Rok 2022 byl ve znamení klesajícího zájmu o ojetiny ze zahraničí

Přemýšlíte nad koupí ojetiny z dovozu? Na co si dát pozor a jak auto správně prověřit? Víte, jaké nástrahy skýtá nepřiznané DPH a jak si stojí trh s ojetinami z dovozu?
Minulý rok se nesl ve znamení všeobecného zdražování. Češi začali šetřit a uskromnili se ve svých nárocích. Tento trend se dotkl i trhu s ojetinami. Z výroční zprávy společnosti Cebia vyplývá, že se průměrná cena za ojeté auto vyšplhala meziročně výše o 14,8 %, tedy o 37 000 Kč na celkových 287 000 Kč. Ke konci třetího kvartálu začalo docházet k poklesu cen, protože kupující přestali mít o předražené ojetiny zájem. Ve srovnání s prvním pololetím, došlo ke snížení ceny o 2 000 Kč, což není výrazný posunk reálným cenám před rokem 2021. Prodeje ojetých aut tak klesly v září meziročně o 26 %. A jak se snižuje poptávka, klesá i nabídka a vozů z dovozu ubývá. Velkým lákadlem jsou ojetá auta ze zahraničí. Ale tam buďte velmi ostražití.
Ojetiny ze zahraničí nakupujte s rozvahou a profesionální podporou Když už se rozhodnete pro koupi ojetiny z dovozu, měli byste si nechat prověřit její skutečný stav podle VIN kódu. Podle společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie ojetých aut, podíl osobních ojetých aut, která se prodávala jako nehavarovaná, dosahoval loni 99,41 %. Ale pozor! Šlo o klamání kupujícího. Ojetiny havarované byly, jen chyběla jejich historie. Podíl aut, která se prodávají bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný. A zdaleka to neodpovídá skutečnému podílu aut, která nebyla v minulosti havarovaná. Spousta soukromých prodejců sama nezná skutečný stav vozu. Jsou několikátým majitelem dané ojetiny a snaží se ji jen přeprodat dále. V horším případě skutečný stav vozu záměrně zatajují. Auto, které prošlo těžkou havárií, je laicky opraveno a může vypadat jako nový vůz v perfektním stavu, ale už nikdy nedosáhne původní bezpečnosti.
Pozor na podvody s DPH Další kategorií jsou podvody s DPH. V praxi fungují tak, že v aukčním domě např. v Německu, Rakousku nebo Polsku prodejce koupí vůz bez DPH. Prostředník jej převeze Česka a DPH nezaplatí ani zde. Inzeruje vůz na internetovém portálu a nic netušící nový majitel nakupuje. Ale chyba lávky. Auto bez zaplaceného DPH se stává hlavním účastníkem vyšetřování daňového úniku a finanční úřad „šťastnému“ majiteli auto zabaví. „Řada dovozců pro účely tohoto podvodu zakládá nové firmy, vlastněné tzv. bílými koňmi. Po několika týdnech nebo měsících firmu, která dluží státu milióny korun na nezaplaceném DPH, zlikvidují. Dluh tak vlastně zůstává na prodaných autech,“ vysvětluje Zdeněnk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) a dodává: „Auto pak může být zabaveno i několik let. Můžete se sice soudit s dovozcem, ale pokud se bude jednat o zmiňovaného bílého koně, zbudou vám pouze oči pro pláč.“ dodává Veselý.
Jak postupovat při nákupu vozu z ciziny Sdružení SOVA doporučuje požadovat po prodejcích ojetých automobilů dovážených ze zahraničí potvrzení o zaplacení DPH za kupovaný vůz. „Pokud kupující nebudou důslední, riskují velké komplikace, zabavení vozu a dlouholetý soudní spor s podvodníky. A věřím, že tyhle tahanice nikoho nebaví,“ zdůrazňuje Veselý.
SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Cílem SOVA je pomáhat lidem, kteří si kupují ojetá auta a stávají se oběťmi triků nepoctivých bazarů nebo individuálních dovozců. Radí lidem s konkrétními problémy, a to nejen v Praze, ale po celé České republice. Monitoruje situaci na trhu s ojetými auty a vytváří přehled aut podezřelých z manipulace s tachometrem. Informace o podezřelých vozech také zasílá České obchodní inspekci, která je následně prověřuje. V uplynulém roce zaslalo České obchodní inspekci několik desítek podnětů s podezřením na manipulaci s tachometrem. Tyto případy se hojně množí a je třeba je bedlivě sledovat.
Aktuality
29. května 2023 | Končí velký technický průkaz a hrozí tzv. omlazování ojetých automobilů
Řidiče čeká od 1. ledna 2024 velká změna: Přestanou se vydávat velké technické průkazy a nahradí je malý technický průkaz. To může zkomplikovat určení skutečného stáří vozu. Malý technický průkaz sice bude obsahovat víc informací než doposud, ale v porovnání s velkým průkazem to bude stále výrazně méně. více
25. května 2023 | STUDIE ODHALILA NEJČASTĚJI STÁČENÉ OJETINY
Z analýzy vzešlo jako jasný „vítěz“ Audi A8. Stočený tachometr má téměř každá třetí nabízená ojetina V desítce nejčastěji stáčených ojetin najdeme také například VW Transporter, BMW X5, Audi A7 nebo Ford Mustang Ze studie společnosti carVertical také vyplývá, že roste počet stočených… více
25. května 2023 | Cebia protestuje proti prezentaci svých prověrek ze strany AUTO ESA
Na trhu ojetin vypukl nevídaný konflikt. Společnost Cebia, která má vysoké odborné renomé a třicetiletou tradici v oblasti prověřování ojetých vozů, se ohradila proti způsobu, jakým prezentuje její data autobazar AUTO ESA. Autobazar Auto ESA tvrdil, že všechna auta jsou kompletně nezávisle prověřena společností Cebia, ale ta… více
16. května 2023 | Nejvíce kradenou značkou v roce 2022 byl Mercedes-Benz. Následují BMW a Audi
Rok 2022 byl pro trh s novými i ojetými automobily náročný. Celému odvětví stále chybí tempo, a i když se zdá, že se do podoby, kterou jsme zažili ještě před krizí již nevrátí, za posledních 12 měsíců se událo mnoho zajímavých věcí. Platforma pro kontrolu historie vozů carVertical představuje nejzajímavější poznatky,… více
24. dubna 2023 | Rok 2022 byl ve znamení klesajícího zájmu o ojetiny ze zahraničí
Přemýšlíte nad koupí ojetiny z dovozu? Na co si dát pozor a jak auto správně prověřit? Víte, jaké nástrahy skýtá nepřiznané DPH a jak si stojí trh s ojetinami z dovozu? více