SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na velkých inzertních portálech. V České republice bylo od začátku roku 2023 registrováno cca 6 tisíc osobních bateriových vozidel. 

Se zvyšující se oblibou elektromobility by se měla zároveň zlepšovat i znalost kupujících, ti by si měli dát pozor na důkladné prověření vozu ještě před koupí. Při nákupu vozu přes soukromý inzerát si kupující nemůže být jist jeho skutečným stavem a hlavně stavem jeho baterie. 

Seriózní prodejce kupujícímu poskytne prověření kódu VIN zdarma, ten dodá celou řadu informací ohledně historie vozu, prodělaných haváriích a opravách, počtu najetých kilometrů, v jakých zemích bylo auto registrováno a mnoho dalšího. 

 

„Při koupi ojetého elektromobilu je ovšem nejdůležitější prověřit skutečný stav baterie a prodělané havárie. Baterie je na celém voze nejdražším a nejcitlivějším komponentem a špatně servisovaný vůz a neopečovávaná baterie může skončit až samovznícením a ohrožením bezpečnosti majitele vozu i ostatních účastníků dopravního provozu,“ upozorňuje Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů (SOVA).

 

Se stále vylepšující se technologií baterií se zároveň rychle rozvíjí i tolik potřebná diagnostika. 

„Komplexní diagnostiku baterie u ojetého elektromobilu by vám měl poskytnou každý solidní prodejce. Diagnostika vám ukáže nejen stav baterie, ale především takzvaný „Scoring“ baterie, to znamená celkový přehled záznamů o nebezpečných situacích jakými je přebíjení baterie, jestli vůz zůstal dlouho stát vybitý a samotný počet jednotlivých dobíjení. Výhodou Scoringu je, že se nedá vymazat, aniž by se na to nepřišlo. Pokud se podvodný prodejce bude snažit vymazat tyto záznamy, smaže se i počet najetých kilometrů a odhalit tak podvod je opravdu velmi snadné.“ říká Zbyněk Veselý ze SOVA.

 

Pokud se rozhodnete pro koupi elektromobilu prostřednictvím autorizovaného servisu, budou vám poskytnuty informace nejen z VIN kódu, ale i důkladná diagnostika baterie vozu. 

Baterie je nejdůležitější částí vozu a právě ona udáva hodnotu dané ojetiny. Přímo na ni totiž působí nepříznivé podmínky používání jakými jsou extremní výkyvy teplot, správnost nabíjení, počet najetých kilometrů, neefektivní styl jízdy a případné havárie.

 

„Nepodceňujte diagnostiku baterie při nákupu ojetého elektromobilu, ptejte se na historii vozu a kód VIN. Důkladné prověření vozu ještě před koupí vám ušetří spoustu peněz i starostí,“ dodává Zbyněk Veselý.

 

SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů 

Cílem SOVA je pomáhat lidem, kteří si kupují ojetá auta a stávají se oběťmi triků nepoctivých bazarů nebo individuálních dovozců. Radí lidem s konkrétními problémy, a to nejen v Praze, ale po celé České republice. Monitoruje situaci na trhu s ojetými auty a vytváří přehled aut podezřelých z manipulace s tachometrem. Informace o podezřelých vozech také zasílá České obchodní inspekci, která je následně prověřuje. 

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

24. dubna 2024 | Česko ročně přichází o stovky milionů na nevybraných pokutách za stočené kilometry

Podvody se stáčením najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozidly bohužel obecně běžnou praxí. Ročně kvůli nim tratí nejen podvedení kupující, ale i státy. Společnost carVertical, která se zabývá daty z automobilového průmyslu, ve svém průzkumu napříč 22 evropskými trhy a USA zjišťovala, jak se k nim… více

18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko

Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více

28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více