Odpovědnost za soukromou inzerci
Veřejné inzertní servery, které slouží jako platformy pro soukromou inzerci použitého zboží včetně ojetých automobilů, zůstávají v České republice bez legislativní povinnosti provádět kontroly nabízeného zboží. Zatímco klasické autobazary svá auta prověřují přes specializované firmy typu Cebia, Car Vertical, Vin-Check nebo AutoDNA, u soukromé inzerce tato praxe není běžná. Spotřebitelé tak nemají jistotu, zda je nákup ojetin z těchto zdrojů bezpečný.
„Koupit ojetinu přes soukromý inzerát je vysoce rizikové. Takový vůz většinou nemá doloženou historii, často schází záznamy z kontroly tachometru, není jistý jeho skutečný původ a celá koupě tak může skončit velkým zklamáním. Na naše sdružení se obrací čím dál více podvedených majitelů vozů, kteří koupili auto po nepřiznané bouračce či s brutálně stočeným tachometrem. Proto by veřejné inzertní servery při nabízení ojetých vozů měly být regulovány legislativou nařizující prověření kódu VIN a identity prodávajícího. To by na sekundární trh přineslo větší transparentnost, významně by se zvýšila ochrana spotřebitelů, omezily daňové úniky,“ zdůraznil Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA.
V současné době existuje v České republice celá řada inzertních serverů, které umožňují jednotlivcům i firmám nabízet své automobily k prodeji. Tyto platformy mají statisíce uživatelů a mnoho lidí se domnívá, že díky koupi vozu jejich prostřednictvím ušetří čas i peníze. Nicméně, zatímco profesionální autobazary musí dodržovat přísná pravidla a podléhají kontrolám řady státních institucí, inzeráty soukromých osob na těchto serverech nepodléhají téměř žádným legislativním opatřením.
„Jednotliví prodejci tak mohou porušovat i daňovou legislativu, pokud nepřiznají příjmy, které z prodejů aut mají a stát má jen malou šanci je odhalit,” vysvětluje Zbyněk Veselý.
Sdružení SOVA proto bude prosazovat změnu zákonů tak, aby inzertní weby měly povinnost autorizovat a validovat prodejce a nesly odpovědnost za jimi nabízené produkty, které jsou jejich prostřednictvím nabízeny. Je na čase zvýšit dohled státu a jeho institucí nad touto oblastí obchodování s tak drahou komoditou, jako jsou ojeté automobily, ale i jiné použité zboží.
Legislativa by měla zahrnovat:
- Povinnost ověřit identitu a kontaktní údaje prodejce
- Povinnost prověření technického stavu a historie vozidla přes kód VIN
- Možnost pro kupujícího podat stížnost v případě podvodu nebo zavádějících informací v inzerátu
„Je tedy otázkou proč není standardem ověření ojetin již samotnými inzertními portály a vzniká tak místo koncentrující desítky tisíc podvodných inzerátů. SOVA se bude dále zasazovat o to, aby edukovala kupující ohledně potenciálních rizik a také rozproudila diskuzi směrem k zavedení legislativy pro odpovědnost veřejných inzertních serverů,“ dodává Zbyněk Veselý.
Zdroj: https://shorturl.at/agV24
Novinky ze světa elektromobility
25. listopadu 2025 | Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální
Většina majitelů elektromobilů věří, že není zdravé vůz nabíjet zcela do plna. Odpověď však není tak jednoduchá. Záleží na tom, jakou chemii používá vaše baterie, jak často jezdíte a jak s autem zacházíte. … více
13. října 2025 | Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost
Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení dom… více
22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou
Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
Aktuality
9. prosince 2025 | Nový podvod autoservisů: účtují dražší opravy pro auta z velkých bazarů za stejnou práci
Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Ozvaly se desítky řidičů z celé ČR, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či… více
3. září 2025 | Díly v servisech se mění, i když to není potřeba. Anketa mezi lidmi ukázala předražené účty za opravy
Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do… více
25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout
Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
