iDnes.cz: Boj proti stáčení tachometrů. Pětině majitelů aut hrozí shánění razítka
Návštěva stanice technické kontroly (STK) se může v blízké budoucnosti pro majitele některých vozů stát noční můrou. Aniž by cokoliv dělali se stavem tachometru, auto může přijít o povolení jezdit na silnici. I proto sílí hlasy, aby stát raději vybudoval kvalitní databázi, která lépe prověří, zda někdo s odometrem, jak se správně počítadlu najetých kilometrů říká, manipuloval.
Připravovaná vyhláška o technické kontrole počítá s tím, že pokud se při STK zjistí, že vozidlo má najeto méně, než při poslední kontrole, omezí mu technickou způsobilost jen na třicet dní. Během té doby může jeho majitel buď sehnat razítko ze servisu, nebo přijde o povolení jezdit na silnici.
"Dosud si berou lidé volno na STK, teď si budou brát volno ještě na to, aby sehnali v servisu razítko, že se s počítadlem muselo manipulovat kvůli závadě," říká Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA). Podle něj takové opatření může dopadnout na majitele až pětiny ojetých aut, kteří nevěděli, že předchozí majitel tachometr stočil a v podstatě bude legalizovat další přetáčení. Upozorňuje i na fakt, že při předchozí kontrole mohl technik napsat údaj špatně.
Ministerstvo dopravy dosud vyhlášku nezveřejnilo, podle mluvčího Tomáše Neřolda se na ní teprve pracuje. Belgie jako vzor. Zápis z každé kontroly
Podle pořadatele konference, europoslance Tomáše Zdechovského, by měly členské státy Evropské unie směřovat spíše k vytvoření jednotného průkazu vozidla pro všechny země, který by obsahoval veškeré možné informace o stavu vozidla v čase. Například by se sbíraly informace z každé návštěvy servisu, kdy by se zapsal i počet kilometrů.
"Dat musí být dostatečný počet, musí se snížit intervaly mezi daty, kdy se tyto údaje sbírají," říká Jana Horáková z ministerstva vnitra. Podle ní by pomohlo, kdyby se zahrnuly například i údaje od pojišťoven.
Jako vzor považuje Zdechovský belgický Car-Pass. To je v podstatě výpis vývoje počtu kilometrů v průběhu času. Údaje se zapisují při technických kontrolách, návštěvách servisu, výměně pneumatik nebo i běžné silniční kontrole. V Česku podobnou službu nabízí několik komerčních firem, není ale povinná. Ověřit si historii mohou zájemci i na webu ministerstva dopravy. Jde ale jen o údaje z STK.
Belgické zákony umožňují kupujícímu zrušit smlouvu, pokud se prokáže neoprávněná manipulace s historií vozidla. "Ročně tam takových případů registrují jen kolem tisíce. Ta auta jsou pak prostě neprodejná, což dokáže podvodníky skutečně zastavit," dodal Zdechovský. Stejný systém by rád prosadil i v Česku.
Alternativou může být evropský systém Eucaris, data o počtu najetých kilometrů ve vozech do něj ale zatím dávají pouze čtyři země. Česko jde zatím cestou nové vyhlášky, o možném přechodu na modely z jiných zemí jen uvažuje. Podle odhadů tvoří auta se zmanipulovaným počtem kilometrů třicet až čtyřicet procent všech ojetin.
Celý článek najdete zde.
Novinky ze světa elektromobility
25. listopadu 2025 | Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální
Většina majitelů elektromobilů věří, že není zdravé vůz nabíjet zcela do plna. Odpověď však není tak jednoduchá. Záleží na tom, jakou chemii používá vaše baterie, jak často jezdíte a jak s autem zacházíte. … více
13. října 2025 | Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost
Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení dom… více
22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou
Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
Aktuality
9. prosince 2025 | Nový podvod autoservisů: účtují dražší opravy pro auta z velkých bazarů za stejnou práci
Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Ozvaly se desítky řidičů z celé ČR, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či… více
3. září 2025 | Díly v servisech se mění, i když to není potřeba. Anketa mezi lidmi ukázala předražené účty za opravy
Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do… více
25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout
Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
