Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik.

 

Kolik dnes vlastně potřebujete peněz, abyste si koupili opravdu slušné ojeté auto, které poslouží celé rodině, bude spolehlivě fungovat každý den, krom běžné údržby nic navíc chtít nebude a i s ním aspoň dvakrát za rok dojedete na dovolenou k moři a na hory?

Doba, kdy šel takhle koupit za sto tisíc Focus v kombíku a měli jste na několik let vystaráno, je dávno pryč. Dnes stojí slušná ojetina 150 až 200 tisíc korun, aby u ní hned nehrozily nehorázně vysoké účty za opravy a slibovala ještě pár let spolehlivého provozu jen s běžnou údržbou. A to se samozřejmě bavíme jen o běžných autech, ne o luxusních německých prémiovkách na vzduchových podvozcích a elektronikou složitější než řídicí centrum výzkumného ústavu CERN.

Není pravda, že by Česko bylo vrakoviště Západu a že by se tady prodávaly jen staré šunky. Ačkoli v cenové relaci do 75 000 Kč je na webu Sauto.cz necelých šest tisíc inzerátů (ve kterých najdete opravdu všechno možné), mnohem vyšší nabídka je na trochu dražší auta. Například v rozpočtu 150 až 200 000 Kč je aktuálně přes 7000 nabídek, z toho je přes 800 vozů ve stáří do 10 let, nájezdu do 150 000 km a výkonu motoru aspoň 75 kW. Asi nikdo nebude považovat desetiletý RapidC-Max či Peugeot 308 za špatná a stará auta. I takové moderní a bezpečné vozy lze v této cenové relaci koupit. Do 200 000 Kč se dnes dá koupit i velmi slušná Octavia III a plno konkurenčních rodinných aut stejné kategorie.

Složitější technika straší všechny

 

Především jsou to náročné požadavky na čistotu emisí motorů, které stojí za obrovskou složitostí moderních aut. Diesely mají od září 2010 plošně filtry pevných částic i u nás, v mnoha vozech z dovozu se vyskytují ještě déle. Právě částicové filtry, mnohdy díly s cenou několika desítek tisíc korun, patří mezi největší strašáky naftových ojetin. Zatímco s hučícím ložiskem či nefunkčním ostřikovačem zadního skla i za cenu sníženého komfortu jezdit můžete, diesel s poškozeným nebo ucpaným DPF už možná ani nenastartujete, případně s ním nikam nedojedete.

Jednoduchosti (a spolehlivosti) starých dieselů se ty nové už rovnat nemohou. Extrémně složité a choulostivé systémy řízení emisí si časem prostě v ojetině vyberou svou daň. Nové motory po vyšších nájezdech už vyžadují nesmírně pečlivou údržbu. U benzinových motorů tomu ale není jinak.

Ale ani benzinové motory to nemají jednoduché. Složité systémy přeplňování, drahé vstřikovače přímého vstřikování a rovněž vysoká citlivost na zacházení a pečlivost údržby dělají i z některých benzinových motorů bazarové strašáky, kterým je někdy lepší se úplně vyhnout. Zejména, když nemáte bokem třicet až padesát tisíc na první nutný servis, aby auto vůbec jelo.

Ne snad, že by opravy nehrozily ani u mladších a méně ojetých vozů, ale když vynecháme známé průšviháře, jsou moderní auta celkem spolehlivá a s běžnou údržbou běžně zvládají 300 000 km, než začnou drahé složitosti, jako zmíněné částicové filtry, zlobit. Musíme se zkrátka smířit s tím, že doba felicií a jiných technicky primitivních aut, která si člověk pomocí běžného nářadí (a s díly za pár stokorun) opravil sám, je dávno minulostí.

Levné auto není levné pořád

Levné auto nikomu nezakazujeme. Akceptovatelný povoz se dá pořídit klidně za padesát až sedmdesát tisíc korun a na krátké cesty kolem komína to může být naprosto vyhovující automobil. Horší je to ale s použitelností takového auta jako plnohodnotného rodinného vozu na pravidelné delší cesty.

Stará technika má zkrátka své limity, a i když se kupec ojetého auta smiřuje s tím, že kupuje věc použitou, každý vždycky rozdmýchává plamínek naděje, že právě jemu se ten vůz nezačne hned sypat. A vskutku, dost lidí má štěstí a krom běžné údržby a drobných oprav toho na autech moc neřeší. Když je technika jednoduchá a spolehlivá, moc se toho také nerozbíjí.

 

Bohužel s narůstajícím stářím a kilometry dojde plno i jinak spolehlivých aut na hranice svých možností a nezbytnost dalších oprav a investic se nevyhne nikomu. Vedle spotřebních věcí, jako jsou pneumatiky a brzdy, se tak přidají nutné opravy zavěšení, výměna zkorodovaného výfuku a další a další opravy, aby vozidlo vůbec prošlo „technickou“. A jakmile začne zlobit elektroinstalace, z auta unikají provozní kapaliny a objeví se koroze, což nebývá u patnácti- až dvacetiletých aut žádná výjimka, ale spíše pravidlo, je zle.

