Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily

Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil prezident společnosti William Lu, že Xiaomi začne s exportem elektromobilů v roce 2027 – a jedním z klíčových trhů bude i Evropa.

Xiaomi má v automobilovém segmentu výhodu oproti jiným čínským značkám, které v zahraničí často narážejí na nízké povědomí o značce. Díky silnému postavení v elektronice už mnoho evropských zákazníků Xiaomi zná a v Česku dokonce zvládnou název správně vyslovit.

 

Automobilová expanze: Odpověď na odliv talentů i geopolitické tlaky

 

Projekt Xiaomi Auto vznikl v roce 2021 jako reakce na odliv inženýrů do jiných čínských automobilových startupů. Zakladatel firmy Lei Jun se rozhodl, že místo odchodů talentů začne automobilky budovat sám. Zároveň hrály roli i geopolitické tlaky – ve stejném roce zařadila americká vláda Xiaomi na seznam firem s údajnými vazbami na čínskou armádu, což dočasně znemožnilo americkým investorům do firmy vkládat kapitál. Xiaomi se sice ze seznamu brzy dostalo, ale rozhodnutí o vstupu do automobilového průmyslu už bylo nevratné.

 

Firma do vývoje vozů investovala přes 10 miliard dolarů a výsledky se dostavily rychle. Model SU7, uvedený na trh loni na jaře, překonal očekávání – místo plánovaných 100 tisíc vozů Xiaomi nakonec prodalo téměř 140 tisíc kusů a celkový počet objednávek překročil 250 tisíc. Nejvýkonnější verzi SU7 Ultra chtěla firma prodávat v počtu 10 tisíc kusů ročně, ale už po čtyřech dnech od spuštění objednávek jich měla přes 20 tisíc.

 

Xiaomi se chystá na Evropu. Do Česka možná už v roce 2027

Letošní rok přinese další modely – menší SUV YU7 a větší sedmimístné SUV s pracovním označením N3. To by mohlo přinést i variantu s prodlužovačem dojezdu, tedy hybridní řešení kombinující elektromotor se spalovacím agregátem.

 

Továrna Xiaomi má nyní kapacitu 300 tisíc vozů ročně, ale vzhledem k poptávce bude zřejmě rozšířena. A protože značka úspěšně expanduje i v oblasti maloobchodu – například v Německu plánuje otevření vlastních prodejen – je možné, že stejnou strategii použije i pro své automobily.

 

 

 

Český trh by tak mohl být jedním z prvních evropských, kde se Xiaomi Auto objeví. Na nedávné prezentaci nového telefonu Redmi Note 14 v Praze se už modely SU7 objevily a podle zákulisních informací by prodej v Česku mohl začít už v roce 2026.

 

Xiaomi tak může být dalším hráčem, který naruší zavedené pořádky evropského automobilového trhu. Ostatně, pokud se budou jeho auta prodávat stejně jako smartphony – přímo v obchodech Xiaomi – čeká nás v tomto segmentu skutečná revoluce.

 

Zdroj: https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/do-ceska-vstoupi-dalsi-cinska-automobilka-chce-dobyt-evropsky-trh-s-elektromobily-1422904

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

včera, 16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!

Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více

26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci

Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více

21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily

Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více

20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu

Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více