Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory.

Výhody elektromobilů

Výhody elektromobilů není třeba složitě představovat. Je jasné, že mají nižší emise během provozu, při jízdě totiž neprodukují žádné výfukové plyny. To má výhody zejména ve městech, kde je znečištění ovzduší často vysoké. Kromě toho nabízí auta na elektrický pohon úspornější provoz. Nabíjení je totiž zpravidla levnější než tankování fosilních paliv, a to i při aktuálních cenách energií. Kromě toho lze při nabíjení využívat ekologické zdroje energie. Díky podpoře obnovitelných zdrojů lze dosáhnout minimální uhlíkové stopy při provozu vozidla.

Elektro vs. spalovací motory

Obě skupiny mají své příznivce i odpůrce. Na některé otázky stále nemáme jasné odpovědi, řada lidí proto k elektromobilitě přistupuje s určitou rezervou. Vozy se spalovacími motory se značně podílí na znečištění ovzduší, neznamená to ale, že všechny patří na vrakoviště a nahradí je elektro. Mají své nezpochybnitelné výhody, např. delší dojezd na jedno natankování či rychlejší doplňování paliva.

Moderní elektroauta jim ale pro běžný každodenní provoz dokáží v mnoha ohledech konkurovat. Problematická je ale výroba baterií. Ta vyžaduje těžbu vzácných kovů, což není zrovna ekologické. Moderní technologie ale směřují k recyklaci baterií a využití alternativních materiálů. Do budoucnosti se tak může jednat o skutečně zelené řešení.

Co se starým vozidlem

Provoz starého auta je nejen neekologický, ale i neekonomický. Možná máte nepojízdný vrak a zvažujete nákup nového. V každém případě je důležité vyřešit, co s tím starým. Řešením je ekologická likvidace vozidel. Díky té získáte dokument nezbytný pro odhlášení vozidla z registru.

Navíc je důležitá pro ochranu přírody – vozidlo stačí odvézt do autorizovaného sběrného místa (vrakoviště), kde odborně zpracují nebezpečné látky. Výhodou je, že řada materiálů se dá recyklovat, najdou tak další využití.

A pokud máte vozidlo v relativně dobrém stavu, ale například je nepojízdné po havárii, můžete ho prodat na náhradní díly. Proces probíhá stejně jako ekologická likvidace, dostanete za to navíc finanční kompenzaci a podpoříte oběhové hospodářství – díly se totiž repasují a lze je využívat při opravách jiných vozidel.

 

Elektromobily představují slibnou cestu k udržitelnější budoucnosti, ovšem jejich ekologický přínos závisí na mnoha faktorech. I klasické spalováky lze učinit o trochu ekologičtější díky správné likvidaci. Každý recyklovaný či repasovaný díl je dalším krůčkem k odpovědnějšímu a zelenějšímu automobilovému průmyslu.

Zdroj: https://www.nazeleno.cz/je-elektromobilita-skutecne-zelenejsi-alternativou-a-co-se-spalovakem/

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci

Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více

21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily

Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více

20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu

Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více

20. května 2025 | Výrobci stahují miliony vozů a sdružení SOVA varuje - netýkají se svolávací akce přímo Vás?

V prvních čtyřech měsících letošního roku vyhlásily automobilky v Evropě bezprecedentní počet svolávacích akcí. Týkají se vážných technických závad, které mohou mít přímý dopad na bezpečnost řidičů a jejich rodin. Problémy se neomezují na konkrétní modely nebo značky – riziko hrozí stovkám tisíc vozů, které běžně jezdí i… více