Kroměřížský deník: Majitel nechtěl přepsat auto. Pomohla policie

Auto má v dnešní době skoro každá rodina, mnohé i dvě: jejich prodej či nákup jsou tak běžnou záležitostí, a to nejen v podání specializovaných firem. Co ale dělat, když nový majitel odmítne auto přepsat na sebe a přestane s prodejcem komunikovat? Jak se vyhnout tahanicím za porušení vyhlášky kvůli autu, jehož právoplatným majitelem už nejste?
Podobný případ se stal čtenáři Kroměřížského deníku.
"Prodával jsem staré auto, kupec si pro něj přijel odpoledne, registr vozidel byl už zavřený, takže jsem mu dal svou plnou moc a do smlouvy zanesl, že se zříkám veškeré zodpovědnosti a nový majitel je povinen jej do tří dnů přepsat. Se vším souhlasil, smlouvu podepsal a sliboval, že vše udělá," popsal redakci svou zkušenost Marián Školoud z Kroměříže.
Nic z toho se ovšem nestalo.
"Nového majitele bylo od začátku složité kontaktovat, když se mi to ale povedlo, dušoval se, že dá vše do pořádku. Začal ale jen kolotoč nesmyslných výmluv," líčí čtenář.
Zašel tedy na kroměřížský registr vozidel, od kterého čekal rozuzlení celé záležitosti: moc mu tam ale nepomohli. "Přišel jsem tam se smlouvou a vysvětlil situaci. Sešlo se u toho několik úředníků, ale tak nějak mi naznačili, že s tím nemohu dělat vůbec nic," vzpomíná.
A úředníci to potvrdili i přímo Deníku. "Občan s tím už mnoho dělat nemůže. Nejlépe je, když si původní vlastník zajde na úřad s novým a auto přepíší, tím si to ten původní vlastník pohlídá," doporučuje mluvčí kroměřížské radnice Jan Vondrášek. Podobně to vidí i policisté. "Tato věc je v kompetenci městského úřadu. Ideální je, pokud původní a nový majitel při prodeji společně vozidlo přepíší na městském úřadě," souhlasí kroměřížská policejní mluvčí Simona Kyšnerová. Pokud už se ale chyba stala a obě strany spolu na úřad nešly, končí prodávající tak trochu v začarovaném kruhu. Nový majitel totiž může s autem nakládat podle svého a klidně jednat i proti pravidlům silničního provozu. S tím pak může mít potíže i předchozí majitel.
"Občan, který se dopouští dopravních přestupků, je řešen v přestupkovém řízení na úřadě. Když se zjistí, že vlastníkem vozidla je zapsán někdo jiný, řeší se i přestupek nepřepsání," vysvětlil za radnici Jan Vondrášek.
Podle policistů se však prakticky není čeho bát, zodpovědný bude opravdu nový majitel. "V případě, že je člověk předvolán na policii kvůli přestupku, který spáchal nový majitel, předloží doklady o prodeji vozidla. Policisté následně předvolají současného majitele vozu a s ním pak přestupek řeší," popsala Simona Kyšnerová.
POKUTA ZA NEHODU?
HROZIT BY NEMĚLA
Novému majiteli tak hrozí i pokuta. "Navíc ho mohou oznámit na městský úřad s tím, že si nesplnil povinnost vyplývající ze zákona, tedy nepřepsal vozidlo. Hrozí mu pokuta až pět tisíc korun, ve správním řízení je pokuta podstatně vyšší," říká mluvčí.
Prodávající tak bude z obliga i při řešení případné dopravní nehody. "Pokud má bývalý majitel veškeré náležitosti týkající se prodeje vozu v pořádku, postih mu nehrozí," ujišťuje policejní mluvčí.
A právě policisté pomohli i čtenáři z úvodu textu. "Přiznávám, že jsem byl bezradný, nechtěl jsem být popotahovaný za auto, které není moje, ani jsem jej nechtěl zpět. Jediné, co mě napadlo, bylo jít na policii. Tam jsme to celé sepsali a ujistili mě, že kdyby se s autem cokoliv stalo, moje věc už to nebude," dodává Marián Školoud.
Jinou kapitolou je však povinné ručení: to totiž musí platit vlastník auta, hradit ho cizímu autu by však asi chtěl málokdo. "Zavolal jsem své pojišťovací poradkyni, ta po mě chtěla velký techničák, který jsem ale neměl. Když jsem jí vysvětlil situaci, odkázala mě na pojišťovnu jako takovou, protože s tím nemá zkušenosti. Podobně prvně reagovala i paní na infolince, vše si ale zjistila a ozvala se mi," líčí bývalý majitel.
Celý proces nakonec trval asi čtrnáct dnů. "Potom mi poslala formulář se žádostí o zrušení ručení, já k tomu přiložil kupní smlouvu a zápis hlášení od policistů. Asi do dvou týdnů to pak zrušili a tím mi trápení se starým autem konečně skončilo," uzavřel Marián Školoud.
Celý článek zde.
Novinky ze světa elektromobility
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
Aktuality
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci
Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více
21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily
Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více
20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu
Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více