelikus nikdy předtím neslyšel. "Byl jsem tím samozřejmě velice nemile překvapený. Sice jsem zapsaný ve velkém technickém průkazu, ale vozidlo mně nepatří, je neprodejné, s tím vozidlem já nemůžu nijak manipulovat," stěžuje si pan Pelikus.
Firma Credium je totiž finanční a úvěrová společnost, která se v roce 2011 stala vlastníkem vozu. A tak jsou veškeré pokusy o převod vlastnictví auta od roku 2011 pravděpodobně neplatné a bazar ho nemohl zákazníkovi prodat.
Pan Pelikus nic nezanedbal a postupoval s náležitou opatrností. Před koupí si prověřil vlastnictví vozidla v technickém průkazu, zkontroloval případné právní vady v internetových databázích, nechal si potvrdit od bývalého vlastníka i od autobazaru, že vozidlo nemá žádné právní vady, a sám byl nakonec jako jediný vlastník zapsán do technického průkazu.
Mezitím společnost Credium (zřejmě v letošním roce) převedla vlastnická práva na úplně někoho jiného. Nový věřitel se však jako vstřícnější a vzdal se vlastnických práv. Auto přenechal Bronislavu Pelikusovi úplně zdarma. "Samozřejmě jsem neskutečně rád," říká pan Pelikus. "Ale je vidět, že i když jste jako jediný vlastník zapsaný v technickém, nemusí to vůbec nic znamenat. A že může být vlastníků spousta a spousta a vy se to ani nemusíte dozvědět."
„Autobazar se zde, alespoň dle informací v článku, zcela vyhnul jakékoliv odpovědnosti a nechal vše na zákazníkovi. Nebýt „milosrdnosti“ skutečného vlastníka vozu, byl by nyní zákazník autobazaru bez peněz i bez auta,“ komentoval případ předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů, Ing. Zbyněk Veselý. „Etické by bylo, aby bazar vzal auto zpět a vrátil zákazníkovi všechny peníze. U seriozních prodejců ojetin by takový postup byl normální. Ti totiž poskytují garanci vrácení peněz pro případ, že by se v historii vozu objevil právní problém, včetně nejasného vlastnictví. Doživotní garance legality původu by měla být písemná ve smlouvě. U prodejce, který takovou garanci neposkytuje, bych doporučoval vůz nekupovat,“ dodal Veselý.
Původní článek najdete zde.
Novinky ze světa elektromobility
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie
Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více
19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více
Aktuality
včera, 18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko
Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více
28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek
Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více
18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně
Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze. více
30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně
Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více