SOVA v ČTK: komentář ke zřízení vládní komise pro zpřísnění dovozu přestárlých ojetin
Praha 28. dubna (ČTK) - Vláda dnes schválila zřízení meziresortní komise, která by měla najít způsob, jak zpřísnit podmínky pro dovoz a registraci ojetých automobilů. Jejím cílem bude najít způsob, jak omezit dovoz ojetých aut, aniž by České republice hrozil postih od Evropské komise. Jednou z možností je zpřísnit kontroly ve Stanicích technické kontroly, dalšími jsou pak zatížení vozidel ekologickými poplatky či změna zásad při pojištění vozidel.
Po vstupu do Evropské unie bylo nutné zrušit všechna omezení dovozu ojetin. V současnosti EK tlačí na další zmírnění postupu při dovozu ojetých vozidel do nových členských států. Její snahou je dosáhnout zrušení pravidelné technické prohlídky před registrací, pokud má vozidlo ze země původu prohlídku ještě platnou. Evropská komise již zahájila řízení s Polskem a Slovenskem, které se pokusily dovozy ojetých vozů omezit.
Další cestou, již by budoucí komise měla zvážit, je možnost likvidace vraků za pomoci případného dotačního programu. Třetí oblastí je zpřísnění dohledu nad stanicemi technické kontroly.
"Zdá se, že po dvou letech nečinnosti, kdy Českou republiku zaplavily desetitisíce až statisíce vysloužilých vraků na úrovni odpadu, si začíná vláda uvědomovat, že je potřeba s tímto neblahým trendem něco dělat,“ uvedl předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý. "Bylo by dobré, pokud by případně komise přizvala k jednání i nestátní organizace, typu našeho sdružení, hájící zájmy veřejnosti v této věci. Máme spoustu nápadů, co by bylo možné dělat, a rádi je budeme oficiálně prezentovat," dodal.
Ministra dopravy Aleše Řebíčka ve čtvrtek kvůli problémům s dovozem ojetin ve sněmovně interpeloval sociálnědemokratický poslanec Břetislav Petr. Připomněl, že novela z roku 2006 zrušila omezení dovozu aut starších osmi let a autobusů nebo nákladních aut starších pěti let. Podle něj je dovoz ojetých vozů starších deseti let pouze jiným druhem dovozu odpadu. "Uvědomme si, že za ojetinu, kterou majitel prodá výhodně do ČR, by musel v domovské zemi zaplatit značnou sumu za jejich ekologickou likvidaci," tvrdí poslanec Petr.
Řebíček také informoval, že ministerstvo připravuje zřízení dopravního úřadu, který by měl centralizovat některé činnosti, které již dříve převzaly kraje. Ministerstvo dopravy by pak podle něj mělo nástroj na to, aby mohlo dohlížet na činnost obecních úřadů, které ojetiny registrují.
Podle údajů ministerstva dopravy se do Česka loni dovezlo 212.000 ojetých osobních automobilů, nových aut bylo registrováno 132.000. Průměrné stáří těchto dovozů je více než 8,5 roku.
lkd jsa fcz
Novinky ze světa elektromobility
25. listopadu 2025 | Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální
Většina majitelů elektromobilů věří, že není zdravé vůz nabíjet zcela do plna. Odpověď však není tak jednoduchá. Záleží na tom, jakou chemii používá vaše baterie, jak často jezdíte a jak s autem zacházíte. … více
13. října 2025 | Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost
Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení dom… více
22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou
Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
Aktuality
9. prosince 2025 | Nový podvod autoservisů: účtují dražší opravy pro auta z velkých bazarů za stejnou práci
Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Ozvaly se desítky řidičů z celé ČR, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či… více
3. září 2025 | Díly v servisech se mění, i když to není potřeba. Anketa mezi lidmi ukázala předražené účty za opravy
Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do… více
25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout
Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
