Mladá fronta Dnes: Soud dnes začíná rozplétat případ úplatných úředníků

Mladá fronta Dnes:  Soud dnes začíná rozplétat případ úplatných úředníků

U kolínského soudu dnes začíná hlavní líčení s prvními třemi obžalovanými v kauze falšování dokladů při přihlašování kradených vozidel.

Trvalo to skoro tři a půl roku, než se první případ bývalého úředníka z kolínského odboru dopravy, kde na podzim roku 2012 kvůli rozsáhlým podvodům zasahovala policie, dostal konečně k soudu. A ten začíná dnes. MF DNES potvrdil konání hlavního líčení mluvčí okresního soudu v Kolíně Jiří Kruml. Další jednání je naplánováno na tento čtvrtek.

 

"Celá kauza byla rozdělená na několik větví a ta, která se bude řešit v pondělí, je jednou z nich. Obžaloba je rozsáhlá," odpověděl MF DNES stručně na dotazy k obžalobě dozorující státní zástupce případu Pavel Neruda.

 

U soudu by se dnes měli podle dostupných informací objevit tři obžalovaní. Jedním z nich by měl být i bývalý úředník kolínského odboru dopravy, který měl podle spisu pomáhat před lety s registrací čtyř kradených vozidel. Za delikt mu hrozí až pět let vězení. Zbylí dva obžalovaní jsou údajně obviněni z praní špinavých peněz (legalizace výnosů z trestné činnosti, pozn. redakce).

Kdo konkrétně však jsou tito lidé, nechtěl dozorující státní zástupce, který si vyhradil právo o kauze informovat, uvést. "Chcete po mně informace, které budu číst až v pondělí v obžalobě," uvedl pouze Pavel Neruda a na další dotazy nereagoval.

 

Policejní razie s krycím názvem Chobotnice zasáhla kolínský městský úřad a jeho odbor dopravy na konci roku 2012 poté, co již policie skupinu několika desítek lidí rok sledovala. Jejich trestná činnost ale údajně začala ještě o tři roky dříve. Starosta Kolína Vít Rakušan k případu již před čtyřmi lety poznamenal, že jej policejní zátah na kolínském odboru dopravy nepřekvapil, nevěděl však, o jaká podezření konkrétně jde. Žádné jiné podrobnosti uvést nechtěl. Konkrétnější nemůže být ani po letech.

"Vstupoval jsem do politiky právě proto, aby korupce nebyla. Vedení města tehdy poskytovalo policii součinnost, když nás o to požádala. Víc se však vyjadřovat nebudeme, ctíme presumpci neviny," uvedl pro MF DNES kolínský starosta. Jak to na odboru chodilo? Na podvodném systému přihlašování vozidel měli podle dřívějších vyjádření policie zásadní podíl obchodníci, kteří chtěli vozidla odcizená v Česku nebo ve Velké Británii, vozidla ve špatném technickém stavu nebo vozidla sestavená z několika dílů přihlásit, a tím je legalizovat.

 

Při těchto machinacích se používaly falešné doklady a dnes již obvinění úředníci tyto doklady vědomě přijímali jako legální. Za tyto úkony přijímali úplatky.

"U tří úředníků bylo prokázáno, že úplatky brali nebo přehlíželi zjevně falešné podklady k vedení správního řízení," uvedl na sklonku roku 2012 dnes již bývalý náměstek ředitele středočeské policie Milan Komárek.

Policie tehdy zatkla i vedoucího kolínského odboru dopravy. Součástí skupiny byli také kurýři, kteří předávali peníze, nebo lidé, kteří chtěli přihlášení vozidla urychlit, majitelé okolních autobazarů nebo dovozci. Zdroj MF DNES uvedl, že se dnešní soud nikoho z okolí autobazarů netýká.

 

V případu kolínských podvodů padl dosud jediný podmíněný trest. V loňském roce soud prokázal jednomu z vyšetřovaných mužů, že prodal kradené vozidlo se změněným identifikačním kódem. Kolínský případ legalizace odcizených vozidel je však mnohem složitější, policie tak další tři části případu pořád vyšetřuje. Ve dvou případech jsou podle dřívějších informací obviněny tři osoby z padělání a pozměnění veřejné listiny, za což jim hrozí až tři roky vězení. V poslední části kauzy pak figuruje 23 obviněných, z nichž čtyři jsou opět úředníci, kteří měli za podvodné úkony brát úplatky. Těm hrozí až deset let.

"Ve fázi vyšetřování se k případu nevyjadřujeme," reagoval na dotazy MF DNES ohledně ostatních případů kolínské kauzy mluvčí středočeské policie Jakub Vinčálek. Kdy bude vyšetřování těchto tří větví ukončeno, tedy není jasné. Ví se pouze, že policie vyšetřuje přibližně osmdesát činů, u třicítky z nich pak šlo o korupci. Všichni obvinění úředníci včetně bývalého vedoucího skončili na kolínském odboru ihned po svém zatčení.

 

Celý článek najdete v tištěné verzi Mladá fronta Dnes.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

23. listopadu 2020 | Policejní šetření potvrdilo nelegální stáčení u dovozových ojetin

Sdružení SOVA již delší dobu upozorňuje na vysoké riziko při nákupu ojetiny z dovozu. „Podle našich zkušeností bývá až 90 % těchto aut stočených. Často jsou i předmětem dalších podvodů, jako je falšování roku výroby, zatajení oprav po vážných haváriích či vozidlo v zahraničí odepsané po totální škodě a opět… více

16. listopadu 2020 | Za zapálení autobazaru a zámku tresty od do 4,5 do 9 let vězení

Odvolací soud kvůli kauze zapálení autobazaru v Rozkoši na Vysočině a zámku v Horním Maršově na Trutnovsku zasedal hned dva dny po sobě. Rozsudek táborského soudu částečně zrušil a vynesl nový pravomocní verdikt. Zároveň jednomu z obžalovaných dal povinnost nahradit majetkovou škodu 763 030 korun. více

20. srpna 2020 | Na oficiálních inzertních serverech lze stále koupit identifikátory vozidel i platné „papíry“

Několik všímavých uživatelů internetu upozornilo Sdružení SOVA na zajímavý inzerát na serveru bazos.cz. Prodejce neznámého jména se zde snažil, nebo možná ještě snaží prodat část auta s identifikačním číslem VIN a k tomu i platný technický průkaz. více

9. dubna 2020 | Kvůli koronaviru přicházejí majitelé aut o peníze, ojetiny skoro nejdou prodat, koupit ani reklamovat

V zavřených autobazarech stojí v komisním prodeji auta za miliardy. Na sdružení SOVA se obracejí zoufalí majitelé vozů, které stojí ve stovkách zavřených autobazarů po celé České republice v komisním prodeji. Za normálního stavu by se auta většinou již dávno prodala a prodávající by dostali své peníze. Při zákazu… více

4. března 2020 | Cebia varuje: Pětina dovezených ojetých aut pochází z jiné země, než tvrdí prodejci

Každé páté dovezené ojeté auto (21 %) pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. více

SOVA na Facebooku