Lidovky.cz: Umělé omlazení a stočený tachometr. Napálení vám hrozí při každém druhém prodeji

Stočené kilometry a umělé omlazování setrvale patří k nejčastějším trikům, jak nepoctivě zvýšit prodejní cenu ojetiny. Identifikovat takový vůz bývá velmi složité, není to ovšem nemožné.
Dlouhodobé statistiky po ukazují, že podíl ojetých aut se stočeným tachometrem nebo jinak omlazenou historií každoročně narůstá. Zfalšovaná historie se týká více než třetiny aut, ovšem realita je prý až kolem 40 procent.
Podle aktuální analýzy společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním automobilů z druhé ruky, došlo v letošním prvním pololetí ke zvýšení celkové míry stáčení ojetin o dva procentní body na konečných 42 procent, což je alarmující číslo. Tato problematika se přitom nejvíce dotýká zahraničních importů.
Pravý věk prozradí interiér
A právě koupě ojetiny se stočeným tachometrem je jednou z největších nočních můr potenciálních zákazníků. O stavu kilometrů nejvíce vypovídá stav interiéru. Je nutné být pozorný a všímat si i těch nejmenších detailů.
Největší pozornost věnujte čalounění, kobercům, plastům kolem prostoru pro nohy či v zavazadlovém prostoru a rovněž pedálům, volantu a řadicí páce. Zkrátka věcem, kterých se řidič, případně jeho spolujezdci, dotýkají nejčastěji – takže například i tlačítkům elektrického ovládání oken či ovládacím prvkům rádia.
Poškrábané plasty kolem řadicí páky, lesklá kůže na volantu, popraskané kožené čalounění či ošlapané pedály jsou jasným ukazatelem mnoha desítek tisíc najetých kilometrů.
Jenže kontrola interiéru není to jediné. U zánovních aut hodně prozradí také zevrubnější kontrola vozu. Proto při testovací jízdě bedlivě sledujte, jak se auto chová a kde například zabírá spojka.
Pokud kupujete auto do sta tisíc najetých kilometrů, všímejte si i koroze kolem výfuku, stavu zavěšení a podobně.
Použijte všechny smysly
Pokud se někdo o vůz řádně staral , má k němu dokumentaci, jako například výpisy z technických kontrol STK. Pomoci by mohly také pojišťovny, které by mohly mít vůz vedeny jako auto po totální nehodě.
Dobré je kupovaný vůz vnímat také jinými smysly než pouze zrakem. V zánovním autě voní plast, kůže, potahy. V kufru, kde je rezerva, bude cítit guma. To vše by vám mohlo pomoci.
Problém stočených tachometrů je v tom, že u nás není tato praxe klasifikována jako trestný čin, což se některé společnosti, jako například Cebia, či velké autobazary snaží změnit. Ale nedělejme si iluze, že by se pak od stáčení upustilo. Stačí se podívat do Německa, kde tento fenomén roste také, a to navzdory tomu, že tam trestný je. Podle tamějších zdrojů se stáčení dotýká až třetiny ojetin.
Podobně jako v případě stáčení, také omlazování vozidel je poměrně častý nešvar, který se objevuje na českém trhu s ojetinami. Podle statistik společnosti Cebia je téměř každé čtvrté vozidlo ve skutečnosti starší, než tvrdí prodejce.
Příčina je nejspíš ve stále rostoucím počtu dovážených vozidel, u nichž se často padělá rok uvedení do provozu před jejich registrací na referátu dopravy jednoduchým falšováním původního zahraničního technického průkazu. Přitom stačí tak málo.
Zaměřte pozornost na zdánlivé maličkosti, jako je například označení skel, kde je uvedena poslední z číslic roku výroby. Pokud je všude šestka, ale prodejce vám tvrdí, že auto je z roku 2008, protože to má v technickém průkazu, mějte se na pozoru.
Rok výroby najdete kromě karoserie a sklech také na sedadlech, bezpečnostních pásech, plastových dílech, ale i na ABS, klimatizaci či alternátoru nebo na nádobkách provozních kapalin.
Celý článek najdete zde.
Novinky ze světa elektromobility
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
Aktuality
21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily
Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více
20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu
Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více
20. května 2025 | Výrobci stahují miliony vozů a sdružení SOVA varuje - netýkají se svolávací akce přímo Vás?
V prvních čtyřech měsících letošního roku vyhlásily automobilky v Evropě bezprecedentní počet svolávacích akcí. Týkají se vážných technických závad, které mohou mít přímý dopad na bezpečnost řidičů a jejich rodin. Problémy se neomezují na konkrétní modely nebo značky – riziko hrozí stovkám tisíc vozů, které běžně jezdí i… více
24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více