Mladá fronta Dnes: Soud dnes začíná rozplétat případ úplatných úředníků

U kolínského soudu dnes začíná hlavní líčení s prvními třemi obžalovanými v kauze falšování dokladů při přihlašování kradených vozidel.
Trvalo to skoro tři a půl roku, než se první případ bývalého úředníka z kolínského odboru dopravy, kde na podzim roku 2012 kvůli rozsáhlým podvodům zasahovala policie, dostal konečně k soudu. A ten začíná dnes. MF DNES potvrdil konání hlavního líčení mluvčí okresního soudu v Kolíně Jiří Kruml. Další jednání je naplánováno na tento čtvrtek.
"Celá kauza byla rozdělená na několik větví a ta, která se bude řešit v pondělí, je jednou z nich. Obžaloba je rozsáhlá," odpověděl MF DNES stručně na dotazy k obžalobě dozorující státní zástupce případu Pavel Neruda.
U soudu by se dnes měli podle dostupných informací objevit tři obžalovaní. Jedním z nich by měl být i bývalý úředník kolínského odboru dopravy, který měl podle spisu pomáhat před lety s registrací čtyř kradených vozidel. Za delikt mu hrozí až pět let vězení. Zbylí dva obžalovaní jsou údajně obviněni z praní špinavých peněz (legalizace výnosů z trestné činnosti, pozn. redakce).
Kdo konkrétně však jsou tito lidé, nechtěl dozorující státní zástupce, který si vyhradil právo o kauze informovat, uvést. "Chcete po mně informace, které budu číst až v pondělí v obžalobě," uvedl pouze Pavel Neruda a na další dotazy nereagoval.
Policejní razie s krycím názvem Chobotnice zasáhla kolínský městský úřad a jeho odbor dopravy na konci roku 2012 poté, co již policie skupinu několika desítek lidí rok sledovala. Jejich trestná činnost ale údajně začala ještě o tři roky dříve. Starosta Kolína Vít Rakušan k případu již před čtyřmi lety poznamenal, že jej policejní zátah na kolínském odboru dopravy nepřekvapil, nevěděl však, o jaká podezření konkrétně jde. Žádné jiné podrobnosti uvést nechtěl. Konkrétnější nemůže být ani po letech.
"Vstupoval jsem do politiky právě proto, aby korupce nebyla. Vedení města tehdy poskytovalo policii součinnost, když nás o to požádala. Víc se však vyjadřovat nebudeme, ctíme presumpci neviny," uvedl pro MF DNES kolínský starosta. Jak to na odboru chodilo? Na podvodném systému přihlašování vozidel měli podle dřívějších vyjádření policie zásadní podíl obchodníci, kteří chtěli vozidla odcizená v Česku nebo ve Velké Británii, vozidla ve špatném technickém stavu nebo vozidla sestavená z několika dílů přihlásit, a tím je legalizovat.
Při těchto machinacích se používaly falešné doklady a dnes již obvinění úředníci tyto doklady vědomě přijímali jako legální. Za tyto úkony přijímali úplatky.
"U tří úředníků bylo prokázáno, že úplatky brali nebo přehlíželi zjevně falešné podklady k vedení správního řízení," uvedl na sklonku roku 2012 dnes již bývalý náměstek ředitele středočeské policie Milan Komárek.
Policie tehdy zatkla i vedoucího kolínského odboru dopravy. Součástí skupiny byli také kurýři, kteří předávali peníze, nebo lidé, kteří chtěli přihlášení vozidla urychlit, majitelé okolních autobazarů nebo dovozci. Zdroj MF DNES uvedl, že se dnešní soud nikoho z okolí autobazarů netýká.
V případu kolínských podvodů padl dosud jediný podmíněný trest. V loňském roce soud prokázal jednomu z vyšetřovaných mužů, že prodal kradené vozidlo se změněným identifikačním kódem. Kolínský případ legalizace odcizených vozidel je však mnohem složitější, policie tak další tři části případu pořád vyšetřuje. Ve dvou případech jsou podle dřívějších informací obviněny tři osoby z padělání a pozměnění veřejné listiny, za což jim hrozí až tři roky vězení. V poslední části kauzy pak figuruje 23 obviněných, z nichž čtyři jsou opět úředníci, kteří měli za podvodné úkony brát úplatky. Těm hrozí až deset let.
"Ve fázi vyšetřování se k případu nevyjadřujeme," reagoval na dotazy MF DNES ohledně ostatních případů kolínské kauzy mluvčí středočeské policie Jakub Vinčálek. Kdy bude vyšetřování těchto tří větví ukončeno, tedy není jasné. Ví se pouze, že policie vyšetřuje přibližně osmdesát činů, u třicítky z nich pak šlo o korupci. Všichni obvinění úředníci včetně bývalého vedoucího skončili na kolínském odboru ihned po svém zatčení.
Celý článek najdete v tištěné verzi Mladá fronta Dnes.
Aktuality
29. května 2023 | Končí velký technický průkaz a hrozí tzv. omlazování ojetých automobilů
Řidiče čeká od 1. ledna 2024 velká změna: Přestanou se vydávat velké technické průkazy a nahradí je malý technický průkaz. To může zkomplikovat určení skutečného stáří vozu. Malý technický průkaz sice bude obsahovat víc informací než doposud, ale v porovnání s velkým průkazem to bude stále výrazně méně. více
25. května 2023 | STUDIE ODHALILA NEJČASTĚJI STÁČENÉ OJETINY
Z analýzy vzešlo jako jasný „vítěz“ Audi A8. Stočený tachometr má téměř každá třetí nabízená ojetina V desítce nejčastěji stáčených ojetin najdeme také například VW Transporter, BMW X5, Audi A7 nebo Ford Mustang Ze studie společnosti carVertical také vyplývá, že roste počet stočených… více
25. května 2023 | Cebia protestuje proti prezentaci svých prověrek ze strany AUTO ESA
Na trhu ojetin vypukl nevídaný konflikt. Společnost Cebia, která má vysoké odborné renomé a třicetiletou tradici v oblasti prověřování ojetých vozů, se ohradila proti způsobu, jakým prezentuje její data autobazar AUTO ESA. Autobazar Auto ESA tvrdil, že všechna auta jsou kompletně nezávisle prověřena společností Cebia, ale ta… více
16. května 2023 | Nejvíce kradenou značkou v roce 2022 byl Mercedes-Benz. Následují BMW a Audi
Rok 2022 byl pro trh s novými i ojetými automobily náročný. Celému odvětví stále chybí tempo, a i když se zdá, že se do podoby, kterou jsme zažili ještě před krizí již nevrátí, za posledních 12 měsíců se událo mnoho zajímavých věcí. Platforma pro kontrolu historie vozů carVertical představuje nejzajímavější poznatky,… více
24. dubna 2023 | Rok 2022 byl ve znamení klesajícího zájmu o ojetiny ze zahraničí
Přemýšlíte nad koupí ojetiny z dovozu? Na co si dát pozor a jak auto správně prověřit? Víte, jaké nástrahy skýtá nepřiznané DPH a jak si stojí trh s ojetinami z dovozu? více