Mladá fronta Dnes: Soud dnes začíná rozplétat případ úplatných úředníků
U kolínského soudu dnes začíná hlavní líčení s prvními třemi obžalovanými v kauze falšování dokladů při přihlašování kradených vozidel.
Trvalo to skoro tři a půl roku, než se první případ bývalého úředníka z kolínského odboru dopravy, kde na podzim roku 2012 kvůli rozsáhlým podvodům zasahovala policie, dostal konečně k soudu. A ten začíná dnes. MF DNES potvrdil konání hlavního líčení mluvčí okresního soudu v Kolíně Jiří Kruml. Další jednání je naplánováno na tento čtvrtek.
"Celá kauza byla rozdělená na několik větví a ta, která se bude řešit v pondělí, je jednou z nich. Obžaloba je rozsáhlá," odpověděl MF DNES stručně na dotazy k obžalobě dozorující státní zástupce případu Pavel Neruda.
U soudu by se dnes měli podle dostupných informací objevit tři obžalovaní. Jedním z nich by měl být i bývalý úředník kolínského odboru dopravy, který měl podle spisu pomáhat před lety s registrací čtyř kradených vozidel. Za delikt mu hrozí až pět let vězení. Zbylí dva obžalovaní jsou údajně obviněni z praní špinavých peněz (legalizace výnosů z trestné činnosti, pozn. redakce).
Kdo konkrétně však jsou tito lidé, nechtěl dozorující státní zástupce, který si vyhradil právo o kauze informovat, uvést. "Chcete po mně informace, které budu číst až v pondělí v obžalobě," uvedl pouze Pavel Neruda a na další dotazy nereagoval.
Policejní razie s krycím názvem Chobotnice zasáhla kolínský městský úřad a jeho odbor dopravy na konci roku 2012 poté, co již policie skupinu několika desítek lidí rok sledovala. Jejich trestná činnost ale údajně začala ještě o tři roky dříve. Starosta Kolína Vít Rakušan k případu již před čtyřmi lety poznamenal, že jej policejní zátah na kolínském odboru dopravy nepřekvapil, nevěděl však, o jaká podezření konkrétně jde. Žádné jiné podrobnosti uvést nechtěl. Konkrétnější nemůže být ani po letech.
"Vstupoval jsem do politiky právě proto, aby korupce nebyla. Vedení města tehdy poskytovalo policii součinnost, když nás o to požádala. Víc se však vyjadřovat nebudeme, ctíme presumpci neviny," uvedl pro MF DNES kolínský starosta. Jak to na odboru chodilo? Na podvodném systému přihlašování vozidel měli podle dřívějších vyjádření policie zásadní podíl obchodníci, kteří chtěli vozidla odcizená v Česku nebo ve Velké Británii, vozidla ve špatném technickém stavu nebo vozidla sestavená z několika dílů přihlásit, a tím je legalizovat.
Při těchto machinacích se používaly falešné doklady a dnes již obvinění úředníci tyto doklady vědomě přijímali jako legální. Za tyto úkony přijímali úplatky.
"U tří úředníků bylo prokázáno, že úplatky brali nebo přehlíželi zjevně falešné podklady k vedení správního řízení," uvedl na sklonku roku 2012 dnes již bývalý náměstek ředitele středočeské policie Milan Komárek.
Policie tehdy zatkla i vedoucího kolínského odboru dopravy. Součástí skupiny byli také kurýři, kteří předávali peníze, nebo lidé, kteří chtěli přihlášení vozidla urychlit, majitelé okolních autobazarů nebo dovozci. Zdroj MF DNES uvedl, že se dnešní soud nikoho z okolí autobazarů netýká.
V případu kolínských podvodů padl dosud jediný podmíněný trest. V loňském roce soud prokázal jednomu z vyšetřovaných mužů, že prodal kradené vozidlo se změněným identifikačním kódem. Kolínský případ legalizace odcizených vozidel je však mnohem složitější, policie tak další tři části případu pořád vyšetřuje. Ve dvou případech jsou podle dřívějších informací obviněny tři osoby z padělání a pozměnění veřejné listiny, za což jim hrozí až tři roky vězení. V poslední části kauzy pak figuruje 23 obviněných, z nichž čtyři jsou opět úředníci, kteří měli za podvodné úkony brát úplatky. Těm hrozí až deset let.
"Ve fázi vyšetřování se k případu nevyjadřujeme," reagoval na dotazy MF DNES ohledně ostatních případů kolínské kauzy mluvčí středočeské policie Jakub Vinčálek. Kdy bude vyšetřování těchto tří větví ukončeno, tedy není jasné. Ví se pouze, že policie vyšetřuje přibližně osmdesát činů, u třicítky z nich pak šlo o korupci. Všichni obvinění úředníci včetně bývalého vedoucího skončili na kolínském odboru ihned po svém zatčení.
Celý článek najdete v tištěné verzi Mladá fronta Dnes.
Novinky ze světa elektromobility
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie
Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více
19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více
Aktuality
včera, 3. října 2024 | Z vody rovnou do bazaru
Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už… více
24. září 2024 | Pozor na zatopená auta, brzy po povodních je jich vždy plný trh. Jak je poznat?
Trvá to jen pár týdnů nebo dokonce dnů a stává se to vždycky – na trh s ojetinami brzy po povodních dorazí auta zaplavená a zničená vodou či bahnem. Původní majitelé nebo nekalí prodejci se většinou snaží škody zatajit, jak je tedy poznat? více
10. září 2024 | SOVA varuje před nákupem ojetého vozu přes soukromý inzerát – až v 80% inzerátů ojetin se neuvádí po pravdě veškeré informace
Podle odhadů společnosti Cebia u zhruba 80% inzerátů ojetých vozů na veřejných inzertních serverech prodejci neuvádí správně veškeré informace a v mnoha případech dokonce zatajují historii havárií, počet předchozích majitelů, původ ojetiny nebo skutečný kilometrový nájezd. více
27. srpna 2024 | Ověřujte si skutečný původ ojetiny ještě před koupí, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů
Klamavé techniky při prodeji ojetin jsou čím dál vynalézavější. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje kupující před dalším rizikem, a tím jsou přeregistrace. Přeregistrace vozidel původem ze zemí, které jsou známé nízkou kvalitou ojetých vozů, se stává oblíbenou technikou nepoctivých prodejců. více