iDNES: Automobilky navrhly EU zdanění aut podle emisí škodlivin

Výrobci automobilů z evropských zemí sdružení v asociaci ACEA vyzvali Evropskou komisi a vlády jednotlivých států unie, aby zavedly systém daní pro automobily podle množství emisí CO2 nebo podle plnění výfukových emisních norem Euro.

Automobilky navrhly EU zdanění aut podle emisí škodlivin

Originální znění článku z iDNES.cz najdete zde.

Výrobci automobilů z evropských zemí sdružení v asociaci ACEA vyzvali Evropskou komisi a vlády jednotlivých států unie, aby zavedly systém daní pro automobily podle množství emisí CO2 nebo podle plnění výfukových emisních norem Euro. Zdanění vozidel spolu se zpřísněním technických kontrol a administrativy by mělo vést k zamezení dovozu starých ojetin zejména do nových členských zemí EU.

"Evropští politici vymýšlejí, jak za cenu enormních nákladů zpřísnit již tak tvrdé limity u moderních automobilů, zatímco silnice zejména v nových členských státech EU jsou plné starých neekologických a nebezpečných vozů," uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR Martin Jahn. Průměrný věk osobního automobilu v ČR je podle něj 13,93 roku a tato hodnota se neustále zvyšuje.

Automobilkám se nelíbí, že snahy unie i jednotlivých států se zaměřují zejména na nové vozy, které kvůli tomu zdražují, zatímco na ojetiny se nevztahují. Podle odhadů výrobců současná i připravovaná opatření unie nová auta prodraží o v průměru 3800 až 7000 eur.

"Naléháme na orgány v mezích komunitárního práva k přijetí příslušných administrativních, technických a daňových opatření odrazujících od prodeje a použití nejvíce znečišťujících a nebezpečných automobilů," uvedla ACEA v prohlášení. Odborníci také upozornili na budoucí nutnost nákladné recyklace ojetin, které noví členové EU masivně dovážejí.

Zatímco průměrný věk osobních vozů na silnicích většiny starých členských států je zhruba sedm až osm let, ve většině novějších členských zemí je to okolo 15 let. To znamená, že v době, kdy EU přijímá jedny z nejpřísnějších ekologických norem pro nové automobily na světě, velká většina vozů na silnicích zemí EU není vybavena ani katalyzátory. V některých členských státech je to až 75 procent všech vozů.

"Za předpokladu, že automobily plnící normy Euro 6 emitují o 90 procent méně NOx a pevných částic než vozy bez katalyzátorů (Euro 0), je jasné že EU nedosáhne svých cílů nikdy, pokud budou pokračovat současné trendy," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Novinky ze světa elektromobility

22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou

Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

Aktuality

25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout

Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více

16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!

Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více

26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci

Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více

21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily

Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více