SOVA varuje před nákupem ojetého vozu přes soukromý inzerát – až v 80% inzerátů ojetin se neuvádí po pravdě veškeré informace
Podle odhadů společnosti Cebia u zhruba 80% inzerátů ojetých vozů na veřejných inzertních serverech prodejci neuvádí správně veškeré informace a v mnoha případech dokonce zatajují historii havárií, počet předchozích majitelů, původ ojetiny nebo skutečný kilometrový nájezd.
“Hlavní problém je v tom, že velké inzertní servery, které slouží jako platformy pro soukromou inzerci použitého zboží včetně ojetých automobilů, zůstávají v České republice bez legislativní povinnosti provádět kontroly nabízeného zboží a nehlídají ani totožnost prodávajících,” uvádí Zbyněk Veselý předseda sdružení SOVA a dodává: “Zatímco renomované autobazary svá auta prověřují, u soukromé inzerce tato praxe není běžná. Spotřebitelé tak nemají jistotu, zda je nákup ojetin z těchto zdrojů bezpečný.”
Cebia upozorňuje na fakt, že prodejci typicky neuvádějí, že auto bylo havarované, ale -často naopak u těchto aut říkají, že je v perfektním stavu, nebo dokonce nebourané. U dvou třetin inzerátů, v nichž prodejci uvádějí, že je vůz po prvním majiteli, to není pravda. U 21% vozidel je uvedená falešná země původu a dokonce 19% ojetin je uměle omlazeno o rok či dva.
„Tyto statistiky z Cebia jsou skutečně šokující a jen potvrzují naše odhady o četnosti nekalých praktik u v drtivé většině naprosto neprověřených prodejců. Velké inzertní servery neposkytují kupujícím žádnou ochranu prověření vozu ani onoho prodejce,“ dodává Zbyněk Veselý.
Sdružení SOVA radí jak si prověřit ojetinu ještě před koupí a na co si v inzerci dát pozor:
1. Inzerát se vám na první pohled jeví jako klamný, typicky obsahující gramatické chyby a špatnou češtinu. Seriózní prodejce si ohlídá správnost jazyka i hodnověrnost inzerátu.
2. Chybný či chybějící VIN kód. Pokud inzerent neposkytuje kód, zpozorněte. VIN kód je pro správné prověření ojetého vozu naprosto zásadní. Jedná se prakticky o rodné číslo vozidla a díky němuž si můžete prověřithistorii vozu, prodělané havárie, skutečný kilometrový nájezd, kontroly na STK, zda-li je na voze exekuce, jestli bylo hlášeno jako kradené, pro jakou zemi bylo vyrobené a mnoho dalšího.
3. Zpozorněte i ve chvíli, kdy prodejce trvá na rychlém řešení celé situace a nabízí řadu slev. Seriózní prodejce se nechce zbavit kvalitní ojetiny rychle a lacino. I tohle je tedy varovným signálem.
4. Přečtěte si příručku pro bezpečný nákup ojetiny a ušetřete spoustu peněz i starostí: https://www.sdruzeni-sova.cz/prirucka.pdf
Novinky ze světa elektromobility
25. listopadu 2025 | Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální
Většina majitelů elektromobilů věří, že není zdravé vůz nabíjet zcela do plna. Odpověď však není tak jednoduchá. Záleží na tom, jakou chemii používá vaše baterie, jak často jezdíte a jak s autem zacházíte. … více
13. října 2025 | Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost
Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení dom… více
22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou
Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
Aktuality
9. prosince 2025 | Nový podvod autoservisů: účtují dražší opravy pro auta z velkých bazarů za stejnou práci
Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Ozvaly se desítky řidičů z celé ČR, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či… více
3. září 2025 | Díly v servisech se mění, i když to není potřeba. Anketa mezi lidmi ukázala předražené účty za opravy
Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do… více
25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout
Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
