Změny v podmínkách registrací vozidel mohou položit malé prodejce. Soukromé prodeje se zkomplikují

Změny v podmínkách registrací vozidel mohou položit malé prodejce. Soukromé prodeje se zkomplikují

Konec polopřevodů, ověřená plná moc a přehlášení vozu pouze v místě registrace, to jsou nové předpisy, které vstoupí v platnost od příštího roku. Centrální registr vozidel je plný aut s nejasným vlastníkem a chystají se tak změny. Kvůli nové právní úpravě prodeje aut se výrazně zvednou výdaje prodejcům ojetých vozů.

Po novém musíte po koupi vozu přehlašovat na úřadě, kde bylo registrované a to nejlépe za přítomnosti původního majitele. Pokud původní vlastník nemá čas, je nutné mít sebou jeho úředně ověřenou plnou moc.

V registru tak už nebude moci existovat auto, které ze sebe původní vlastník sice odhlásil, ale nový jej už nenahlásil. Současné polopřevody často umožňují vyhýbat se ekologickému poplatku, nebo auto rozebrat na náhradní díly a původní majitel tak má „zaděláno“ na problém. Původní majitelé aut, která nebyla přehlášena, se často dostávali do křížku s Českou kanceláří pojistitelů, jež řeší škody způsobené auty bez povinného ručení. Ta se ocitla pod palbou kritiky za to, že povinné ručení za dobu, kdy nebylo auto v polopřevodu pojištěné, vymáhala po původních majitelích. Ti s ním přitom neměli už nic společného.

Soukromé prodeje se ještě dají vyřešit dovolenou, ale profesionální prodejci to budou mít těžší.  Autobazarů dnes v tuzemsku funguje okolo dvanácti set a běžně režimu polopřevodů využívají. Auto, které vykoupí, změní v registru majitele až poté, kdy si ho zase někdo koupí.

Nově budou muset obchodníci s ojetinami vůz nejdřív přepsat na sebe. Tedy podstoupit administrativu spojenou s evidenční kontrolou, která přijde na několik stovek, a ověřením plné moci. Výjimku dostanou na situace, kdy auto prodají do 10 dnů od jeho koupě. Co je hlavně u menších prodejců vlastně nemožné.

Sdružení SOVA po důkladném prostudování nových pravidel bije na poplach. Registrace po novém sice pomůžou přečistit rejstřík vozidel a zmizí tak již neexistující vozy a vozy v polopřevodu, ale zároveň tak zatíží administrativu a finanční obrat menších prodejců nebo soukromých osob. Ti se budou následní ztráty snažit nahradit jiným způsobem a obáváme se, že počet případů stáčení najetých km a dovoz vraků za zahraničí se neúměrně zvýší. Druhou možností je krach malých autobazarů a následné problematické vymáhání reklamací. Sdružení SOVA apeluje na zájemce o koupi vozu, aby zvýšili obezřetnost při výběru prodejce a ověřili si, že je novou administrativní zátěž schopen zvládnout.

Jinak se totiž může stát, že nový majitel ojetého vozu bude například riskovat padesátitisícovou pokutu za jeho opožděné přihlášení, nebo se mu ho vůbec přihlásit nepodaří.

Aktuality

2. února 2023 | Pojistné podvody s auty: Víte, co za ně hrozí?

Občas, když lidem dojdou peníze, snaží se je jakkoli sehnat, a to i podvodem. Ten se ale ve většině případů odhalí a následky jsou nedozírné. Za pár desítek tisíc korun, můžete skončit kvůli podvodu s autem i na deset let za mřížemi. Stojí to za to? Pochybuju.   více

26. ledna 2023 | Rizika přetočeného tachometru

Na první pohled banální „úprava,“ která pouze zvedne cenu při prodeji? Ve skutečnosti základ pro řadu dalších problémů a nečekaných, mnohdy vysokých, investic. více

3. listopadu 2022 | auto.cz: Nové podvody s ojetinami

Pozor na nové trendy s ojetinami! Češi by při dnešním nedostatku ojetin  koupili snad i motorizovaná vrata od stodoly a šarlatáni toho s gustem zneužívají. více

6. září 2022 | Kriminalisté uzavřeli zatím největší případ podvodů s auty v Ústeckém kraji. Škoda přesáhla 16 milionů korun

Policisté z oddělení hospodářské kriminality v Děčíně uzavřeli velký případ podvodu s auty, na kterém pracovali pět let. Vyšetřovatel v něm obvinil tři osoby a dvě firmy. Podle policie způsobili škodu 16 milionů korun tím, že prodávali auta se stočenými tachometry. více

21. července 2022 | Investigace.cz: Za auto na leasing zaplatili stovky tisíc. Nemají auto ani peníze

Desítky lidí zaplatily firmě Jitoro stovky tisíc korun za auto. Zákazníci se domnívali, že s poslední splátkou bude vůz jejich. Pak ale zažili šok: auto jim zabavila leasingová firma Unileasing. Ukázalo se, že auta patřila právě Unileasingu, firma Jitoro byla jen mezičlánek. A peníze, které jí klienti posílali, přestala… více

SOVA na Facebooku