Ojetina z ciziny: Proč je teď ideální čas na koupi a na co si dát pozor
Tuzemská měna se vůči euru aktuálně drží pod 24 korunami. To samozřejmě zlevňuje dovážené věci, v našem případě pak auta (a třeba také náhradní či tuningové díly). Na nezkušené kupce ale může za hranicemi čekat mnoho nastražených pastí.
Posilující kurz české měny proti euru nahrává dovozcům a kdo zrovna teď shání nějaké ojeté auto, může v tom cítit příležitost, jak si ze zahraničí výhodněji nějaké přivézt. Počin je to ale trochu dobrodružný, takže není od věci si připomenout pár základních pouček, ať nenaletíte.
Nemyslete si, že kultura prodeje ojetých vozidel v Německu, ale i jinde za hranicemi, nepřipomíná místy „divoké české devadesátky“. Stejně jako u nás tak lze narazit na poměrně dost falešných a podvodných inzerátů a zavádějících údajů. Kdo nemá vytipované spolehlivé prodejce, zpravidla napoprvé hned naletí. Nemusí to tak být, ale buďte ostražití.
Zatímco u nás vás cesta sto kilometrů někam pro auto, ze kterého se vyklube past, tolik mrzet nebude, tak strávit celý den na cestách a projet 6 000 korun za benzín či naftu jen proto, abyste u nizozemských hranic zjistili, že to inzerované auto neexistuje, je přinejlepším nepříjemnost.
Typickým trikem prodejců je uvádění ceny bez DPH, nepřesné uvádění roku výroby či požadování různých manipulačních poplatků. Nepoctivý prodejce vycítí, že se vám nebude chtít po celodenní cestě odjet s prázdnou, tak vás bude chtít řádně podojit, případně oblafnout.
Ve značce zaplatíte nejvíc
Nejspolehlivější jsou značkoví prodejci ojetých aut, zpravidla přidružení k showroomu nových vozidel. Vozidla bývají prověřená, s kompletní historií a zpravidla ve velmi dobrém stavu. Pro nezkušeného kupce se jedná o asi nejbezpečnější cestu, protože je nejvyšší šance, jak se případně domoci nějakých záruk. Na druhou stranu jsou ale taková auta nejdražší. I tak se ale může se silnou korunou jednat o výhodný nákup, zejména pokud aut stojí třeba 20 tisíc eur a konkrétní verzi u nás prostě sehnat nemůžete.
Pozor na to, co podepisujete. Předložené dokumenty budou v místním jazyce, a pokud jím nevládnete, tak si vezměte někoho zkušenějšího s sebou. Dnes už i docela dobře fungují různé překládající aplikace v mobilu. Nespoléhejte se na to, že každý prodejce bude umět slušně anglicky.
Větší prodejci vám nabídnou také pojištění a zprostředkování dokumentace potřebné k převodu. Obvykle je to ale všechno za další poplatek a stejně musíte na úřad. A u značkových prodejců se obvykle nesmlouvá o ceně, naopak je to mnohdy považováno za neslušnost.
Pozor na DPH a převody peněz!
V rámci Evropské unie platí taková zvláštnost. Pokud má auto najeto do 6 000 km, nebo bylo poprvé registrováno před méně než šesti měsíci, považuje se za auto nové a z takového vozu budete muset v Česku po dovozu zaplatit DPH. Velký pozor si na to dejte právě při koupi takto mladých a málo ojetých vozů.
Také si dopředu domluvte, jak to bude s převodem peněz. Někteří prodejci už u dražších aut nechtějí akceptovat hotovost a vyžadují jen převod na firemní účet. Při převádění peněz si zjistěte, jak je to s podmínkami a poplatky u vaší banky a která cesta bude nejvýhodnější, ať právě na poplatcích nakonec nezaplatíte víc, než kolik jste původně chtěli ušetřit na výhodném kurzu koruny a eura.
Soukromá inzerce a překupníci jsou velké riziko
Nejrizikovější bývá koupě od soukromníka či nějakého místního překupníka. Prodej od soukromníka je podobně rizikový jako u nás: zamlčování důležitých informací, riziko podvodu. V inzerátech takto číhají vytopená auta, vozy s právními vadami či prostě auta, kterých se prodávající nemůže zbavit přes nějakého zavedeného prodejce, který to s takovým autem nechce riskovat.
Novinky ze světa elektromobility
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
Aktuality
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci
Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více
21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily
Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více
20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu
Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více