Rok 2022 byl ve znamení klesajícího zájmu o ojetiny ze zahraničí

Rok 2022 byl ve znamení klesajícího zájmu o ojetiny ze zahraničí

Přemýšlíte nad koupí ojetiny z dovozu? Na co si dát pozor a jak auto správně prověřit? Víte, jaké nástrahy skýtá nepřiznané DPH a jak si stojí trh s ojetinami z dovozu?

Minulý rok se nesl ve znamení všeobecného zdražování. Češi začali šetřit a uskromnili se ve svých nárocích. Tento trend se dotkl i trhu s ojetinami. Z výroční zprávy společnosti Cebia vyplývá, že se průměrná cena za ojeté auto vyšplhala meziročně výše o 14,8 %, tedy o 37 000 Kč na celkových 287 000 Kč. Ke konci třetího kvartálu začalo docházet k poklesu cen, protože kupující přestali mít o předražené ojetiny zájem. Ve srovnání s prvním pololetím, došlo ke snížení ceny o 2 000 Kč, což není výrazný posunk reálným cenám před rokem 2021. Prodeje ojetých aut tak klesly v září meziročně o 26 %. A jak se snižuje poptávka, klesá i nabídka a vozů z dovozu ubývá. Velkým lákadlem jsou ojetá auta ze zahraničí. Ale tam buďte velmi ostražití.

Ojetiny ze zahraničí nakupujte s rozvahou a profesionální podporou Když už se rozhodnete pro koupi ojetiny z dovozu, měli byste si nechat prověřit její skutečný stav podle VIN kódu. Podle společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie ojetých aut, podíl osobních ojetých aut, která se prodávala jako nehavarovaná, dosahoval loni 99,41 %. Ale pozor! Šlo o klamání kupujícího. Ojetiny havarované byly, jen chyběla jejich historie. Podíl aut, která se prodávají bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný. A zdaleka to neodpovídá skutečnému podílu aut, která nebyla v minulosti havarovaná. Spousta soukromých prodejců sama nezná skutečný stav vozu. Jsou několikátým majitelem dané ojetiny a snaží se ji jen přeprodat dále. V horším případě skutečný stav vozu záměrně zatajují. Auto, které prošlo těžkou havárií, je laicky opraveno a může vypadat jako nový vůz v perfektním stavu, ale už nikdy nedosáhne původní bezpečnosti.

Pozor na podvody s DPH Další kategorií jsou podvody s DPH. V praxi fungují tak, že v aukčním domě např. v Německu, Rakousku nebo Polsku prodejce koupí vůz bez DPH. Prostředník jej převeze Česka a DPH nezaplatí ani zde. Inzeruje vůz na internetovém portálu a nic netušící nový majitel nakupuje. Ale chyba lávky. Auto bez zaplaceného DPH se stává hlavním účastníkem vyšetřování daňového úniku a finanční úřad „šťastnému“ majiteli auto zabaví. „Řada dovozců pro účely tohoto podvodu zakládá nové firmy, vlastněné tzv. bílými koňmi. Po několika týdnech nebo měsících firmu, která dluží státu milióny korun na nezaplaceném DPH, zlikvidují. Dluh tak vlastně zůstává na prodaných autech,“ vysvětluje Zdeněnk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) a dodává: „Auto pak může být zabaveno i několik let. Můžete se sice soudit s dovozcem, ale pokud se bude jednat o zmiňovaného bílého koně, zbudou vám pouze oči pro pláč.“ dodává Veselý.

Jak postupovat při nákupu vozu z ciziny Sdružení SOVA doporučuje požadovat po prodejcích ojetých automobilů dovážených ze zahraničí potvrzení o zaplacení DPH za kupovaný vůz. „Pokud kupující nebudou důslední, riskují velké komplikace, zabavení vozu a dlouholetý soudní spor s podvodníky. A věřím, že tyhle tahanice nikoho nebaví,“ zdůrazňuje Veselý.

SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Cílem SOVA je pomáhat lidem, kteří si kupují ojetá auta a stávají se oběťmi triků nepoctivých bazarů nebo individuálních dovozců. Radí lidem s konkrétními problémy, a to nejen v Praze, ale po celé České republice. Monitoruje situaci na trhu s ojetými auty a vytváří přehled aut podezřelých z manipulace s tachometrem. Informace o podezřelých vozech také zasílá České obchodní inspekci, která je následně prověřuje. V uplynulém roce zaslalo České obchodní inspekci několik desítek podnětů s podezřením na manipulaci s tachometrem. Tyto případy se hojně množí a je třeba je bedlivě sledovat.

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více