U ojetin z dovozu je o polovinu větší riziko stočených kilometrů

Ministerstvo dopravy připustilo, že v současné době neumí zabránit "nechtěné" legalizaci stočených kilometrů u ojetin z dovozu. Čachrům u importů snad zabrání sjednocení STK v celé Evropě, které však přijde nejdříve za dva roky.

O zvýšeném riziku stočení u ojetin z dovozu informovalo několik médií, například Týden.cz, Blesk.cz nebo Deník.cz.

Podle společnosti Cebia, která se zabývá zjišťováním původu vozidel, v současnosti Stanice technické kontroly nepožadují při dovozu doložení původu ani historie vozu, pouze zkontrolují technický stav a zapíšou a vyfotí stav tachometru. "Nikde neověřují, jestli je stav kilometrů reálný. Vydáním potvrzení o technické způsobilosti tak vlastně legalizuje stočené auto," uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.

Bezmocnost STK a v podstatě jejich podíl na legalizaci "stočenek" přiznalo i Ministerstvo dopravy: "Situace je taková, že řada ojetých vozů je do ČR dovážena z jiných zemí EU a před vstupem do našich databází u nich nemáme přesnou kontrolu nad tím, kolik mají skutečně najeto kilometrů," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Od poloviny roku 2018 by se podle informací Ministerstva dopravy v členských zemích EU včetně ČR měly podmínky pro technické kontroly ojetých aut sjednotit. Česko si od jednotného evropského protokolu Stanic technické kontroly slibuje, že dovoz aut se stočeným tachometrem omezí.

"Bohužel se obávám, že podvodníci ještě stále budou mít dostatek prostoru k podvodům. Například již nyní jich řada stáčí kilometry ke stavu, který byl naposledy zaznamenán zahraniční či domácí STK. Tvrdí, že s autem prakticky nejezdili. Takový podvod pravděpodobně nový systém opět neodhalí. Přitom auto, používané ve firmě, může za dva roky mezi kontrolami na STK najet i sto tisíc kilometrů," uvedl předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Novinky ze světa elektromobility

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

4. srpna 2023 | Kverulant: AUTO ESA dostalo pokutu 400 000 Kč od ČOI

Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila provozovateli sítě autobazarů AutoESA pokutu za sérii přestupků. Inspektoři je odhalili v roce 2021 a 2022 a to jak v internetovém obchodě bazaru, tak na jeho prodejní ploše. Rozhodnutí o udělení pokuty se stalo pravomocné v únoru 2023. Informace přináší Kverulant.org… více

18. července 2023 | Účetní řídila kšeft s falešnými fakturami, gang obral stát na DPH o 138 milionů

Policisté a celníci zadrželi osmadvacet lidí, kteří jsou podezřelí z krácení daně z přidané hodnoty o více než 138 milionů korun. Stíhání čelí 28 lidí. Hlavní organizátorkou trestné činnosti byla podle policie účetní, která nabízela řadě firem snížení daňové povinnosti prostřednictvím falešných faktur. Policie… více

2. července 2023 | I v Americe čachrují s kilometry. Kurýři jsou u soudu za stočené tachometry

Společnost Fedex čelí hromadné žalobě. Nespokojení kupci ji nařkli z toho, že měnila ve firemních vozech tachometry, aby uměle navýšila jejich hodnotu před bazarovým odprodejem. Ze starých měla vyrobit zachovalé v až 210 000 případech. Pokud se to prokáže, šlo by o největší podvod svého druhu v USA. více

12. června 2023 | Ojetá auta z Německa letos výrazně podražila

Kdo si chce letos koupit ojeté auto z Německa, ten si připlatí. Průměrná cena za ojetinu s německým původem stoupla meziročně o 17,4 % na 453 700 Kč. Zatímco loni se dala v průměru pořídit za 386 500 Kč, letos ji lze tedy pořídit v průměru o 67 200 Kč dráž. Auta s německým původem přitom zdražují… více