iDnes.cz: Pro ojetinu vyrazte teď. Mráz pomůže odhalit skryté závady
Pokud zvažujete koupi ojetého auta, teple se oblečte, abyste moc nepromrzli a jděte na to. A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost, tedy na plech a plast.
Vždy testujte ojetinu, kterou chcete koupit, po delším stání, nejlépe celonočním. Pozorně sledujte projevy při startování a ihned po něm a myslete i na dostatečně dlouhou zkušební jízdu do úplného prohřátí všech agregátů, radí odborník na kontrolu ojetin. Mrazivé období může při prověrce ojetiny pomoci, protože lépe odhalí poruchu motoru i další nedostatky.
Dobře poslouchejte motor
„Díky mrazu odhalíte snáze zhoršenou kompresi motoru,“ radí Aleš Zich z Auto AZ Consulting, který se zabývá prověřováním ojetých vozů před koupí. „Zásadně trváme na tom, aby byl vůz při našem příchodu na prověrku studený a ten den nestartovaný. I v letním období za plusových venkovních teplot je totiž start zcela studeného motoru silně vypovídající,“ popisuje.
Nejlépe je poslouchat projevy startujícího vozu po celonočním vymrznutí. Benzinový motor se zhoršenou kompresí bude například déle točit startérem, než naskočí. Bude-li zhoršená komprese na jednom válci, může chvíli po nastartování motor „houpat na volnoběh“ a poté se již zklidní.
„Když přijdete k autu, které již chvíli před tím pár minut ́vrčelo ́, může se vše zdát již v naprostém pořádku a skutečnost je přitom jiná,“ vysvětluje Aleš Zich. Mráz také může ukázat na problémy se žhavicími svíčkami a vstřikovači. „S teplotami klesajícími pod bod mrazu v zimním období se pak jakákoliv počínající porucha nebo nesprávná funkce důležitých komponent může projevit naplno,“ říká odborník.
U dieselových motorů spalujících naftu je studený start vzhledem k principu jejich spalování ještě výraznější prověrkou jejich kondice.
Závada řídící jednotky motoru nebo elektroniky
Závada řídící jednotky motoru nebo elektroniky Nedávno jsme například přijeli k Volvu XC90 s předem ověřeným nájezdem 200 tisíc kilometrů s motorem D5. Tyto motory, pokud je vše v pořádku, startují naprosto snadno a i studené mají hned po nastartování klidný a plynulý chod. Zde však start trval o chvíli déle, než bývá obvyklé, a po startu vynechával jeden válec. To ještě stále může být například jednou vadnou žhavicí svíčkou v ceně cca 1,5 tisíce korun včetně výměny, což není žádný zásadní problém,“ líčí Zich. „Zde ovšem nepravidelný chod přetrvával delší dobu, což už bývá příznakem zhoršené funkce vstřikovačů nafty nebo nějaké počínající mechanické poruchy v motoru. A to už může znamenat drahé opravy v řádech desítek tisíc korun.“
Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben, je však obvykle již úkol pro odborníka. Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.
Za studena nesmí vrzat
Další typickou věcí v zimě je zvukový projev ́načatých ́ ložisek u napínacích kladek, alternátorů a podobně. „Lehce přidřené ložisko bývá obvykle slyšet právě za studena. Jakmile se trochu prohřeje a protočí, tak často ztichne. Jedná se sice obvykle o opravy v řádech tisíců korun, ale i o těchto čekajících investicích do nově pořizované ojetiny je dobré vědět,“ komentuje Aleš Zich.
Stejně jako ložiska se může při ochlazení nebo v mrazu projevit zhoršená funkce některých pohyblivých součástí na podvozku. „Již mnohokrát jsem zažil, že s příchodem zimy začalo při přejezdu nerovností něco vrzat, loupat a podobně. Bývá to již výraznějším opotřebením gumových uložení součástí náprav, orezlými plochami kulových čepů nebo typicky se může ozvat při otáčení koly přidřené horní uložení předních tlumičů,“ vysvětluje expert.
Dlouhá jízda
Je třeba vědět, že automobil je po studeném startu potřeba nechat při zkušební jízdě prohřát na provozní teplotu. V zimě by tedy zkušební jízda neměla být kratší než minimálně 15 km a 20 až 30 minut. Nutnost dlouhé testovací jízdy ilustruje Aleš Zich příkladem: „Pohledově i za studena pěkně funkční Mazda s benzinovým motorem nastartovala i jela bez zásadnějších výhrad. Vnímal jsem sice lehce nestandardní zvukový projev motoru, ale dalo se to ještě hodnotit jako přijatelné. Až teprve po úplném prohřátí se začalo ozývat klepání od motoru a projevila se vůle na klikovém mechanismu motoru.“
Najdete zde.
Novinky ze světa elektromobility
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie
Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více
19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více
Aktuality
včera, 3. října 2024 | Z vody rovnou do bazaru
Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už… více
24. září 2024 | Pozor na zatopená auta, brzy po povodních je jich vždy plný trh. Jak je poznat?
Trvá to jen pár týdnů nebo dokonce dnů a stává se to vždycky – na trh s ojetinami brzy po povodních dorazí auta zaplavená a zničená vodou či bahnem. Původní majitelé nebo nekalí prodejci se většinou snaží škody zatajit, jak je tedy poznat? více
10. září 2024 | SOVA varuje před nákupem ojetého vozu přes soukromý inzerát – až v 80% inzerátů ojetin se neuvádí po pravdě veškeré informace
Podle odhadů společnosti Cebia u zhruba 80% inzerátů ojetých vozů na veřejných inzertních serverech prodejci neuvádí správně veškeré informace a v mnoha případech dokonce zatajují historii havárií, počet předchozích majitelů, původ ojetiny nebo skutečný kilometrový nájezd. více
27. srpna 2024 | Ověřujte si skutečný původ ojetiny ještě před koupí, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů
Klamavé techniky při prodeji ojetin jsou čím dál vynalézavější. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje kupující před dalším rizikem, a tím jsou přeregistrace. Přeregistrace vozidel původem ze zemí, které jsou známé nízkou kvalitou ojetých vozů, se stává oblíbenou technikou nepoctivých prodejců. více