Podvody u ojetin nezarazil ani přísnější dohled

Dohled nad ojetými auty se sice zpřísňuje fotografováním na technických kontrolách nebo sdílením informací o historii z autoservisů a pojišťoven, ale podvodníci před prodejem stále stáčejí tachometry a maskují těžké nehody. A při uzavírání smlouvy o tom pomlčí.

Například u každého pátého ojetého automobilu se kupující nedozví jeho skutečné stáří a nevědomky si pořídí vůz, který je ve skutečnosti starší, než tvrdí nabídka. Vyplývá to z analýzy inzerce 10 500 aut, kterou provedla společnost Cebia. Podle odhadů společnosti carVertical, která shromažďuje data o vozech po celém světě, má více než 15 procent prověřených ojetých aut stočený tachometr.

Cebia tvrdí, že na tuzemském trhu je tachometr stočený dokonce až u 35 procent nabízených ojetin, a to v průměru o 95 tisíc kilometrů.

„Průměrná hodnota na tachometrech u prodávaných ojetých vozů loni meziročně klesla ze 156 tisíc km na 148 tisíc km. Vzhledem k prakticky neměnnému průměrnému stáří nabízených ojetin 9,5 roku lze ze snížení najetých kilometrů dovodit vyšší míru stáčení tachometrů,“ vysvětlila společnost ve své zprávě.

 

Právo se seznámilo s některými konkrétními zavádějícími a lživými nabídkami, které dělají z ojetiny mladší vůz, než ve skutečnosti je. Navíc je u některých zatajováno, že jde o vozy svařené, natažené a nastříkané po těžkých nehodách.

 

Tak například v únoru se na všeobecném webovém bazaru nabízela Honda Accord dovezená z Německa. Dovozce tvrdil, že vozidlo bylo uvedeno do provozu v květnu 2008. Ve skutečnosti ale bylo vyrobeno už v listopadu 2005.

Největší takový rozdíl mezi daty, který Cebia objevila, činil šest let. Rok výroby se od roku uvedení do provozu přitom liší nejčastěji u aut vyrobených od září do prosince a registrovaných hned začátkem následujícího roku.

I když se jedná o rozdíl několika měsíců, auto je kalendářně starší a tím je ovšem nižší i jeho hodnota. U mladších ojetých aut činí rozdíl v průměru 30 tisíc Kč.

Jsou ale i případy, že auto sloužilo jako vystavovaný vůz. Tehdy bývá rozdíl dva roky i více let.

Jiný prodejce, autobazar, v únoru nabízel Audi A4 s původem v Česku za 770 tisíc korun, u něhož bez jakékoliv další poznámky inzeroval výrobu v roce 2018. Ve skutečnosti ale bylo vozidlo vyrobeno v květnu 2016. Navíc nedůvěryhodně působila křivka najetých kilometrů. Dlouho byla neměnná, přičemž loni v prosinci stav tachometru ukazoval 81 500 km. Jenže letos v lednu už to bylo o 500 kilometrů méně.

Zamlčené havárie

„Řada podvodníků stáčí kilometry ke stavu, který byl naposledy zaznamenán zahraniční či domácí stanicí technické kontroly. Tvrdí, že s autem prakticky nejezdili. Přitom auto používané ve firmě může za dva roky mezi kontrolami na STK najet i sto tisíc kilometrů,“ konstatoval předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý.

Od října 2018 je manipulace s tachometrem zakázaná a hrozí za ni pokuta až půl milionu korun. Problém je ale stočení prokázat konkrétní osobě a podvodníci to moc dobře vědí.

Vůbec nejhorší jsou ale zatajené těžké havárie, kdy se vozidlo doveze jako totální šrot a v Česku se z něj udělá pěkný vůz pro oko.

„Zatajování havárií je dlouhodobě nejčastější a také nejvýnosnější nekalou praktikou při prodeji ojetých aut,“ konstatovala Cebia.

Když se auto po nehodě nevyplatí už opravovat, pojišťovna vyplatí pojistku a vrak prodá v aukci. Neskončí ale ve šrotu, nýbrž u překupníků. Ti z něho nevyberou jen nepoškozené díly, což je smysl prodeje v aukci, ale vrak slátají tak, aby šel dál prodat jako celé auto, aniž to prodávajícímu sdělí.

„Totální škoda je termín pojišťoven. Označují tak vozy, které se již nevyplatí opravit. Zpravidla se jedná o vážnější havárie, kdy dojde k vážnému poškození karoserie či motoru,“ poznamenal předseda Asociace obchodu ojetými automobily Jiří Grund.

 

Zdroj: https://www.novinky.cz/clanek/domaci-podvody-u-ojetin-nezarazil-ani-prisnejsi-dohled-40427785?fbclid=IwAR2QyX4EQGcOZA19_D1-zwq1d1v3l4rXBTxPQ3mOXsllNck_H9YbIONrqYQ

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více