Ojetina z ciziny: Proč je teď ideální čas na koupi a na co si dát pozor
Tuzemská měna se vůči euru aktuálně drží pod 24 korunami. To samozřejmě zlevňuje dovážené věci, v našem případě pak auta (a třeba také náhradní či tuningové díly). Na nezkušené kupce ale může za hranicemi čekat mnoho nastražených pastí.
Posilující kurz české měny proti euru nahrává dovozcům a kdo zrovna teď shání nějaké ojeté auto, může v tom cítit příležitost, jak si ze zahraničí výhodněji nějaké přivézt. Počin je to ale trochu dobrodružný, takže není od věci si připomenout pár základních pouček, ať nenaletíte.
Nemyslete si, že kultura prodeje ojetých vozidel v Německu, ale i jinde za hranicemi, nepřipomíná místy „divoké české devadesátky“. Stejně jako u nás tak lze narazit na poměrně dost falešných a podvodných inzerátů a zavádějících údajů. Kdo nemá vytipované spolehlivé prodejce, zpravidla napoprvé hned naletí. Nemusí to tak být, ale buďte ostražití.
Zatímco u nás vás cesta sto kilometrů někam pro auto, ze kterého se vyklube past, tolik mrzet nebude, tak strávit celý den na cestách a projet 6 000 korun za benzín či naftu jen proto, abyste u nizozemských hranic zjistili, že to inzerované auto neexistuje, je přinejlepším nepříjemnost.
Typickým trikem prodejců je uvádění ceny bez DPH, nepřesné uvádění roku výroby či požadování různých manipulačních poplatků. Nepoctivý prodejce vycítí, že se vám nebude chtít po celodenní cestě odjet s prázdnou, tak vás bude chtít řádně podojit, případně oblafnout.
Ve značce zaplatíte nejvíc
Nejspolehlivější jsou značkoví prodejci ojetých aut, zpravidla přidružení k showroomu nových vozidel. Vozidla bývají prověřená, s kompletní historií a zpravidla ve velmi dobrém stavu. Pro nezkušeného kupce se jedná o asi nejbezpečnější cestu, protože je nejvyšší šance, jak se případně domoci nějakých záruk. Na druhou stranu jsou ale taková auta nejdražší. I tak se ale může se silnou korunou jednat o výhodný nákup, zejména pokud aut stojí třeba 20 tisíc eur a konkrétní verzi u nás prostě sehnat nemůžete.
Pozor na to, co podepisujete. Předložené dokumenty budou v místním jazyce, a pokud jím nevládnete, tak si vezměte někoho zkušenějšího s sebou. Dnes už i docela dobře fungují různé překládající aplikace v mobilu. Nespoléhejte se na to, že každý prodejce bude umět slušně anglicky.
Větší prodejci vám nabídnou také pojištění a zprostředkování dokumentace potřebné k převodu. Obvykle je to ale všechno za další poplatek a stejně musíte na úřad. A u značkových prodejců se obvykle nesmlouvá o ceně, naopak je to mnohdy považováno za neslušnost.
Pozor na DPH a převody peněz!
V rámci Evropské unie platí taková zvláštnost. Pokud má auto najeto do 6 000 km, nebo bylo poprvé registrováno před méně než šesti měsíci, považuje se za auto nové a z takového vozu budete muset v Česku po dovozu zaplatit DPH. Velký pozor si na to dejte právě při koupi takto mladých a málo ojetých vozů.
Také si dopředu domluvte, jak to bude s převodem peněz. Někteří prodejci už u dražších aut nechtějí akceptovat hotovost a vyžadují jen převod na firemní účet. Při převádění peněz si zjistěte, jak je to s podmínkami a poplatky u vaší banky a která cesta bude nejvýhodnější, ať právě na poplatcích nakonec nezaplatíte víc, než kolik jste původně chtěli ušetřit na výhodném kurzu koruny a eura.
Soukromá inzerce a překupníci jsou velké riziko
Nejrizikovější bývá koupě od soukromníka či nějakého místního překupníka. Prodej od soukromníka je podobně rizikový jako u nás: zamlčování důležitých informací, riziko podvodu. V inzerátech takto číhají vytopená auta, vozy s právními vadami či prostě auta, kterých se prodávající nemůže zbavit přes nějakého zavedeného prodejce, který to s takovým autem nechce riskovat.
Aktuality
29. května 2023 | Končí velký technický průkaz a hrozí tzv. omlazování ojetých automobilů
Řidiče čeká od 1. ledna 2024 velká změna: Přestanou se vydávat velké technické průkazy a nahradí je malý technický průkaz. To může zkomplikovat určení skutečného stáří vozu. Malý technický průkaz sice bude obsahovat víc informací než doposud, ale v porovnání s velkým průkazem to bude stále výrazně méně. více
25. května 2023 | STUDIE ODHALILA NEJČASTĚJI STÁČENÉ OJETINY
Z analýzy vzešlo jako jasný „vítěz“ Audi A8. Stočený tachometr má téměř každá třetí nabízená ojetina V desítce nejčastěji stáčených ojetin najdeme také například VW Transporter, BMW X5, Audi A7 nebo Ford Mustang Ze studie společnosti carVertical také vyplývá, že roste počet stočených… více
25. května 2023 | Cebia protestuje proti prezentaci svých prověrek ze strany AUTO ESA
Na trhu ojetin vypukl nevídaný konflikt. Společnost Cebia, která má vysoké odborné renomé a třicetiletou tradici v oblasti prověřování ojetých vozů, se ohradila proti způsobu, jakým prezentuje její data autobazar AUTO ESA. Autobazar Auto ESA tvrdil, že všechna auta jsou kompletně nezávisle prověřena společností Cebia, ale ta… více
16. května 2023 | Nejvíce kradenou značkou v roce 2022 byl Mercedes-Benz. Následují BMW a Audi
Rok 2022 byl pro trh s novými i ojetými automobily náročný. Celému odvětví stále chybí tempo, a i když se zdá, že se do podoby, kterou jsme zažili ještě před krizí již nevrátí, za posledních 12 měsíců se událo mnoho zajímavých věcí. Platforma pro kontrolu historie vozů carVertical představuje nejzajímavější poznatky,… více
24. dubna 2023 | Rok 2022 byl ve znamení klesajícího zájmu o ojetiny ze zahraničí
Přemýšlíte nad koupí ojetiny z dovozu? Na co si dát pozor a jak auto správně prověřit? Víte, jaké nástrahy skýtá nepřiznané DPH a jak si stojí trh s ojetinami z dovozu? více