Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze. 

Vyplývá to z datové analýzy 341 tisíc inzerátů na inzertním webu TipCars.com. Čísla dále ukázala, že nabídka ojetých automobilů se v uplynulém roce přesunula do Prahy a Středočeského kraje na úkor zbytku republiky. Navzdory růstu životních nákladů lidé hledali mladší a dražší auta. Průměrně šlo o 6letý vůz s cenou mezi 250 a 500 tisíci Kč, zatímco v roce 2022 to bylo 8 let za cenu od 100 do 250 tisíc Kč.

Množství inzerce, průměrné stáří a nájezd zůstaly v porovnávaných letech 2023 a 2022 zhruba stejné. Analýza 341 tisíc inzerovaných vozů ukázala za rok 2023 průměrné stáří nabízených vozidel 8,3 roku a průměrný nájezd 126 000 km, srovnatelně s předešlým rokem. Výrazněji se ale změnilo geografické umístění nabídek. 

„Praha v roce 2023 tvořila dvě pětiny nabídek, spolu se Středočeským krajem pak obsáhla polovinu všech inzerátů. To je meziročně o 5 % více. Naopak nejméně ojetin bylo tradičně nabízeno na Karlovarsku a Liberecku,“ říká Ing. Marek Knieža, ředitel jednoho z největších českých auto-moto inzertních webů TipCars.com, který má aktuálně v nabídce přes 75 tisíc nových i ojetých automobilů. 

 

Ostrava je jako Praha, jenom dražší

Zatímco věk a nájezd stagnuje, k posunu došlo v oblasti ceny. Průměrná cena inzerovaného vozu narostla o 31 tisíc na 504 tisíc Kč. Nejvíce přitom za ojetinu požadovali prodejci v Moravskoslezském kraji. Se stářím 8 let a nájezdem 122 000 km na tachometru šlo průměrně o částku kolem 560 tisíc Kč. To je více než průměrná cena v hlavním městě. 

„Ostravsko v posledních letech nebylo nejlevnější. Loni se ale stalo s přehledem nejdražším regionem Česka,“ upozorňuje na překvapivou skutečnost Ing. Marek Knieža. „Za stejně starou ojetinu jste v Praze dali o 40 tisíc korun méně. Na tachometru měla přitom ještě o 2 000 km nižší nájezd.“ V roce 2022 byla přitom situace opačná. Typická ojetina inzerovaná v Praze měla 7 let, 112 000 km na tachometru a stála 568 tisíc Kč. Severomoravská pak měla 8 let, 121 000 km a cenovku v průměru 534 tisíc Kč. 

Nejlevněji bylo loni v Ústeckém kraji. Průměr byl 339 000 Kč. Pod 400 tisíc Kč se vešla ještě Vysočina. O rok dříve bylo v obou krajích ještě výhodněji s cenou 322 tisíc Kč, resp. 370 tisíc Kč. Vždy se přitom jednalo o průměrně 9leté auto s nájezdem kolem 140 000 km.

Elektřina kolem Prahy, nafta mezi Jihlavou a Brnem

Podíl nabídek pohonů zůstal meziročně bez větších změn. Nejvíce nabízených ojetin spalovalo benzin (51 %), naftu tankovalo 45 %. Výjimkou byl Jihomoravský kraj spolu s Vysočinou, kde nabídka naftových automobilů překonala benzin. Vznětových ojetin tu bylo 50,6 %, resp. 58,7 %. Pomyslným propadákem roku 2023 bylo CNG s podílem pouhých 0,3 %.

S ukončením daňového zvýhodnění a začátkem ruské agrese na Ukrajině se z CNG stalo mrtvé téma. Loni jsme zaregistrovali slabou tisícovku nabídek ojetin na stlačený zemní plyn. Zároveň zde také výrazně klesl zájem. Naopak mírně rostly elektrifikované platformy. Kdo řešil ekologii, přesunul se od plynové pistole k dobíjecí zásuvce,“ říká Ing. Marek Knieža.

Jeho slova potvrzuje statistika. Počet inzerovaných elektromobilů meziročně stoupnul o 14,8 % na 3 641, v případě hybridů o 8,8 % na 7 645. Většina, přesněji 52 % elektromobilů a 54 % hybridů se loni nacházela v Praze a Středočeském kraji. S velkým odstupem pak následovala jižní Morava s 10 % BEV, resp. 8 % hybridů.  

Čechy zajímá nižší věk a vyšší cena

Analýza více než 10 milionů vyhledávání s uvedením ceny nebo věku odhalila, že mladší a dražší auta preferují nejen prodávající, ale i kupující. Zatímco v roce 2022 se nejvíce vyhledávání odehrávalo v kategorii od 100 do 250 tisíc Kč, v roce 2023 byla nejvíce preferovaná cena mezi 250 a 500 tisíci Kč. 

Vyhledávání omezené věkem se v roce 2022 neslo ve znamení 7letých aut, loni měla nejčastěji poptávaná ojetina 5 roků. Věkový průměr prvních tří nejčastějších hledání je 6 let minulý rok a 8 v roce 2022. Celkově se nejvýše desetileté vozy podílely na hledání z 64,2 % v roce 2023, resp. 60,4 % o rok dříve. 

„Často slýcháme stížnosti na stáří vozového parku v České republice, který loni překročil 16 let. Realitou je, že většina obyvatel na nové auto prostě nedosáhne. Ovšem vyhledávání mladých ojetin na serveru TipCars.com signalizuje zájem Čechů omladit vozový park bez pomoci shora. Jen se k tomuto cíli vydali pozvolnější a ekonomicky méně zatěžující cestou,“ komentuje Ing. Marek Knieža, výkonný ředitel inzertního serveru TipCars.com. Polovina automobilů inzerovaných na webu TipCars.com má nejvýše 5 let.

Nejžádanější, nejstarší a nejdražší

V roce 2023 z nabídky opět nejrychleji mizely domácí modely Škoda Octavia, Fabia a Superb. V rámci několika dnů pak svého majitele dokáže najít ještě japonské SUV Mazda CX-5, ideálně v ikonické červené metalíze.

Nejstarším automobilem byl Ford T z roku 1925 s průkazem historického vozidla. Status nejdražšího vozu má Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso z roku 1963. Precizně zrestaurované kupé za 76 700 000 Kč vlastnil americký herec Steve McQueen. 

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

24. dubna 2024 | Česko ročně přichází o stovky milionů na nevybraných pokutách za stočené kilometry

Podvody se stáčením najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozidly bohužel obecně běžnou praxí. Ročně kvůli nim tratí nejen podvedení kupující, ale i státy. Společnost carVertical, která se zabývá daty z automobilového průmyslu, ve svém průzkumu napříč 22 evropskými trhy a USA zjišťovala, jak se k nim… více

18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko

Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více

28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více