Největší podvod v historii ČR: Frajer stočil tachometr auta o 600 000 km. Při prodeji tvrdil, že s autem takřka nejezdil

Jestli jsou někteří prodejci ojetin v něčem opravdu velmi „dobří”, pak je to ve stáčení tachometrů. Nicméně tento případ šokoval policii i velmi otrlé jedince.

Jestli by se nějaká činnost kolem prodeje ojetin v Čechách dala nazvat „národním sportem“, pak je to nepochybně stáčení tachometrů. Toto nikterak optimistické (a pro mnohé z vás možná příliš skeptické) tvrzení je nejen podloženo tvrdými daty a údaji například od Sdružení na ochranuvlastníků automobilů (SOVA), které jen za poslední dva roky dohledalo přes 6 000 vozidel s podvodně stočeným tachometrem na českém trhu. Ovšem i mezi opravdovými „echt podvody“ je tento případ se 600 tisíci výjimečný. Pojďme se na něj podívat společně.

Pokud se jen trochu zajímáte o automobily a jejich techniku, musí vám být hned jasné, kdy nastal opravdový boom se stáčením tachometrů. Ano, bylo to přesně v té době, kdy automobilky začaly hromadně přecházet na digitální zobrazení ujeté vzdálenosti. Je totiž velmi jednoduché připojit se s notebookem k řídicí jednotce vozu a během několika minut omladit auto o pár desítek (nebo také pár stovek, jak si za chvíli ukážeme) tisíc kilometrů. A tedy spáchat bleskurychlý podvod.

Protože stočení tachometru ničím jiným než sprostým podvodem není. Ostatně přesně tak to posuzují i orgány činné v trestním řízení. Ano, je nepoměrně jednodušší pořídit si (často nelegální, „cracknutý“ software), připojit se konektorem k palubnímu systému vozidla a „upravit“ stav tachometru. Rozhodně je to jednodušší než za dřevních dob připojení vrtačky k náhonu tachometru a mechanický odečet směrem dozadu. Případně filigránská práce s rozebráním samotného tachometru.

A je podle mého soudu až s podivem, že jsme to nechali zajít tak daleko. Neb dlouhé roky to všem podobným úpravcům bez problémů procházelo, tu a tam někoho sice policie „klepla přes prsty“, ale jinak „pohoda a klídek“. Všichni věděli, že se to děje opravdu ve velkém měřítku, ale všichni s tím tak nějak asi počítali. Mimochodem skoro denně jezdím kolem takové dílenské uličky. Na jedné z těch garáží/stavení je cedule „Servis digitálních tachometrů“. Před ní vždy stojí nějaká auta. Opravdu je to „servis“?

Možná tak servis pro ty klienty. Ale určitě už ne servis pro ty, kdo pak jejich auta kupují. Na dobře udržovaném, zachovalém voze s kvalitně postaveným interiérem totiž opravdu nemáte šanci poznat, jestli má najeto řekněme 180, nebo 280 tisíc. Jenže cenově to může být značný rozdíl. Nemluvě o tom, že auto ve 180 potřebuje dle plánů výrobce vyměnit zcela jiné komponenty, než ve 280 tisících. Kde zkrátka mnozí počítají s tím, že co se ve 180 mělo vyměnit, se také vyměnilo. 

Oněch 180 tisíc kilometrů je mimochodem nějaká magická hodnota, protože za svoji praxi u ojetin jsem se přesně s údajem 18X XXX setkal tak často, až to nemohla být náhoda. Jeden rozhovor s úpravcem tachometrů mi to pak potvrdil. „Všichni to chtějí pod dvě kila, aby tam nebyla dvojka na začátku, ale aby tam nebylo ani 199 000, protože to už je nápadné. Tak dávám 183 000 kilometrů, to je takové neutrální, nenápadné.“ Aha. Tak to jen abyste věděli do budoucna, co může skrývat auto se 183 tisíci na tachometru.

Nejčastěji se přitom stáčí 100, 150 tisíc kilometrů, zcela klasicky pak z 330 na 180 tisíc, to už je velmi citelné zlepšení finanční hodnoty. Vyšší desítky / nižší stovky tisíc během několika vteřin „práce“? Nekupte to. Tomu se žádný seriózní byznys ani neblíží. O práci kdekoli v režimu od–do samozřejmě ani nemluvě, to už je zcela někde jinde. Ovšem to, co se povedlo „frajerovi“ z Třebíče, tomu se nikdo v Čechách zatím ani nepřiblížil. Posuďte sami.

Nejčastěji se přitom stáčí 100, 150 tisíc kilometrů, zcela klasicky pak z 330 na 180 tisíc, to už je velmi citelné zlepšení finanční hodnoty. Vyšší desítky / nižší stovky tisíc během několika vteřin „práce“? Nekupte to. Tomu se žádný seriózní byznys ani neblíží. O práci kdekoli v režimu od–do samozřejmě ani nemluvě, to už je zcela někde jinde. Ovšem to, co se povedlo „frajerovi“ z Třebíče, tomu se nikdo v Čechách zatím ani nepřiblížil. Posuďte sami.

 

Jak totiž uvádí Policie České republiky, jistý zájemce o koupi automobilu (tady ovšem coby výrobního prostředku) z Třebíče objevil na inzertním serveru nabídku prodeje nákladního vozidla Iveco. „Telefonicky se tedy s prodejcem domluvil na okolnostech prodeje. Ten mu přitom tvrdil, že vozidlo má najeto asi 40 000 kilometrů a že je v zánovním stavu. Pod vidinou výhodného obchodu tedy kupující za vůz zaplatil 407 000 korun v hotovosti. V kupní smlouvě byla přitom uvedena cena pouze 30 000 korun bez daně.

„Prodejce tuto nízkou cenu kupujícímu vysvětloval tím, že by z vysoké kupní ceny by musel platit daň,“ uvedla dále mluvčí policie Kozumplíková. Nákladnímu Ivecu navíc podle policie chyběl povinný tachograf. „Prodejce slíbil, že ho po prodeji obratem dodá. To ovšem neučinil ani po několika urgencích, což vedlo kupujícího k podezření, že s vozidlem není něco v pořádku. V autorizovaném servisu Iveco mu z VIN vozu sdělili výčet oprav a celou jeho historii. K úžasu navíc zjistil, že vozidlo má najeto víc než 600 000 kilometrů,“ uvedla mluvčí.

Jinými slovy, ten prodejce vědomě okradl kupujícího o stovky tisíc korun. A moc dobře věděl, proč v autě není tachometr. Tohle už není „estetické“ omlazení, tohle je zlodějna nejhrubšího zrna. Alespoň tak to vidím já. Pominu určitou naivitu kupujícího, nicméně to neznamená, že je to důvod jej sprostě okrást. Mimochodem, jak to vnímáte vy? Jak se dá podle vás něčemu podobnému zabránit? Dejte nám vědět do diskuse, děkujeme!

Zdroj: https://www.autozive.cz/staceni-tachometru-rekord/

Opravdu brutálně se začalo stáčet s nástupem digitPokud se jen trochu zajímáte o automobily a jejich techniku, musí vám být hned jasné, kdy nastal opravdový boom se stáčením tachometrů. Ano, bylo to přesně v té době, kdy automobilky začaly hromadně přecházet na digitální zobrazení ujeté vzdálenosti. Je totiž velmi jednoduché připojit se s notebookem k řídicí jednotce vozu a během několika minut omladit auto o pár desítek (nebo také pár stovek, jak si za chvíli ukážeme) tisíc kilometrů. A tedy spáchat bleskurychlý podvod.

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více