Náklady na prosté udržení takového auta v provozu začnou růst a zatímco dříve jste jen řešili běžnou provozní údržbu za pár tisíc korun ročně, najednou necháte každý půl rok v servisu, deset patnáct tisíc za „kraviny“. Jen aby to jelo a dostalo technickou. To pak člověk přemýšlí, jestli si opravdu neměl připlatit za mladší a novější vůz, u kterého tohle všechno přijde sice jednou také, ale ne hned. Jenže co si počít, když není rodinný rozpočet nafukovací a „dvě kila“ na automobil teď prostě nemáte?

Banky nechtějí stará auta financovat

Logickou úvahou mnoha lidí je nějaký způsob financování, u ojetých aut nejčastěji formou úvěru. U nových vozů je to zcela běžné, například pro firmy jsou operativní leasingy mimořádně atraktivní produkt. Soukromý kupec, který si to do firemních nákladů nedá a neodečte si daň, to vidí samozřejmě trochu jinak.

Financovat ojeté auto jde také a je to oblíbený způsob, jak se dostat k vozu, který je dražší, než kolik máte v hotovosti. Princip funguje podobně jako u leasingů nových automobilů, ale do hry vstupují i další faktory a je zajímavé, že některé společnosti nechtějí příliš stará a levná auta financovat.Zjednodušeně by se dalo říci, že banky tlačí na leasingové společnosti financovat novější, tedy méně riziková auta. Takové finanční produkty jsou pak z pohledu koncového zákazníka také dostupnější. Naopak u starších vozidel je to problém. Jelikož je banky vyhodnocují jako riziková, tak pokud přímo neodmítnou takové auto financovat, je výsledný produkt pro zákazníka dražší (vyšší splátka, vyšší náklady). A ve výsledku přeplatí tolik, že by bývalo lepší si koupit dražší a novější auto. Například u novějšího vozu s cenou 200 000 Kč lze formou úvěru na čtyři až pět let při úrokové sazbě do 9 % dosáhnout na přeplatek jen asi 30 000 korun. U starších aut to poměrově vychází mnohem hůř.

Financování v současné době nahrává i to, že s reálnou inflací stále přes 10 % jsou pak úrokové sazby mezi 7 a 9 % vlastně velmi výhodné. Nejde ale generalizovat, protože výsledné sazby se individuálně liší a těch produktů a způsobů financování je tolik, že nejde vypíchnout jeden model obsahující všechny.

Jen to uvádíme jako příklad. Lze pochopit, že někteří lidé jakoukoli formu půjček odmítají. Jenže když nemáte k dispozici veškerou hotovost, jiná forma neexistuje. A zatímco můžeme vést diskuse o tom, jestli má smysl si draze půjčovat na zbytné věci, jako je třeba dovolená nebo Vánoce, tak zrovna automobil je věc, která přináší aspoň nějaký trvalý užitek. Bez dovolené v Thajsku se člověk obejde, bez automobilu na dojíždění do práce už hůře.

Novější auto je bezpečnější a lépe se prodá

Také je potřeba si uvědomit, že požadavky lidí se neustále posouvají a kupující jsou náročnější. Například dnes už je auto bez klimatizace či centrálního zamykání velmi obtížně prodejné. Lidé chtějí komfortní prvky výbavy obvyklé u luxusnějších vozů i v ojetinách, především pak moderní infotainment s možností snadného propojení telefonu s autem a schopností přehrávat oblíbené hudební formáty.

Sice lze namítat, že dotykové obrazovky infotainmentů v autech beznadějně zastarávají, což se o tlačítkách říci nedá, ale možnost propojit přes bluetooth a USB telefon či nějaké hudební médium už dnes považují lidé za nezbytnost. A rádi se necháváme rozmazlovat věcmi, jako jsou vyhřívané sedačky, parkovací asistent a kamera, tempomat a podobně.

Novější a modernější auta ale mají ještě jedny důležité prvky výbavy - a to jsou rozsáhlé bezpečnostní a podpůrné systémy. I když na některé moderní „pomocníky“ nadáváme, tak novější vozy jsou řádově bezpečnější, a pokud by mělo dojít na nejhorší, tak poskytují celkově lepší ochranu posádky. Pokud si má někdo vybrat, tak vždycky bude chtít bourat v autě z roku 2015 než třeba ve vozidle o deset dvanáct let starším.

 

Samozřejmě i starší a levnější vozy mají na trhu své místo a mnoha lidem budou na krátké občasné cesty stačit. Případně jako druhé auto v rodině, se kterým se nejezdí každý den a v plném obsazení. Ale už je velmi těžké třeba o první generaci Fabie, jakkoli to bylo dobré auto, uvažovat jako o plnohodnotném rodinném voze, se kterým se ročně najezdí třeba 20 až 25 000 km. Jde to, ale už je to o mnoha kompromisech a hromadících se rizicích.

Zdroj: https://www.garaz.cz/clanek/testy-ojeta-auta-za-kolik-dnes-koupite-slusnou-ojetinu-doby-kdy-jste-se-vesli-do-100-000-kc-jsou-pryc-dnes-si-pripravte-dvojnasobek-21011438

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více