Z vody rovnou do bazaru

Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už nejde uvést do původního stavu. 

„Dle našich odhadů jich bude 400 až 800. Nejen z Česka, ale i z Německa, Polska a Slovenska, kde byly povodně také,“ řekl MF DNES Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která prověřuje historii ojetých vozů. První takové vozy už se v nabídce objevují. Majitel z České Vsi prodává Porsche 911 z roku 2010, které bylo zatopeno do výšky 80 centimetrů. Prodává ho jako přiznaně nepojízdné a přikládá i fotku z povodně. Drtivá většina majitelů takové auto ale prodá překupníkovi za zlomkovou cenu a ten následně auto uvede do stavu, jako by k zatopení nedošlo. A prodá ho draze. „Dělo se to u všech předchozích povodní a bude se to dít i teď. Není problém takové auto vysušit a v garáži z něj udělat voňavku, pak ho převézt do míst, kde povodně nebyly, a prodávat tak, aby zákazník nic nezjistil. Když byly povodně v Praze, následně se zatopená auta objevovala na Moravě, teď bude směr opačný,“ odhaduje předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyněk Veselý. „Normální běžný uživatel, který není vysloveně technický typ, zaplavené vozidlo nepozná,“ dodává Veselý. Zajíc v pytli Problém se zatopeným autem je ten, že jde o koupi „zajíce v pytli“. Vozy, kterým voda vnikla do motoru, se vyznačují naprostou nespolehlivostí a poruchovostí, která ovšem vyjde najevo až po čase. „Zatopená auta mívají problémy s elektronikou a trpí korozí. Řidič bude pár měsíců spokojeně jezdit v zánovním autě a ani nebude tušit, že pár centimetrů pod jeho sedačkou bují mohutná koroze. Různé skryté vady na elektronice se pak objevují v provozu. Vůz chvíli jezdí, pak zase stávkuje. Zjistit příčinu není lehké a obvykle to končí kompletní výměnou celé elektroinstalace,“ varuje dopravní expert Roman Budský. Náchylné k narušení vodou jsou především kabelové svazky a řídící jednotka vozu a též emisní systémy. „Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí ve výfukovém potrubí anebo do nádrží na palivo dostane kalná voda a bahno, často nejde tato místa vyčistit natolik, aby postižené systémy nadále spolehlivě fungovaly,“ upozorňuje Martin Pajer. Dalším problémem jsou plísně, které v případě zaplaveného interiéru budou bujet a uvolňovat se do vzduchu. Vůz pak zevnitř zapáchá. Jak poznat utopený vůz Pokud si prodejce dal práci a stopy po vodě a bahně pečlivě vyčistil, je šance odhalit utopené auto malá. Zbytky bahna mohou být pod čalouněním. Větší šanci odhalit takové auto má zkušený automechanik, který se podívá do všech zákoutí. Začínající koroze ale nemusí být zjevná. Jistým vodítkem může být chování auta s již zahřátým motorem, kdy se sledují jeho otáčky a pravidelný chod. Ukazatelem zatopení je i zápach, nebo naopak silná vůně, která ho má zamaskovat. Nejspolehlivější je vůz nechat prověřit skrze portál Cebia, kde se sledují všechny pojistné události vozu. Tedy i zatopení (proto snáz „unikne“ lustraci nepojištěný vůz, který neprošel autorizovaným servisem). Jistou záruku poskytuje též koupě ojetiny ve spolehlivém autobazaru, kde bývají auta prověřená Cebií samozřejmostí. „Velké autobazary nemají zapotřebí prodávat : zatopená auta. Mají velké obraty, že by jim pár desítek takových vozů nijak nepomohlo. Ale maličké autobazary nebo inzeráty jednotlivců, tam může být problém, pro ně je i jedno takové auto mimořádný příjem,“ přibližuje Zbyněk Veselý. Pokud někdo uvažuje, že koupě zatopeného auta může být zajímavou investicí, odborníci ho odrazují. „V kupní smlouvě bude jistě uvedeno, že vůz byl zatopen, a prodávající si tím kryje záda pro případnou reklamaci. Může z toho být mnohaletý spor, “ dodává Budský.

Zdroj: MF Dnes

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více

24. února 2025 | Česko jako vrakoviště Evropy. Stáčení tachometrů je u nás tradicí. Expert radí, jak se bránit

V České republice se ročně prodají tisíce ojetých automobilů a podle statistik se zhruba 5 % z nich prodává se stočeným tachometrem. To představuje 1,6 miliardy stočených kilometrů ročně, což je obrovská ekonomická kriminalita. „Stáčení tachometrů je nešvar, který u nás existuje od počátku dovozů ojetých aut ze… více

16. prosince 2024 | Spolupráce mezi sdružením na ochranu vlastníků automobilů SOVA a pojišťovnou D. A. S přináší větší ochranu spotřebitelů při nákupu ojetých automobilů.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) navázalo strategickou spolupráci se specializovanou pojišťovnou D. A. S. právní ochrana. Tento krok přináší spotřebitelům výrazné posílení ochrany při nákupu ojetých vozidel a zvyšuje jejich povědomí o rizicích spojených s touto problematikou. více