iDnes.cz: Pro ojetinu vyrazte teď. Mráz pomůže odhalit skryté závady

iDnes.cz: Pro ojetinu vyrazte teď. Mráz pomůže odhalit skryté závady

Pokud zvažujete koupi ojetého auta, teple se oblečte, abyste moc nepromrzli a jděte na to. A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost, tedy na plech a plast. 

Vždy testujte ojetinu, kterou chcete koupit, po delším stání, nejlépe celonočním. Pozorně sledujte projevy při startování a ihned po něm a myslete i na dostatečně dlouhou zkušební jízdu do úplného prohřátí všech agregátů, radí odborník na kontrolu ojetin. Mrazivé období může při prověrce ojetiny pomoci, protože lépe odhalí poruchu motoru i další nedostatky. 

 

Dobře poslouchejte motor

 

„Díky mrazu odhalíte snáze zhoršenou kompresi motoru,“ radí Aleš Zich z Auto AZ Consulting, který se zabývá prověřováním ojetých vozů před koupí. „Zásadně trváme na tom, aby byl vůz při našem příchodu na prověrku studený a ten den nestartovaný. I v letním období za plusových venkovních teplot je totiž start zcela studeného motoru silně vypovídající,“ popisuje.

Nejlépe je poslouchat projevy startujícího vozu po celonočním vymrznutí. Benzinový motor se zhoršenou kompresí bude například déle točit startérem, než naskočí. Bude-li zhoršená komprese na jednom válci, může chvíli po nastartování motor „houpat na volnoběh“ a poté se již zklidní.

„Když přijdete k autu, které již chvíli před tím pár minut ́vrčelo ́, může se vše zdát již v naprostém pořádku a skutečnost je přitom jiná,“ vysvětluje Aleš Zich. Mráz také může ukázat na problémy se žhavicími svíčkami a vstřikovači. „S teplotami klesajícími pod bod mrazu v zimním období se pak jakákoliv počínající porucha nebo nesprávná funkce důležitých komponent může projevit naplno,“ říká odborník.

U dieselových motorů spalujících naftu je studený start vzhledem k principu jejich spalování ještě výraznější prověrkou jejich kondice.

 

Závada řídící jednotky motoru nebo elektroniky

 

Závada řídící jednotky motoru nebo elektroniky Nedávno jsme například přijeli k Volvu XC90 s předem ověřeným nájezdem 200 tisíc kilometrů s motorem D5. Tyto motory, pokud je vše v pořádku, startují naprosto snadno a i studené mají hned po nastartování klidný a plynulý chod. Zde však start trval o chvíli déle, než bývá obvyklé, a po startu vynechával jeden válec. To ještě stále může být například jednou vadnou žhavicí svíčkou v ceně cca 1,5 tisíce korun včetně výměny, což není žádný zásadní problém,“ líčí Zich. „Zde ovšem nepravidelný chod přetrvával delší dobu, což už bývá příznakem zhoršené funkce vstřikovačů nafty nebo nějaké počínající mechanické poruchy v motoru. A to už může znamenat drahé opravy v řádech desítek tisíc korun.“

Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben, je však obvykle již úkol pro odborníka. Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.

 

Za studena nesmí vrzat

 

Další typickou věcí v zimě je zvukový projev ́načatých ́ ložisek u napínacích kladek, alternátorů a podobně. „Lehce přidřené ložisko bývá obvykle slyšet právě za studena. Jakmile se trochu prohřeje a protočí, tak často ztichne. Jedná se sice obvykle o opravy v řádech tisíců korun, ale i o těchto čekajících investicích do nově pořizované ojetiny je dobré vědět,“ komentuje Aleš Zich.

Stejně jako ložiska se může při ochlazení nebo v mrazu projevit zhoršená funkce některých pohyblivých součástí na podvozku. „Již mnohokrát jsem zažil, že s příchodem zimy začalo při přejezdu nerovností něco vrzat, loupat a podobně. Bývá to již výraznějším opotřebením gumových uložení součástí náprav, orezlými plochami kulových čepů nebo typicky se může ozvat při otáčení koly přidřené horní uložení předních tlumičů,“ vysvětluje expert.

 

Dlouhá jízda

 

Je třeba vědět, že automobil je po studeném startu potřeba nechat při zkušební jízdě prohřát na provozní teplotu. V zimě by tedy zkušební jízda neměla být kratší než minimálně 15 km a 20 až 30 minut. Nutnost dlouhé testovací jízdy ilustruje Aleš Zich příkladem: „Pohledově i za studena pěkně funkční Mazda s benzinovým motorem nastartovala i jela bez zásadnějších výhrad. Vnímal jsem sice lehce nestandardní zvukový projev motoru, ale dalo se to ještě hodnotit jako přijatelné. Až teprve po úplném prohřátí se začalo ozývat klepání od motoru a projevila se vůle na klikovém mechanismu motoru.“

 

Najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně

Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více

18. ledna 2024 | Zásadní změna, která ušetří čas i peníze. Převést auto půjde on-line

Od února by mělo být daleko snadnější převést auto při jeho prodeji. Nejprve bude možnost požádat o převod digitálně zpřístupněná fyzickým osobám, později během roku se zpřístupní také firmám. více

18. prosince 2023 | Koupil si auto a zůstaly mu jen oči pro pláč. O jeho prodeji v servisu nikdo nevěděl

Na internetu našel krásné Audi A6 ze zahraničí. Sedmačtyřicetiletý muž se rozhodl auto koupit a spojil se s prodávajícím a dostal dokonce i slevu. Vše vypadalo nadějně, vozidlo v bazaru skutečně bylo, jen mu ho zaměstnanci nemohli vydat, protože nikdo o jeho prodeji nevěděl. Muž tak přišel o 915… více

4. prosince 2023 | Odpovědnost za soukromou inzerci

Veřejné inzertní servery, které slouží jako platformy pro soukromou inzerci použitého zboží včetně ojetých automobilů, zůstávají v České republice bez legislativní povinnosti provádět kontroly nabízeného zboží. Zatímco klasické autobazary svá auta prověřují přes specializované firmy typu Cebia, Car Vertical, Vin-Check nebo… více