Odpovědnost za soukromou inzerci
Veřejné inzertní servery, které slouží jako platformy pro soukromou inzerci použitého zboží včetně ojetých automobilů, zůstávají v České republice bez legislativní povinnosti provádět kontroly nabízeného zboží. Zatímco klasické autobazary svá auta prověřují přes specializované firmy typu Cebia, Car Vertical, Vin-Check nebo AutoDNA, u soukromé inzerce tato praxe není běžná. Spotřebitelé tak nemají jistotu, zda je nákup ojetin z těchto zdrojů bezpečný.
„Koupit ojetinu přes soukromý inzerát je vysoce rizikové. Takový vůz většinou nemá doloženou historii, často schází záznamy z kontroly tachometru, není jistý jeho skutečný původ a celá koupě tak může skončit velkým zklamáním. Na naše sdružení se obrací čím dál více podvedených majitelů vozů, kteří koupili auto po nepřiznané bouračce či s brutálně stočeným tachometrem. Proto by veřejné inzertní servery při nabízení ojetých vozů měly být regulovány legislativou nařizující prověření kódu VIN a identity prodávajícího. To by na sekundární trh přineslo větší transparentnost, významně by se zvýšila ochrana spotřebitelů, omezily daňové úniky,“ zdůraznil Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA.
V současné době existuje v České republice celá řada inzertních serverů, které umožňují jednotlivcům i firmám nabízet své automobily k prodeji. Tyto platformy mají statisíce uživatelů a mnoho lidí se domnívá, že díky koupi vozu jejich prostřednictvím ušetří čas i peníze. Nicméně, zatímco profesionální autobazary musí dodržovat přísná pravidla a podléhají kontrolám řady státních institucí, inzeráty soukromých osob na těchto serverech nepodléhají téměř žádným legislativním opatřením.
„Jednotliví prodejci tak mohou porušovat i daňovou legislativu, pokud nepřiznají příjmy, které z prodejů aut mají a stát má jen malou šanci je odhalit,” vysvětluje Zbyněk Veselý.
Sdružení SOVA proto bude prosazovat změnu zákonů tak, aby inzertní weby měly povinnost autorizovat a validovat prodejce a nesly odpovědnost za jimi nabízené produkty, které jsou jejich prostřednictvím nabízeny. Je na čase zvýšit dohled státu a jeho institucí nad touto oblastí obchodování s tak drahou komoditou, jako jsou ojeté automobily, ale i jiné použité zboží.
Legislativa by měla zahrnovat:
- Povinnost ověřit identitu a kontaktní údaje prodejce
- Povinnost prověření technického stavu a historie vozidla přes kód VIN
- Možnost pro kupujícího podat stížnost v případě podvodu nebo zavádějících informací v inzerátu
„Je tedy otázkou proč není standardem ověření ojetin již samotnými inzertními portály a vzniká tak místo koncentrující desítky tisíc podvodných inzerátů. SOVA se bude dále zasazovat o to, aby edukovala kupující ohledně potenciálních rizik a také rozproudila diskuzi směrem k zavedení legislativy pro odpovědnost veřejných inzertních serverů,“ dodává Zbyněk Veselý.
Zdroj: https://shorturl.at/agV24
Novinky ze světa elektromobility
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
Aktuality
24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více
13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu
Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více
24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit
V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více
16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více