U ojetin z dovozu je o polovinu větší riziko stočených kilometrů

Ministerstvo dopravy připustilo, že v současné době neumí zabránit "nechtěné" legalizaci stočených kilometrů u ojetin z dovozu. Čachrům u importů snad zabrání sjednocení STK v celé Evropě, které však přijde nejdříve za dva roky.

O zvýšeném riziku stočení u ojetin z dovozu informovalo několik médií, například Týden.cz, Blesk.cz nebo Deník.cz.

Podle společnosti Cebia, která se zabývá zjišťováním původu vozidel, v současnosti Stanice technické kontroly nepožadují při dovozu doložení původu ani historie vozu, pouze zkontrolují technický stav a zapíšou a vyfotí stav tachometru. "Nikde neověřují, jestli je stav kilometrů reálný. Vydáním potvrzení o technické způsobilosti tak vlastně legalizuje stočené auto," uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.

Bezmocnost STK a v podstatě jejich podíl na legalizaci "stočenek" přiznalo i Ministerstvo dopravy: "Situace je taková, že řada ojetých vozů je do ČR dovážena z jiných zemí EU a před vstupem do našich databází u nich nemáme přesnou kontrolu nad tím, kolik mají skutečně najeto kilometrů," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Od poloviny roku 2018 by se podle informací Ministerstva dopravy v členských zemích EU včetně ČR měly podmínky pro technické kontroly ojetých aut sjednotit. Česko si od jednotného evropského protokolu Stanic technické kontroly slibuje, že dovoz aut se stočeným tachometrem omezí.

"Bohužel se obávám, že podvodníci ještě stále budou mít dostatek prostoru k podvodům. Například již nyní jich řada stáčí kilometry ke stavu, který byl naposledy zaznamenán zahraniční či domácí STK. Tvrdí, že s autem prakticky nejezdili. Takový podvod pravděpodobně nový systém opět neodhalí. Přitom auto, používané ve firmě, může za dva roky mezi kontrolami na STK najet i sto tisíc kilometrů," uvedl předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

23. listopadu 2020 | Policejní šetření potvrdilo nelegální stáčení u dovozových ojetin

Sdružení SOVA již delší dobu upozorňuje na vysoké riziko při nákupu ojetiny z dovozu. „Podle našich zkušeností bývá až 90 % těchto aut stočených. Často jsou i předmětem dalších podvodů, jako je falšování roku výroby, zatajení oprav po vážných haváriích či vozidlo v zahraničí odepsané po totální škodě a opět… více

16. listopadu 2020 | Za zapálení autobazaru a zámku tresty od do 4,5 do 9 let vězení

Odvolací soud kvůli kauze zapálení autobazaru v Rozkoši na Vysočině a zámku v Horním Maršově na Trutnovsku zasedal hned dva dny po sobě. Rozsudek táborského soudu částečně zrušil a vynesl nový pravomocní verdikt. Zároveň jednomu z obžalovaných dal povinnost nahradit majetkovou škodu 763 030 korun. více

20. srpna 2020 | Na oficiálních inzertních serverech lze stále koupit identifikátory vozidel i platné „papíry“

Několik všímavých uživatelů internetu upozornilo Sdružení SOVA na zajímavý inzerát na serveru bazos.cz. Prodejce neznámého jména se zde snažil, nebo možná ještě snaží prodat část auta s identifikačním číslem VIN a k tomu i platný technický průkaz. více

9. dubna 2020 | Kvůli koronaviru přicházejí majitelé aut o peníze, ojetiny skoro nejdou prodat, koupit ani reklamovat

V zavřených autobazarech stojí v komisním prodeji auta za miliardy. Na sdružení SOVA se obracejí zoufalí majitelé vozů, které stojí ve stovkách zavřených autobazarů po celé České republice v komisním prodeji. Za normálního stavu by se auta většinou již dávno prodala a prodávající by dostali své peníze. Při zákazu… více

4. března 2020 | Cebia varuje: Pětina dovezených ojetých aut pochází z jiné země, než tvrdí prodejci

Každé páté dovezené ojeté auto (21 %) pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. více

SOVA na Facebooku