Výrobci stahují miliony vozů a sdružení SOVA varuje - netýkají se svolávací akce přímo Vás?

V prvních čtyřech měsících letošního roku vyhlásily automobilky v Evropě bezprecedentní počet svolávacích akcí. Týkají se vážných technických závad, které mohou mít přímý dopad na bezpečnost řidičů a jejich rodin. Problémy se neomezují na konkrétní modely nebo značky – riziko hrozí stovkám tisíc vozů, které běžně jezdí i po českých silnicích.

Svolávací akce přitom nejsou žádnou výjimkou. Jde o standardní způsob, jakým výrobci řeší zjištěné chyby. Tentokrát se ale jejich rozsah a závažnost nedá přehlédnout. Například Kia oznámila svolání více než pěti milionů vozidel kvůli riziku požáru způsobeného únikem brzdové kapaliny. BMW svolává přes 360 tisíc vozů kvůli nefunkčním airbagům na straně řidiče a koncern Stellantis (zahrnující značky Peugeot, Citroën a Opel) přiznal chybu v softwaru AdBlue, která se týká 86 tisíc automobilů.

„Není nic neobvyklého, že auto začne hořet v garáži kvůli skryté vadě, o které majitel ani neví. A právě od toho jsou svolávací akce – mohou zabránit tragédii,“ upozorňuje Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.

Důvodem k vyhlášení svolávací akce bývá odhalení závady, která se může projevit až po určité době provozu. Často v systémech, které řidič sám nemá šanci rozpoznat. Problémy s brzdami, airbagy nebo softwarem se neprojeví vizuálně ani jízdními vlastnostmi, ale jejich následky mohou být fatální. V některých případech se výrobci snaží předejít potenciálním problémům, jindy už reagují na konkrétní incidenty, například nedávný případ Jaguaru, který v důsledku technické závady začal hořet v české garáži.

Přestože jsou opravy v rámci svolávacích akcí vždy zdarma a výrobce hradí veškeré náklady, mnoho řidičů o nich vůbec neví – zejména pokud nejsou prvními majiteli vozu. Informace o svolávací akci se k nim tak vůbec nemusí dostat. 

Sdružení SOVA proto apeluje na řidiče, aby sami aktivně ověřovali, zda se některá z aktuálních svolávaček netýká i jejich auta. Stačí k tomu zadat VIN kód vozidla na specializovaných webech, jako je svolavacky.cz, nebo kontaktovat autorizovaný servis dané značky.

„Neodkládejte opravu. I když auto jezdí zdánlivě bez problémů, vadný komponent může selhat kdykoliv – a ve špatný moment. Oprava je zdarma a často zabere jen pár hodin. Je to investice do vaší bezpečnosti,“ zdůrazňuje Veselý.

Sdružení SOVA zároveň doporučuje sledovat svolávací akce pravidelně – a to nejen u svého aktuálního vozu. Zejména při nákupu ojetiny by mělo být ověření svolávacích akcí samozřejmostí. Auto mohlo být svoláno k opravě, ale předchozí majitel ji nikdy nevyužil.

Novinky ze světa elektromobility

25. listopadu 2025 | Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální

Většina majitelů elektromobilů věří, že není zdravé vůz nabíjet zcela do plna. Odpověď však není tak jednoduchá. Záleží na tom, jakou chemii používá vaše baterie, jak často jezdíte a jak s autem zacházíte. … více

13. října 2025 | Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost

Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení dom… více

22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou

Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

Aktuality

9. prosince 2025 | Nový podvod autoservisů: účtují dražší opravy pro auta z velkých bazarů za stejnou práci

Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Ozvaly se desítky řidičů z celé ČR, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či… více

3. září 2025 | Díly v servisech se mění, i když to není potřeba. Anketa mezi lidmi ukázala předražené účty za opravy

Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do… více

25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout

Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více

16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!

Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více