Lidovky.cz: Umělé omlazení a stočený tachometr. Napálení vám hrozí při každém druhém prodeji

Lidovky.cz: Umělé omlazení a stočený tachometr. Napálení vám hrozí při každém druhém prodeji

Stočené kilometry a umělé omlazování setrvale patří k nejčastějším trikům, jak nepoctivě zvýšit prodejní cenu ojetiny. Identifikovat takový vůz bývá velmi složité, není to ovšem nemožné.

Dlouhodobé statistiky po ukazují, že podíl ojetých aut se stočeným tachometrem nebo jinak omlazenou historií každoročně narůstá. Zfalšovaná historie se týká více než třetiny aut, ovšem realita je prý až kolem 40 procent.

Podle aktuální analýzy společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním automobilů z druhé ruky, došlo v letošním prvním pololetí ke zvýšení celkové míry stáčení ojetin o dva procentní body na konečných 42 procent, což je alarmující číslo. Tato problematika se přitom nejvíce dotýká zahraničních importů.

Pravý věk prozradí interiér

A právě koupě ojetiny se stočeným tachometrem je jednou z největších nočních můr potenciálních zákazníků. O stavu kilometrů nejvíce vypovídá stav interiéru. Je nutné být pozorný a všímat si i těch nejmenších detailů.

Největší pozornost věnujte čalounění, kobercům, plastům kolem prostoru pro nohy či v zavazadlovém prostoru a rovněž pedálům, volantu a řadicí páce. Zkrátka věcem, kterých se řidič, případně jeho spolujezdci, dotýkají nejčastěji – takže například i tlačítkům elektrického ovládání oken či ovládacím prvkům rádia.

Poškrábané plasty kolem řadicí páky, lesklá kůže na volantu, popraskané kožené čalounění či ošlapané pedály jsou jasným ukazatelem mnoha desítek tisíc najetých kilometrů.

Jenže kontrola interiéru není to jediné. U zánovních aut hodně prozradí také zevrubnější kontrola vozu. Proto při testovací jízdě bedlivě sledujte, jak se auto chová a kde například zabírá spojka.

Pokud kupujete auto do sta tisíc najetých kilometrů, všímejte si i koroze kolem výfuku, stavu zavěšení a podobně.

Použijte všechny smysly

Pokud se někdo o vůz řádně staral , má k němu dokumentaci, jako například výpisy z technických kontrol STK. Pomoci by mohly také pojišťovny, které by mohly mít vůz vedeny jako auto po totální nehodě.

Dobré je kupovaný vůz vnímat také jinými smysly než pouze zrakem. V zánovním autě voní plast, kůže, potahy. V kufru, kde je rezerva, bude cítit guma. To vše by vám mohlo pomoci.

Problém stočených tachometrů je v tom, že u nás není tato praxe klasifikována jako trestný čin, což se některé společnosti, jako například Cebia, či velké autobazary snaží změnit. Ale nedělejme si iluze, že by se pak od stáčení upustilo. Stačí se podívat do Německa, kde tento fenomén roste také, a to navzdory tomu, že tam trestný je. Podle tamějších zdrojů se stáčení dotýká až třetiny ojetin.

Podobně jako v případě stáčení, také omlazování vozidel je poměrně častý nešvar, který se objevuje na českém trhu s ojetinami. Podle statistik společnosti Cebia je téměř každé čtvrté vozidlo ve skutečnosti starší, než tvrdí prodejce.

Příčina je nejspíš ve stále rostoucím počtu dovážených vozidel, u nichž se často padělá rok uvedení do provozu před jejich registrací na referátu dopravy jednoduchým falšováním původního zahraničního technického průkazu. Přitom stačí tak málo.

Zaměřte pozornost na zdánlivé maličkosti, jako je například označení skel, kde je uvedena poslední z číslic roku výroby. Pokud je všude šestka, ale prodejce vám tvrdí, že auto je z roku 2008, protože to má v technickém průkazu, mějte se na pozoru.

Rok výroby najdete kromě karoserie a sklech také na sedadlech, bezpečnostních pásech, plastových dílech, ale i na ABS, klimatizaci či alternátoru nebo na nádobkách provozních kapalin.

Celý článek najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

25. listopadu 2025 | Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální

Většina majitelů elektromobilů věří, že není zdravé vůz nabíjet zcela do plna. Odpověď však není tak jednoduchá. Záleží na tom, jakou chemii používá vaše baterie, jak často jezdíte a jak s autem zacházíte. … více

13. října 2025 | Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost

Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení dom… více

22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou

Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

Aktuality

9. prosince 2025 | Nový podvod autoservisů: účtují dražší opravy pro auta z velkých bazarů za stejnou práci

Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Ozvaly se desítky řidičů z celé ČR, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či… více

3. září 2025 | Díly v servisech se mění, i když to není potřeba. Anketa mezi lidmi ukázala předražené účty za opravy

Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do… více

25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout

Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více

16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!

Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více