ePrávo.cz: O trestnosti stáčení tachometrů

ePrávo.cz: O trestnosti stáčení tachometrů

Při koupi ojetého vozidla je jedním ze stěžejních údajů, které potenciálního kupce zajímají na předním místě, počet najetých kilometrů. Ten by měl dle zažitých obecných představ odpovídat na otázku, jak moc bylo vozidlo používáno, na kolik jej bude možné ještě využít v budoucnu a jaké budou předpokládané náklady na jeho údržbu. Je ale bohužel všeobecně známým faktem, že poměrně často dochází k manipulaci s počítadlem najetých kilometrů, a to za účelem zvýšení prodejní ceny daného vozidla. Jak s takový jednáním bojovat?

Současná situace a judikatura

 

V České republice má dle některých údajů jezdit snad až polovina automobilů s upraveným počítadlem ujetých kilometrů, lidově řečeno se stočeným tachometrem. To s sebou přináší kromě nadhodnocení ceny těchto vozidel při prodeji samozřejmě také bezpečností rizika a taktéž zvýšené náklady na jejich provoz. Některé odhalené případy totiž ukazují na to, že se údaje na počítadle ujetých kilometrů od skutečnosti mnohdy liší i o desítky až stovky tisíc kilometrů. Hlavním motivem úpravy počítadla kilometrů je samozřejmě prodej vozidla za vyšší cenu, když kupující tomuto údaji přikládají někdy až přílišný význam.

Ve spojitosti se stářím vozu a jeho vizuálním stavem se totiž jedná o ta nejzřejmější kritéria k hodnocení kvality kupované ojetiny. Ročně tak údajně dochází ke škodám v řádech miliard korun, což rozhodně není zanedbatelné číslo a obecně se jedná o vážný problém. Záměrné zkreslení údajů ujetých kilometrů při prodeji vozidla má mnohé důsledky z hlediska různých oblastí práva. Z hlediska práva občanského se jedná o vadu předmětu koupě, a kupujícímu tak vznikají práva z vadného plnění, přičemž může následně požadovat například slevu z ceny nebo dokonce odstoupit od smlouvy.

V případě, že „stáčená“ vozidla nabízí autobazar nebo jiný podnikatel, je pak toto možné považovat rovněž za nekalou obchodní praktiku dle zákona o ochraně spotřebitele, za což hrozí poměrně vysoké pokuty. Jako ultima ratio pak přichází na řadu prostředky práva trestního. V této souvislosti se lze setkat s poměrně rozšířeným názorem, že stáčení tachometrů není v České republice trestným činem, a že by z tohoto důvodu bylo vhodné po vzoru některých zemí takový trestný čin zakotvit. To ovšem není tak docela pravda. Samotné upravení hodnoty počítadla ujetých kilometrů trestným činem není. Může k ní dojít například v souvislosti s výměnou starého nefunkčního tachometru za nový, při poruše nebo v jiných podobných případech. Motivem zde není získání neoprávněného prospěchu, ale prostá oprava či uvedení v předešlý stav.

Ovšem úprava počítadla ujetých kilometrů s cílem zvýšení prodejní ceny daného vozidla může naplňovat znaky skutkové podstaty trestného činu podvodu dle § 209 trestního zákoníku. Dle tohoto ustanovení totiž platí, že kdo sebe nebo jiného obohatí tím, že uvede někoho v omyl, využije něčího omylu nebo zamlčí podstatné skutečnosti, a způsobí tak na cizím majetku škodu nikoli nepatrnou, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci. Úprava počítadla ujetých kilometrů s cílem prodat vůz za vyšší částku tedy obvykle bude naplňovat znaky skutkové podstaty trestného činu podvodu. Samozřejmě za předpokladu, že vznikne alespoň škoda nikoliv nepatrná, kterou se dle výkladových ustanovení trestního zákoníku myslí škoda nejméně 5.000 Kč.

 

Celý článek najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

včera, 18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko

Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více

28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více

30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně

Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více