iDnes.cz: Pro ojetinu vyrazte teď. Mráz pomůže odhalit skryté závady

iDnes.cz: Pro ojetinu vyrazte teď. Mráz pomůže odhalit skryté závady

Pokud zvažujete koupi ojetého auta, teple se oblečte, abyste moc nepromrzli a jděte na to. A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost, tedy na plech a plast. 

Vždy testujte ojetinu, kterou chcete koupit, po delším stání, nejlépe celonočním. Pozorně sledujte projevy při startování a ihned po něm a myslete i na dostatečně dlouhou zkušební jízdu do úplného prohřátí všech agregátů, radí odborník na kontrolu ojetin. Mrazivé období může při prověrce ojetiny pomoci, protože lépe odhalí poruchu motoru i další nedostatky. 

 

Dobře poslouchejte motor

 

„Díky mrazu odhalíte snáze zhoršenou kompresi motoru,“ radí Aleš Zich z Auto AZ Consulting, který se zabývá prověřováním ojetých vozů před koupí. „Zásadně trváme na tom, aby byl vůz při našem příchodu na prověrku studený a ten den nestartovaný. I v letním období za plusových venkovních teplot je totiž start zcela studeného motoru silně vypovídající,“ popisuje.

Nejlépe je poslouchat projevy startujícího vozu po celonočním vymrznutí. Benzinový motor se zhoršenou kompresí bude například déle točit startérem, než naskočí. Bude-li zhoršená komprese na jednom válci, může chvíli po nastartování motor „houpat na volnoběh“ a poté se již zklidní.

„Když přijdete k autu, které již chvíli před tím pár minut ́vrčelo ́, může se vše zdát již v naprostém pořádku a skutečnost je přitom jiná,“ vysvětluje Aleš Zich. Mráz také může ukázat na problémy se žhavicími svíčkami a vstřikovači. „S teplotami klesajícími pod bod mrazu v zimním období se pak jakákoliv počínající porucha nebo nesprávná funkce důležitých komponent může projevit naplno,“ říká odborník.

U dieselových motorů spalujících naftu je studený start vzhledem k principu jejich spalování ještě výraznější prověrkou jejich kondice.

 

Závada řídící jednotky motoru nebo elektroniky

 

Závada řídící jednotky motoru nebo elektroniky Nedávno jsme například přijeli k Volvu XC90 s předem ověřeným nájezdem 200 tisíc kilometrů s motorem D5. Tyto motory, pokud je vše v pořádku, startují naprosto snadno a i studené mají hned po nastartování klidný a plynulý chod. Zde však start trval o chvíli déle, než bývá obvyklé, a po startu vynechával jeden válec. To ještě stále může být například jednou vadnou žhavicí svíčkou v ceně cca 1,5 tisíce korun včetně výměny, což není žádný zásadní problém,“ líčí Zich. „Zde ovšem nepravidelný chod přetrvával delší dobu, což už bývá příznakem zhoršené funkce vstřikovačů nafty nebo nějaké počínající mechanické poruchy v motoru. A to už může znamenat drahé opravy v řádech desítek tisíc korun.“

Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben, je však obvykle již úkol pro odborníka. Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.

 

Za studena nesmí vrzat

 

Další typickou věcí v zimě je zvukový projev ́načatých ́ ložisek u napínacích kladek, alternátorů a podobně. „Lehce přidřené ložisko bývá obvykle slyšet právě za studena. Jakmile se trochu prohřeje a protočí, tak často ztichne. Jedná se sice obvykle o opravy v řádech tisíců korun, ale i o těchto čekajících investicích do nově pořizované ojetiny je dobré vědět,“ komentuje Aleš Zich.

Stejně jako ložiska se může při ochlazení nebo v mrazu projevit zhoršená funkce některých pohyblivých součástí na podvozku. „Již mnohokrát jsem zažil, že s příchodem zimy začalo při přejezdu nerovností něco vrzat, loupat a podobně. Bývá to již výraznějším opotřebením gumových uložení součástí náprav, orezlými plochami kulových čepů nebo typicky se může ozvat při otáčení koly přidřené horní uložení předních tlumičů,“ vysvětluje expert.

 

Dlouhá jízda

 

Je třeba vědět, že automobil je po studeném startu potřeba nechat při zkušební jízdě prohřát na provozní teplotu. V zimě by tedy zkušební jízda neměla být kratší než minimálně 15 km a 20 až 30 minut. Nutnost dlouhé testovací jízdy ilustruje Aleš Zich příkladem: „Pohledově i za studena pěkně funkční Mazda s benzinovým motorem nastartovala i jela bez zásadnějších výhrad. Vnímal jsem sice lehce nestandardní zvukový projev motoru, ale dalo se to ještě hodnotit jako přijatelné. Až teprve po úplném prohřátí se začalo ozývat klepání od motoru a projevila se vůle na klikovém mechanismu motoru.“

 

Najdete zde.

Aktuality

2. února 2023 | Pojistné podvody s auty: Víte, co za ně hrozí?

Občas, když lidem dojdou peníze, snaží se je jakkoli sehnat, a to i podvodem. Ten se ale ve většině případů odhalí a následky jsou nedozírné. Za pár desítek tisíc korun, můžete skončit kvůli podvodu s autem i na deset let za mřížemi. Stojí to za to? Pochybuju.   více

26. ledna 2023 | Rizika přetočeného tachometru

Na první pohled banální „úprava,“ která pouze zvedne cenu při prodeji? Ve skutečnosti základ pro řadu dalších problémů a nečekaných, mnohdy vysokých, investic. více

3. listopadu 2022 | auto.cz: Nové podvody s ojetinami

Pozor na nové trendy s ojetinami! Češi by při dnešním nedostatku ojetin  koupili snad i motorizovaná vrata od stodoly a šarlatáni toho s gustem zneužívají. více

6. září 2022 | Kriminalisté uzavřeli zatím největší případ podvodů s auty v Ústeckém kraji. Škoda přesáhla 16 milionů korun

Policisté z oddělení hospodářské kriminality v Děčíně uzavřeli velký případ podvodu s auty, na kterém pracovali pět let. Vyšetřovatel v něm obvinil tři osoby a dvě firmy. Podle policie způsobili škodu 16 milionů korun tím, že prodávali auta se stočenými tachometry. více

21. července 2022 | Investigace.cz: Za auto na leasing zaplatili stovky tisíc. Nemají auto ani peníze

Desítky lidí zaplatily firmě Jitoro stovky tisíc korun za auto. Zákazníci se domnívali, že s poslední splátkou bude vůz jejich. Pak ale zažili šok: auto jim zabavila leasingová firma Unileasing. Ukázalo se, že auta patřila právě Unileasingu, firma Jitoro byla jen mezičlánek. A peníze, které jí klienti posílali, přestala… více

SOVA na Facebooku