Pozor na ojeté elektromobily! Každý sedmý může mít stočený tachometr
Nákup ojetého vozu by měl být radostný zážitek, ale nedostatek transparentnosti na trhu s ojetými vozy je frustrující. To se nezměnilo ani s rostoucí oblibou elektromobilů. Přestože mnoho lidí volí nyní raději elektromobily, aby snížili emise, náklady na provoz a údržbu, studie společnosti carVertical ukazuje, že elektromobily jsou stále náchylné k různým podvodům, včetně podvodů se stočeným počtem najetých kilometrů.
Elektrická auta mohou mít stočené kilometry stejně jako ostatní automobily
Elektromobily jsou budoucností, protože lidé začínají dávat přednost tiché a CO2 neutrální jízdě před fosilními palivy a hlučnými motory. Ačkoli vlády některých států postupně odebírají výhody vlastnictví elektromobilu, elektromobily jsou méně náročné na údržbu a zároveň technologicky vyspělejší než vozidla na naftu a benzin. Bohužel, i u každého elektromobilu je možné stočit počet najetých kilometrů – používají stejné digitální tachometry ujetých kilometrů jako jakákoli jiná vozidla. Digitální tachometry ujeté vzdálenosti lze totiž mnohem snadněji zfalšovat ve srovnání s mechanickými, které se nacházejí ve starších vozidlech. Podle údajů společnosti carVertical, která se zabývá historií vozidel, má až 15,6 % všech vozidel v Evropě stočený počet ujetých kilometrů. Podíl elektromobilů, u kterých došlo k podvodu s najetými kilometry je podobný – a sice 13,4 % všech elektromobilů mělo pozměněné kilometry na tachometru. Z toho vyplývá, že kupující ojetých EV vozů a vozidel na fosilní paliva čelí téměř stejnému riziku podvodů s počtem najetých kilometrů.
4 z 10 elektromobilů měly nehodu
Věděli jste, že každé druhé ojeté auto v Evropě mělo nehodu? Téměř stejně časté jsou i případy poškození elektromobilů. 43,6 % ojetých elektromobilů mělo také nehodu. Elektromobily navíc většinou lidé používají k dojíždění do práce ve městě, takže počet nehod se bude pravděpodobně zvyšovat s tím, jak bude vozový park elektromobilů stárnout. Dopravní nehody mohou být drobné i vážné, což má za následek deformace rámu a hnacího ústrojí, předčasnou korozi a poškození baterií elektromobilu. Řadu těchto poškození lze opravit, ale vadné akumulátory v elektromobilech je nutné vyměnit, aby se předešlo možným nehodám nebo nebezpečí požáru. Nové akumulátory jsou nákladné a někteří řidiči se místo toho snaží prodat své vozidlo s označením jako „nikdy nehavarované“.
Stočený tachometr skrývá skutečný stav baterie
Údaje na tachometru jsou skvělé pro posouzení stavu vozidla. Většina výrobců elektromobilů poskytuje na baterie záruku alespoň 100 000 km. Obvykle však mohou vydržet i více než 320 000 km. Počet najetých kilometrů vozidla může pomoci určit, kolik energie v baterii zbývá. Problémem je, že se nemůžete spoléhat pouze na údaj o počtu najetých kilometrů, protože může být stočený a počítač životnosti baterie může být resetován. Podvodníci jej mohou upravit během několika minut, což znamená, že musíte přijmout další opatření, abyste se ujistili, že vůz odpovídá uvedené ceně. „V závislosti na kapacitě může výměna baterie stát desítky tisíc eur nebo dokonce polovinu hodnoty vozu. Jedná se o nejdražší součást elektromobilu, i když obecně je údržba elektromobilů ve srovnání s vozidly se spalovacími motory levnější,“ říká Matas Buzelis, vedoucí komunikace společnosti carVertical. Prodejci ojetých vozů mohou za své vozy získat více peněz, a to právě díky tomu, že stočí počet najetých kilometrů, proto se i předpokládá, že podvody s najetými kilometry v nejbližší možné době, nezmizí. Podvodníci se přizpůsobují novým technologiím v moderních automobilech a trendy ukazují, že ani elektrifikace vozových parků tento problém nevyřeší.
Novinky ze světa elektromobility
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
Aktuality
24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více
13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu
Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více
24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit
V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více
16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více