Zejména menší prodejci ojetin mají problémy s novelou zákona o převodech

Zejména menší prodejci ojetin mají problémy s novelou zákona o převodech

Zdá se, že se naplňují obavy menších prodejců ojetých vozů, kteří nejsou schopni se vyrovnat s novým zákonem o převodech automobilů. O komplikacích při výkupu a prodeji ojetin v bazarech, které požadavky nového zákona nezvládají píše server auto.idnes.cz.

Úředníci Ministerstva dopravy vsunuli do novely zákona 56/2001 Sb. ustanovení, které působí potíže všem, kteří chtějí prodat, nebo koupit ojetinu. „Nejzásadnější problém je ten, že novela zákona říká, že za převod auta vždy ručí prodávající a na přihlášení je deset pracovních dní. A pokud to nesplní, hrozí pokuta až 50 tisíc korun,“ popisuje Jaromír Petr, vedoucí prodeje Autosalonu Kbely v Praze.

Novela počítá se zplnomocňováním kupce nebo prodejce k vyřizování převodu na úřadu. „Ve většině případů rozhodně nepodstoupíme riziko, abychom kupujícího takto zplnomocnili.“ Když 11. den například udělá kupec s novým, nepřevedeným autem nehodu, je to pro prodávajícího obrovský problém.

 

Zrušení polopřevodů

Auto se od Nového roku přihlašuje rovnou na nového majitele na úřadu trvalého bydliště prodávajícího, je tedy zrušen mezikrok takzvaného "polopřevodu", který obchodníci s auty dosud využívali. U převodu musí být přítomen prodávající i kupující, případně lze oba nahradit notářsky ověřenou plnou mocí. Novela zákona 56/2001 ovšem nehledí na další následky této úpravy.

Nepovedená novela navíc nehledí na realitu na českých registrech aut. Pokud nechcete stát od šesti ráno ve frontě na pořadový lístek, abyste se na řadu stejně dostali kolem poledne, musíte se k návštěvě přihlásit on-line přes internet. V mnoha případech je kalendář termínů tak přeplněný, že desetidenní lhůtu nelze stihnout.

Registr aut ve středočeských Říčanech obsluhující velkou oblast na Praze-východ například pracuje čtyři dny v týdnu a první volný termín, na který se lze dnes (15. ledna) objednat, je 2. února. Úřad tedy kupcům ojetiny ani neumožní dostát zákonné povinnosti.

„Auto v podstatě neprodáte, protože logicky většinou nedáte plnou moc k vyřízení náležitostí člověku, kterého neznáte,“ popisuje Petr. Pokud chcete auto koupit a máte jistotu, že se na registr aut společně s prodávajícím probojujete, radí Jaromír Petr přijet kupovat auto nejpozději dopoledne, aby se stihla zařídit pojistka a evidenční kontrola na STK.

Pokud prodávající podstoupí riziko svěřit převod auta kupujícímu, je třeba ověřená plná moc. Pokud jedete auto teprve kupovat k neznámému člověku, je dobré si dokument připravit předem. Na to už našli prodejci aut fígl: „Zákon vyžaduje úřední ověření podpisu, ne dokumentu,“ vysvětluje Jaromír Petr. Stačí tedy přinést k ověření papír s jednoduchým textem a podpisem. „Nemůže to být čistý papír, musí na něm být nějaký text a podpis,“ upozorňuje Petr. Není třeba ani datum. „Na úřadech se s námi občas zkouší dohadovat, ale nakonec podpis takto ověří,“ popisuje obchodník.

Velký Autobazar Auto ESA se snažil zjednodušit alespoň vyhotovení plných mocí. S úřady chtěl komunikovat pomocí datových schránek. „Narazili jsme ale na nejednotnost registračních míst, některá přijímají datové zprávy a některá tvrdí, že o je jen kopie,“ popisuje Filip Kučera z Auto ESA. „Tvrdí, že ne to nemají danou metodiku. Podle názoru našich právníků by však měli datovou zprávu považovat za originál.“ Navíc na to často nejsou úřady technicky vybavené.

