SOVA v Auto Moto Revue na ČT1 29. března 2008: Negativní dopad dovezených ojetin na český trh
Předseda Rady Sdružení SOVA Zbyněk Veselý v České televizi komentoval negativní vliv dovozu přestárlých pjetin na stav trhu s ojetými vozy v České republice.
redaktor
--------------------
Do prvního července 2006 bylo možné ze zemí Evropské unie do České republiky dovážet jen ojeté vozy do osmi let stáří. Od tohoto data lze ovšem dovézt prakticky jakoukoliv ojetinu bez ohledu na její stáří či technický stav. Jaký to má ale dopad na český trh? Zeptali jsme se odborníků.
Zbyněk VESELÝ, Sdružení na ochranu vlastníků automobilů
--------------------
Ten dopad je negativní, protože samozřejmě my i tvrdíme, že se tak trošku stáváme vrakovištěm Evropy. To, že padla ta reálná hranice, limit vlastně stáří ojetých vozů, vede k výraznému navýšení dovozu přestárlých vozů, kde samozřejmě prodávající v rámci zájmu, co nejlépe prodat, pozměňuje identifikátory, na druhé straně setkáváme se často se stáčením tachometrů a, jak my říkáme, omlazováním těch vozů, což samozřejmě trh nikterak nekultivuje.
Martin PAJER, identifikace a prověřování původu vozů
--------------------
Z naší branže vidím, o kolik tam narostl počet vozidel, které mají pozměněné identifikátory, kolik tam narostl počet takzvaně závadových vozidel. Je to minimálně takových deset dvanáct procent.
Milan SMUTNÝ, tiskový mluvčí sítě automobilů
--------------------
Český trh je deformován, protože ve značné míře se k nám dovážejí staré, v podstatě ne ojeté, ale odjeté vozy za hranicí životnosti. Podle Sdružení automobilového průmyslu je více než třetina starších deseti let, tato auta ze západní Evropy, která produkuje trh, protože když si chtějí nová auta, tak se potřebují zbavit starých, patří na recyklaci a nikoliv na české silnice. Jsou nebezpečná, často po těžkých haváriích a produkují velmi těžké emise.
redaktor
--------------------
Do provozu na našich silnicích se tak ve značném množství dostávají přestárlá auta ve špatném technickém stavu. Nicméně i ta najdou díky lákavé ceně své kupce.
Zbyněk VESELÝ, Sdružení na ochranu vlastníků automobilů
--------------------
Tato auta jsou těmi auty, která by měla nalákat kupce, a jsou zároveň těmi auty, která svým způsobem se vždy tváří mladší nebo hezčí, než ve skutečnosti jsou, a tam právě vznikají ty problémy. A z toho vyplývá i nárůst vlastně problémů a, bych řekl, stížností, které se obrací na naše občanské sdružení, protože samozřejmě v roce 2007 u těch respondentů, kteří byli nějakým způsobem podvedeni nebo nespokojeni, je mnohem víc, než tomu bylo před pádem té bariéry.
Milan SMUTNÝ, tiskový mluvčí sítě automobilů
--------------------
Já myslím, že tady platí stará moudrost, že nemám tolik peněz, abych si kupoval levné věci, protože všechna tato auta dovážená sem mají pod sto tisíc kilometrů, mají za sebou nějakých osm deset a více let, takže to je naprostý nesmysl, proto platí selský rozum a dívat se na tato auta z hlediska jejich historie, žádat servisní knížku, podívat se, kolik na nich bylo majitelů, to by se mohlo zle nevyplatit, protože zákazníci pak musí nakupovat velmi drahé náhradní díly a profituje z toho úzká skupina lidí.
redaktor
--------------------
Často bývají čerství majitelé takové ojetiny nepříjemně překvapeni, když se od specializované firmy na prověřování původu vozu dozvědí, co si to vlastně koupili.
Martin PAJER, identifikace a prověřování původu vozů
--------------------
Naše zkušenosti v tom bývají často velmi smutné, protože vidíme ty příběhy těch lidí, kteří si často za poměrně dlouze vydělané peníze o ty peníze potom vzápětí přijdou. Můžu uvést takový příklad z posledního týdne, kdy majitel si koupil vozidlo Škoda Octavia dovezené z Německa a vlastně po přihlášení byl vlastně požádán leasingovou společností o to, aby to vozidlo si nechal u nás zkontrolovat, a my jsme vlastně v rámci té kontroly obratem zjistili, že to vozidlo je vlastně odcizené ve Francii, a on si ho vlastně nechal dovézt, a to vozidlo se tvářilo jako dovezené z Německa. Proto bývá dobré si předtím, než to vozidlo někdo koupí, prostě udělat to, co se udělat mělo, vždycky si zjistit o něm co nejvíc informací.
redaktor
--------------------
Jak při koupi ojetiny nenaletět a jak postupovat v případě reklamace, vám řekneme někdy příště.
Novinky ze světa elektromobility
25. listopadu 2025 | Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální
Většina majitelů elektromobilů věří, že není zdravé vůz nabíjet zcela do plna. Odpověď však není tak jednoduchá. Záleží na tom, jakou chemii používá vaše baterie, jak často jezdíte a jak s autem zacházíte. … více
13. října 2025 | Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost
Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení dom… více
22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou
Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
Aktuality
9. prosince 2025 | Nový podvod autoservisů: účtují dražší opravy pro auta z velkých bazarů za stejnou práci
Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Ozvaly se desítky řidičů z celé ČR, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či… více
3. září 2025 | Díly v servisech se mění, i když to není potřeba. Anketa mezi lidmi ukázala předražené účty za opravy
Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do… více
25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout
Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
