Podvody s auty: Prodejci nabízejí ojeté vozy z Německa s vymyšlenou historií

Mezi autobazarníky se tomu slangově říká „prodat auto s příběhem“. Přeložit se to dá jednoduše: prodal auto, u kterého vyprávěl pohádku o tom, že nebylo nikdy bourané, mělo jen značkové servisy a jediného majitele, který s ním příliš nejezdil. Jenže realita bývá většinou jiná, každé páté ojeté auto na prodej je v Česku původně sice z Německa, ale 65 procent z nich bylo bouraných, i když jsou nabízená jako nehavarovaná.

Každé čtvrté bylo dokonce zničeno tak, že jej pojišťovna uznala jako „totální škodu“. Průměrně stála oprava bouraného auta z Německa, které bylo prodávané jako nikdy nehavarované, podle pojišťoven 290 tisíc korun.

Jen loni kupující kvůli falešným údajům přeplatili hodnotu ojetých vozů o více než tři miliardy.

„Vysoké procento odhalených aut s poškozením je dáno vyšším průměrným stářím prodávaných aut z Německa, které dosahuje zhruba 11 let. Česká auta se prodávají v průměru o tři roky mladší,“ vysvětluje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se specializuje na prověřování historie ojetých aut.

Citované údaje o vozech, které prodávali lidé v Česku jako nehavarované a ve skutečnosti byly bourané, vycházejí z analýzy náhodně vybraných 5 000 ojetých „aut z Německa“, jejichž minulost si lidé prověřovali letos v databázi Cebia.

„Spousta automobilů může být třeba po lehčí nehodě, kterou ani zkušený mechanik nemusí poznat. Lidé ale slyší na to, že jde o automobil dovezený z Německa, kde jsou kvalitnější silnice, více dálnic, a obecně mají pocit, že lidé v Německu se o automobil lépe starají než Češi,“ popisuje automechanik Jaroslav Koutný z Písku.

Dobrá cena jen zdánlivě

Hrozí, že kupující zaplatí daleko vyšší cenu, než ve skutečnosti vůz, který byl bouraný, má. „Často se setkáváme s mladšími vozy z Německa, například tříletými s nájezdem do 40 000 km, které se zdají jako výborná koupě, ale přitom prošly totální havárií. Taková auta se sem dovážejí a prodávají jako nehavarovaná, protože v Německu by se neprodala a tady se při zatajení havárie na nich dají vydělat i stovky tisíc korun,“ upozorňuje Pajer.

Totální škoda přitom neznamená, že automobil není opravitelný. Značí to jen, že oprava automobilu se v porovnání s jeho cenou ekonomicky nevyplatí, pokud by mělo být opraveno kvalitně z kvalitních náhradních dílů. „Dlouhodobě o problému, že prodejci vydávají automobil za nebouraný a přitom havarovaný byl, víme. Jakmile je nabídka cenově výrazně výhodná, je pravděpodobné, že automobil byl po opravě nebo má jiné problémy. Problémem je, že se u automobilů ztrácí historie, a proto doporučujeme vždy zákazníkům si historii ověřit,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

„U každého automobilu by měla být dohledatelná historie o tom, jestli automobil jezdil na pravidelné servisní prohlídky, jestli byl havarovaný, kolik ujel kilometrů nebo co vše s ním bylo v servisech děláno. Problém je, že toto není povinnost, a proto spousta prodejců říká jednoduše, že třeba servisní kniha se ztratila,“ popisuje Pokorný.

V inzerátech je dalším problémem i lhaní o prvních majitelích. Velmi často prodejce spoléhá na to, že kupující se přesný počet majitelů nedozví. Jednoduše proto, že po přihlášení v České republice se automobilům až dosud vydával nový technický průkaz, kam se zapsal jen nový český majitel. Podle Cebie je ale až u 30 procent inzerátů falešně uvedeno, že auta jsou po prvním majiteli, a i díky tomu jsou v průměru o pět procent dražší.

Jen loni tak kupující kvůli falešným údajům přeplatili hodnotu ojetých vozů o více než tři miliardy. „Pokud vezmeme v potaz, že se loni prodalo 671 tisíc ojetých aut při průměrné ceně 304 700 Kč, dojdeme prostou matematikou k tomu, že kupující přeplatili skutečnou hodnotu prodaných ojetých aut o 3,07 miliardy korun, což je obrovská suma,“ upozorňuje Pajer.

Jedním z automobilů, který byl nabízen s poznámkou „po prvním majiteli“, přestože měl v Německu vlastníky tři, byla i šedá Škoda Octavia combi. Když MF DNES prodejce konfrontovala, vymlouval se, že to nevěděl. „Patřilo známému, který mi jej prodal. O tom, že by mělo tři majitele, nic nevím, mně říkal, že je jediný,“ tvrdil prodejce Patrik z Havlíčkova Brodu. Když ale automobil přihlašoval v Česku, musel předložit německé dokumenty, v nichž původní majitelé uvedeni být měli.

Těžší zjišťování

Zjistit pro kupujícího, kolik mělo auto předchozích majitelů, není jednoduché. Dosud bylo možné prostřednictvím originálního velkého technického průkazu aspoň zjistit, kolik mělo majitelů v České republice, od letošního roku však byly technické průkazy nahrazeny jen jedním a informace o předchozích vlastnících není k dispozici ani online na stránkách ministerstva dopravy či v jeho speciální aplikaci, která obsahuje informace z velkého technického průkazu. Firmy, které historii vozidel ověřují, vycházejí ze záznamů o evidenčních kontrolách či technických kontrolách. Ani z nich ale není počet majitelů stoprocentní.

Dovozy ojetých osobních automobilů ze zahraničí se letos v prvním čtvrtletí propadly na úroveň „koronavirového“ roku 2021. Do Česka se dovezlo zhruba 34 700 ojetých osobních aut, meziročně o téměř 4 700 méně, což představovalo pokles o 11,9 procenta.

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/ojetina-auto-nemecko-historie-havarie-podvod.A240526_195941_domaci_vals?zdroj=sph_hp

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více