Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených elektromobilů, tedy přes 50% více, než v minulém roce. S větším počtem elektromobilů mezi ojetinami se ovšem zároveň zvyšuje pravděpodobnost koupě automobilů se závadami, které mohou být i životu nebezpečné. Největším rizikem při koupi elektromobilu ze zahraničí je předchozí poškození baterie s rizikem extrémně drahé opravy. V baterii pak kvůli vnitřnímu poškození může po několika týdnech dojít ke zkratu a požáru.

U automobilů na elektřinu, stejně jako u běžných ojetin, je klíčové znát jejich historii a zejména prodělaná poškození a havárie. U elektromobilů ovšem mohou být následky zatajené havárie vážnější. Špatně opravený elektromobil totiž může shořet a ohrozit posádku na životě i při běžném provozu, aniž by došlo k další havárii. „Často se k nám dováží auta, která jsou v západních zemích EU prakticky neprodejná a ani elektromobily nejsou výjimkou. Čím větší bude objem dovozů, tím více se mezi nimi bude vyskytovat závadových aut a na to je potřeba při koupi myslet,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů-SOVA a dodává: „Před koupí ojetého elektromobilu je tedy obzvláště důležité si ověřit jeho historii, technický stav a stav baterie.“

 

Jak předejít zbytečným rizikům při koupi elektromobilu?

 

Nákupu podobně bouraného elektromobilu lze snadno předejít prověřením jeho historie. To poskytuje hned několik společností a serverů v České republice. Stačí zadat kód VIN a můžete zkontrolovat najeté kilometry, historii případného poškození, záznamy o odcizení vozidla, historii inzerce apod. Situace u ojetých elektromobilů je ještě složitější tím, že opravené vozy po haváriích mohou být potenciálně nebezpečné, pokud nedojde k výměně baterie. „I když dnes technologie výroby pokročila a baterie nových elektromobilů jsou bezpečnější než před pár lety, právě u ojetin by měl být kupující vždy na pozoru a pátrat, jestli auto mělo či nemělo vyměněnou baterii,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia a upřesňuje: „Cena nové baterie bývá často 50 % a více z ceny nového auta, a to už cenu auta zvýší pro kupujícího nad akceptovatelnou částku.“

Rizika poškozené baterie u elektromobilu

 

Pokud dojde k vnitřnímu poškození baterie, nemusí to být na první pohled znatelné a baterie může i v opraveném autě nějakou dobu fungovat. Vzhledem k ceně nové baterie ovšem není příliš reálné, aby elektromobil po těžké havárii, měl vyměněnou baterii, protože oprava takového auta včetně pořízení nové baterie by nebyla rentabilní. V tom případě může jít o časovanou nálož – po několika týdnech může dojít v baterii díky vnitřnímu poškození ke zkratu a požáru. Uhašení hořícího elektromobilu je náročný úkol a vyžaduje speciální postup i techniku, jak je známo i z mnoha videí přístupných na internetu. „Situace se stává ještě nebezpečnější při koupi vozu „na ulici,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů-SOVA a doporučuje: „Vynechání seriózního prodejce, který si auta vždy prověřuje a dává záruku bezpečného nákupu je zbytečný hazard se zdravím lidí i jejich penězi.“

Novinky ze světa elektromobility

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

2. července 2024 | Dejte si pozor při nákupu ojetého auta. Nástraha, kterou pouhým okem nikdy neodhalíte

Pokud koupíte ojetinu, která je zatížená exekucí, můžete o ni zase brzy přijít a jen těžko se budete domáhat vrácení peněz. Neregulovaný český trh mezi soukromníky je přitom ojetými auty v exekuci zaplaven, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). Jak se takové pasti vyhnout? více

7. května 2024 | Automobily Tesla jako jistota při nákupu ojetiny? Ani to už bohužel neplatí.

Tesla je v Česku čím dál oblíbenější  Jakkoliv je Tesla mladou automobilku, vězte, že první vozidla začala vyrábět už v roce 2008. Tehdy první série modelu Tesla Roadster čítající 100 vozidel byla vyprodána během 3 týdnů od spuštění prodeje. Již v té době měly vozy udávaný dojezd 393 km. … více