Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně
Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.
Vyplývá to z datové analýzy 341 tisíc inzerátů na inzertním webu TipCars.com. Čísla dále ukázala, že nabídka ojetých automobilů se v uplynulém roce přesunula do Prahy a Středočeského kraje na úkor zbytku republiky. Navzdory růstu životních nákladů lidé hledali mladší a dražší auta. Průměrně šlo o 6letý vůz s cenou mezi 250 a 500 tisíci Kč, zatímco v roce 2022 to bylo 8 let za cenu od 100 do 250 tisíc Kč.
Množství inzerce, průměrné stáří a nájezd zůstaly v porovnávaných letech 2023 a 2022 zhruba stejné. Analýza 341 tisíc inzerovaných vozů ukázala za rok 2023 průměrné stáří nabízených vozidel 8,3 roku a průměrný nájezd 126 000 km, srovnatelně s předešlým rokem. Výrazněji se ale změnilo geografické umístění nabídek.
„Praha v roce 2023 tvořila dvě pětiny nabídek, spolu se Středočeským krajem pak obsáhla polovinu všech inzerátů. To je meziročně o 5 % více. Naopak nejméně ojetin bylo tradičně nabízeno na Karlovarsku a Liberecku,“ říká Ing. Marek Knieža, ředitel jednoho z největších českých auto-moto inzertních webů TipCars.com, který má aktuálně v nabídce přes 75 tisíc nových i ojetých automobilů.
Ostrava je jako Praha, jenom dražší
Zatímco věk a nájezd stagnuje, k posunu došlo v oblasti ceny. Průměrná cena inzerovaného vozu narostla o 31 tisíc na 504 tisíc Kč. Nejvíce přitom za ojetinu požadovali prodejci v Moravskoslezském kraji. Se stářím 8 let a nájezdem 122 000 km na tachometru šlo průměrně o částku kolem 560 tisíc Kč. To je více než průměrná cena v hlavním městě.
„Ostravsko v posledních letech nebylo nejlevnější. Loni se ale stalo s přehledem nejdražším regionem Česka,“ upozorňuje na překvapivou skutečnost Ing. Marek Knieža. „Za stejně starou ojetinu jste v Praze dali o 40 tisíc korun méně. Na tachometru měla přitom ještě o 2 000 km nižší nájezd.“ V roce 2022 byla přitom situace opačná. Typická ojetina inzerovaná v Praze měla 7 let, 112 000 km na tachometru a stála 568 tisíc Kč. Severomoravská pak měla 8 let, 121 000 km a cenovku v průměru 534 tisíc Kč.
Nejlevněji bylo loni v Ústeckém kraji. Průměr byl 339 000 Kč. Pod 400 tisíc Kč se vešla ještě Vysočina. O rok dříve bylo v obou krajích ještě výhodněji s cenou 322 tisíc Kč, resp. 370 tisíc Kč. Vždy se přitom jednalo o průměrně 9leté auto s nájezdem kolem 140 000 km.
Elektřina kolem Prahy, nafta mezi Jihlavou a Brnem
Podíl nabídek pohonů zůstal meziročně bez větších změn. Nejvíce nabízených ojetin spalovalo benzin (51 %), naftu tankovalo 45 %. Výjimkou byl Jihomoravský kraj spolu s Vysočinou, kde nabídka naftových automobilů překonala benzin. Vznětových ojetin tu bylo 50,6 %, resp. 58,7 %. Pomyslným propadákem roku 2023 bylo CNG s podílem pouhých 0,3 %.
„S ukončením daňového zvýhodnění a začátkem ruské agrese na Ukrajině se z CNG stalo mrtvé téma. Loni jsme zaregistrovali slabou tisícovku nabídek ojetin na stlačený zemní plyn. Zároveň zde také výrazně klesl zájem. Naopak mírně rostly elektrifikované platformy. Kdo řešil ekologii, přesunul se od plynové pistole k dobíjecí zásuvce,“ říká Ing. Marek Knieža.
Jeho slova potvrzuje statistika. Počet inzerovaných elektromobilů meziročně stoupnul o 14,8 % na 3 641, v případě hybridů o 8,8 % na 7 645. Většina, přesněji 52 % elektromobilů a 54 % hybridů se loni nacházela v Praze a Středočeském kraji. S velkým odstupem pak následovala jižní Morava s 10 % BEV, resp. 8 % hybridů.
Čechy zajímá nižší věk a vyšší cena
Analýza více než 10 milionů vyhledávání s uvedením ceny nebo věku odhalila, že mladší a dražší auta preferují nejen prodávající, ale i kupující. Zatímco v roce 2022 se nejvíce vyhledávání odehrávalo v kategorii od 100 do 250 tisíc Kč, v roce 2023 byla nejvíce preferovaná cena mezi 250 a 500 tisíci Kč.
Vyhledávání omezené věkem se v roce 2022 neslo ve znamení 7letých aut, loni měla nejčastěji poptávaná ojetina 5 roků. Věkový průměr prvních tří nejčastějších hledání je 6 let minulý rok a 8 v roce 2022. Celkově se nejvýše desetileté vozy podílely na hledání z 64,2 % v roce 2023, resp. 60,4 % o rok dříve.
„Často slýcháme stížnosti na stáří vozového parku v České republice, který loni překročil 16 let. Realitou je, že většina obyvatel na nové auto prostě nedosáhne. Ovšem vyhledávání mladých ojetin na serveru TipCars.com signalizuje zájem Čechů omladit vozový park bez pomoci shora. Jen se k tomuto cíli vydali pozvolnější a ekonomicky méně zatěžující cestou,“ komentuje Ing. Marek Knieža, výkonný ředitel inzertního serveru TipCars.com. Polovina automobilů inzerovaných na webu TipCars.com má nejvýše 5 let.
Nejžádanější, nejstarší a nejdražší
V roce 2023 z nabídky opět nejrychleji mizely domácí modely Škoda Octavia, Fabia a Superb. V rámci několika dnů pak svého majitele dokáže najít ještě japonské SUV Mazda CX-5, ideálně v ikonické červené metalíze.
Nejstarším automobilem byl Ford T z roku 1925 s průkazem historického vozidla. Status nejdražšího vozu má Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso z roku 1963. Precizně zrestaurované kupé za 76 700 000 Kč vlastnil americký herec Steve McQueen.
Novinky ze světa elektromobility
22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou
Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
Aktuality
25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout
Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci
Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více
21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily
Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více