I v Americe čachrují s kilometry. Kurýři jsou u soudu za stočené tachometry
Společnost Fedex čelí hromadné žalobě. Nespokojení kupci ji nařkli z toho, že měnila ve firemních vozech tachometry, aby uměle navýšila jejich hodnotu před bazarovým odprodejem. Ze starých měla vyrobit zachovalé v až 210 000 případech. Pokud se to prokáže, šlo by o největší podvod svého druhu v USA.
Hranaté skříňové dodávky Fedex jsou koloritem silničního provozu v zahraničí. Nejen na silnicích ve Spojených státech amerických, kde momentálně tvoří třetí nejsilnější flotilu doručovatelů, hned po gigantech UPS a Amazon. Logistické zajištění a kurýrní služby firma poskytuje od roku 1971, a momentálně působí v jednašedesáti zemích světa.
Za to víc než půlstoletí v branži zásilek a balíků už prokázala jistou podnikatelskou dravost, přizpůsobivost i schopnost odolávat změnám na trhu. Fedex je zkrátka společností s jistou reputací. A k té dobré reputaci patří i to, že velmi dynamicky regeneruje svou flotilu. Jakmile jedna taková standardní doručovatelská dodávka přesáhne práh 160 000 najetýchkilometrů, dočká se odstrojení a zamíří do bazaru.
Pochopitelně, že by ustála mnohem více. Ale když dorazí k prodeji ještě takhle za čerstva, nemá o kupce nouzi. Dolary se hezky točí, a Fedex rychlým prodejem relativně slušných ojetin umoří část nákladů na pořízení nových strojů. Spokojení jsou všichni.
Tedy byli. Je to minulost, stejně jako ona dobrá pověst Fedex.
Najeto až čtyřikrát víc
Skříňové dodávky z druhé ruky si nejčastěji od Fedexu pořizovali provozovatelé bister, protože vozy byly ideální na vestavby mobilních kuchyní. A právě od majitelů food-trucků začaly před lety zaznívat výtky. Auta z druhé ruky neodpovídala mírou svého opotřebení tomu, co by se očekávalo od relativně lehce zajeté dodávky.
V roce 2017 to poprvé rozlouskli v Nevadě. Po připojení k počítači s autodiagnostikou se ukázalo, že nákladní Fedex Freightliner, který měl mít podle tachometru najeto 290 000 kilometrů, má ve skutečnosti za sebou víc než 650 000 kilometrů. Někdo mu dopřál omlazující kúru.
Nešlo o klasickou východoevropskou černotu s přetáčením tachometru. Ale o sofistikovanější postup, výměnu starého tachometru za nový. Ta totiž není nezákonná. Tachometr se stejně jako jiná součástka vozu může opotřebovat, a tak je třeba jej nahradit. Není to ale úplně běžná porucha, nestává se to často. U dodávek od Fedex se to však stávalo pravidelně.
Proto teď na Fedex míří hromadná žaloba od nespokojených kupců. Žalovanou stranou jsou rovněž majitelé řetězce autobazarů, společnost Holman Fleet Leasing, která v posledních letech téměř výhradně zajišťovala odprodej ojetin od Fedex na burzy a aukce. A podle toho, co stojí v žalobě, se na podfuku sama aktivně za podíl na provizi podílela.
Žaloba konkrétně obviňuje společnost Fedex z toho, že po najetí jisté limitní vzdálenosti ve svých dodávkách v dílnách Holman Fleet Leasing měnila tachometry za nové, s nulovým počtemujetých kilometrů. A pak s nimi jezdila dál, než je v Holman Fleet Leasing nabídla k prodeji.
Podle vyměněného zajetého tachometru do vypadalo, že dodávky za sebou mají od 140 do 200 000 kilometrů. Ve skutečnosti ale za sebou měly třikrát až čtyřikrát tolik. Což, jak uvádí žaloba, „vedlo k nesčetným mechanickým problémům, které zákazníky stály mnohem více peněz.“
Skoro čtvrt milionu vraků
Jeté dodávky od Fedexu si zákazníci pořizovali za vyšší ceny v domnění, že kurýrní vozy jsou ještě zachovalé. Ale v některých případech byly závady na vyběhaných strojích tak závažné, že dodávky byly prakticky nepoužitelné. Podniky, které se s jejich pomocí měly rozvíjet, tak zkrachovaly.
Nešlo přitom o jednotky nebo desítky kusů vozů. Ale tisíce. V podstatě by bylo výjimečné, kdybyste se v bazaru dobrali dodávky od Fedex, která takovou omlazovací kúrou neprošla.
Hodí se doplnit, že ve Státech taková výměna tachometrů – a dokonce i jejich přetáčení – v zásadě nenínějak nezákonným postupem. Auto s přetočeným budíkem tu můžete nabídnout k prodeji. Ovšem za podmínky, že coby prodávající učiníte takzvané prohlášení o vyloučení odpovědnosti. Když kupujícího varujete, že počet ujetých kilometrů na tachometru je nepřesný a zahrnete to i do kupní smlouvy.
Zrovna na tento podstatný detail v Holman Fleet Leasingu jako by náhodou zapomínali. Nejspíš ne nepodobnou náhodou, s jakou se tu zastavovaly dodávky Fedex na revizi, která končila výměnou tachometrů.
Žaloba proti Fedexu a Holman Fleet Leasingu stojí na tom, že pro takové plošné výměny tachometrů neexistoval žádný jiný důvod než udržení dohody o páchání podvodů s počítadly ujeté vzdálenosti. A protože údajně žalovaní úmyslně nepřipojili nebo odmítli připojit prohlášení o vyloučení odpovědnosti, uváděli tím potenciální kupce v omyl. Nákladný omyl.
Není bez zajímavosti, že Fedex se dřív jetých dodávek bazarovým prodejem nezbavoval. Po najetí 560 000 kilometrů obvykle zamířily na vrakoviště. S příhodnější praxí odprodeje začali až v roce 2011, tedy ve stejné době, kdy navázali spolupráci s Holman Fleet Leasingem. A tehdy se dost možná zrodila myšlenka na to, jak si přivydělat.
Dokazovat či vyvracet v New Jersey to teď bude soud, který může žalované přijít velmi draze. Za dvanáct let totiž žalovaní vypustili do oběhu bazarovým prodejem na 210 000 dodávek Freightliner MT45 a MT55. Společnost Fedex veškerá nařčení pochopitelně důrazně odmítá. „Jsme si vědomi obvinění uvedených ve stížnosti a budeme se žalobě důrazně bránit,“ uvedl zástupceFedex.
Jisté už teď je, že kurýrně-logistická společnost, s ročním provozním ziskem 6,2 miliardy dolarů, přišla o své dobré jméno.
Novinky ze světa elektromobility
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
Aktuality
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci
Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více
21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily
Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více
20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu
Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více