Problém s legálním původem ojetiny z autobazaru Trotina

Problém s legálním původem ojetiny z autobazaru Trotina

SOVA přináší informace o případu problémů s legálním původem vozu z autobazaru Trotina. Zákazník po dvou letech zjistil, že vůz mu nepatří, autobazar celou věc neřešil. SOVA opakovaně zdůrazňuje nutnost vyžadovat po prodejcích písemnou garanci vrácení peněz v případě problémů s legálním původem vozidla.

Po několika letech vlastnictví ojetého vozu zjistil Bronislav Pelikus z Trutnova nepříjemnou pravdu. Podle deníku iDnes kupoval v roku 2012 pan Pelikus vozidlo v v autobazaru Trotina Auto. Zalíbil se mu ojetý mercedes a prozíravě si ho nechal prověřit ve dvou komerčních databázích na internetu, jestli si na něj nedělá nárok ještě někdo jiný. Všechno bylo v pořádku, takže pan Pelikus auto koupil.

Jelikož bylo v komisi, nekupoval auto od bazaru, ale od tehdejšího vlastníka Vlastimila N. Tomu zaplatil 176 900 korun a nechal se zapsat do technického průkazu jako nový majitel. V pořadí už třetí – po Karlovi K. a Vlastimilu N.

Po dvou letech bezproblémového užívání vozu se pan Pelikus rozhodnul vůz vyměnit za jiný model a to formou protiúčtu. U výkupu však  zjistil, že se k vlastnictví mercedesu hlásí ještě i akciová společnost Credium, o níž pan Pelikus nikdy předtím neslyšel. "Byl jsem tím samozřejmě velice nemile překvapený. Sice jsem zapsaný ve velkém technickém průkazu, ale vozidlo mně nepatří, je neprodejné, s tím vozidlem já nemůžu nijak manipulovat," stěžuje si pan Pelikus.

Firma Credium je totiž finanční a úvěrová společnost, která se v roce 2011 stala vlastníkem vozu.  A tak jsou veškeré pokusy o převod vlastnictví auta od roku 2011 pravděpodobně neplatné a bazar ho nemohl zákazníkovi prodat.

Pan Pelikus nic nezanedbal a postupoval s náležitou opatrností. Před koupí si prověřil vlastnictví vozidla v technickém průkazu, zkontroloval případné právní vady v internetových databázích, nechal si potvrdit od bývalého vlastníka i od autobazaru, že vozidlo nemá žádné právní vady, a sám byl nakonec jako jediný vlastník zapsán do technického průkazu.

Mezitím společnost Credium (zřejmě v letošním roce) převedla vlastnická práva na úplně někoho jiného. Nový věřitel se však jako vstřícnější a vzdal se vlastnických práv. Auto přenechal Bronislavu Pelikusovi úplně zdarma. "Samozřejmě jsem neskutečně rád," říká pan Pelikus. "Ale je vidět, že i když jste jako jediný vlastník zapsaný v technickém, nemusí to vůbec nic znamenat. A že může být vlastníků spousta a spousta a vy se to ani nemusíte dozvědět."

„Autobazar se zde, alespoň dle informací v článku, zcela vyhnul jakékoliv odpovědnosti a nechal vše na zákazníkovi. Nebýt „milosrdnosti“ skutečného vlastníka vozu, byl by nyní zákazník autobazaru bez peněz i bez auta,“ komentoval případ  předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů, Ing. Zbyněk Veselý. „Etické by bylo, aby bazar vzal auto zpět a vrátil zákazníkovi všechny peníze. U seriozních prodejců ojetin by takový postup byl normální. Ti totiž poskytují garanci vrácení peněz pro případ, že by se v historii vozu objevil právní problém, včetně nejasného vlastnictví. Doživotní garance legality původu by měla být písemná ve smlouvě. U prodejce, který takovou garanci neposkytuje, bych doporučoval vůz nekupovat,“ dodal Veselý.

 

Původní článek najdete zde.

 

Novinky ze světa elektromobility

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

2. července 2024 | Dejte si pozor při nákupu ojetého auta. Nástraha, kterou pouhým okem nikdy neodhalíte

Pokud koupíte ojetinu, která je zatížená exekucí, můžete o ni zase brzy přijít a jen těžko se budete domáhat vrácení peněz. Neregulovaný český trh mezi soukromníky je přitom ojetými auty v exekuci zaplaven, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). Jak se takové pasti vyhnout? více

7. května 2024 | Automobily Tesla jako jistota při nákupu ojetiny? Ani to už bohužel neplatí.

Tesla je v Česku čím dál oblíbenější  Jakkoliv je Tesla mladou automobilku, vězte, že první vozidla začala vyrábět už v roce 2008. Tehdy první série modelu Tesla Roadster čítající 100 vozidel byla vyprodána během 3 týdnů od spuštění prodeje. Již v té době měly vozy udávaný dojezd 393 km. … více