„Plná moc je kupujícímu stejně skoro na nic, když je z Ostravy, auto kupuje v Praze a je v Praze přihlášené,“ dodává Jaromír Petr z Autosalonu Kbely. „Pokud totiž nepřespí v Praze a auto si pojistí a evidenční kontrolu zajistí v Ostravě, stejně se musí vrátit do Prahy, aby auto přihlásil, pokud to nestihne ještě před odjezdem zpět na Moravu hned po koupi auta,“ popisuje.

„Každé vykoupené auto nás na poplatcích stojí jednou tolik, asi 1 500 korun. K tomu spoustu času a zařizování,“ říká Petr. Obchodníci s auty totiž musí auta registrovat na sebe, nemohou je nechávat v takzvaném polopřevodu jako před koncem loňského roku. „Od začátku ledna jsme kvůli ministerskému zmetku neprodali pět aut a jedno nevykoupili,“ zlobí se obchodník. Ztrátu vyčísluje na dvě stě tisíc korun. „Zákazníkovi se snažíme vyjít maximálně vstříc, ale kvůli naprostému paskvilu to teď není ve všech případech po Novém roce bohužel možné,“ uzavírá Jaromír Petr.

Ministerstvo dopravy už oznámilo, že plánuje umožnit auto přehlásit na kterémkoli úřadě, ne jen na tom místně příslušném dosavadnímu majiteli vozu. „Zřejmě to bude možné už ve druhé polovině letošního roku. Tyto kroky si vyžádají změnu zákona, na kterém Ministerstvo dopravy bude pracovat. Záměrem je, aby bylo možné registraci učinit na registračním místě jakékoli obce s rozšířenou působností,“ uvádí Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

 

Původní článek najdete zde.

Aktuality

2. února 2023 | Pojistné podvody s auty: Víte, co za ně hrozí?

Občas, když lidem dojdou peníze, snaží se je jakkoli sehnat, a to i podvodem. Ten se ale ve většině případů odhalí a následky jsou nedozírné. Za pár desítek tisíc korun, můžete skončit kvůli podvodu s autem i na deset let za mřížemi. Stojí to za to? Pochybuju.   více

26. ledna 2023 | Rizika přetočeného tachometru

Na první pohled banální „úprava,“ která pouze zvedne cenu při prodeji? Ve skutečnosti základ pro řadu dalších problémů a nečekaných, mnohdy vysokých, investic. více

3. listopadu 2022 | auto.cz: Nové podvody s ojetinami

Pozor na nové trendy s ojetinami! Češi by při dnešním nedostatku ojetin  koupili snad i motorizovaná vrata od stodoly a šarlatáni toho s gustem zneužívají. více

6. září 2022 | Kriminalisté uzavřeli zatím největší případ podvodů s auty v Ústeckém kraji. Škoda přesáhla 16 milionů korun

Policisté z oddělení hospodářské kriminality v Děčíně uzavřeli velký případ podvodu s auty, na kterém pracovali pět let. Vyšetřovatel v něm obvinil tři osoby a dvě firmy. Podle policie způsobili škodu 16 milionů korun tím, že prodávali auta se stočenými tachometry. více

21. července 2022 | Investigace.cz: Za auto na leasing zaplatili stovky tisíc. Nemají auto ani peníze

Desítky lidí zaplatily firmě Jitoro stovky tisíc korun za auto. Zákazníci se domnívali, že s poslední splátkou bude vůz jejich. Pak ale zažili šok: auto jim zabavila leasingová firma Unileasing. Ukázalo se, že auta patřila právě Unileasingu, firma Jitoro byla jen mezičlánek. A peníze, které jí klienti posílali, přestala… více

SOVA na Facebooku